گنجشک میخندید

 

گنجشک میخندید
به اینکه چرا هرروز بی هیچ پولی برایش دانه میپاشم...

من` میگریستم`
به` اینکه` حتی` اوهم` محبت` مرا` از`سادگی ام`
میپندارد`

وقتی قهرمان جهان شدم؛



وقتی قهرمان جهان شدم؛


تازه فهمیدم که بیشتر باید خم بشوم؛


تا مدال قهرمانی به گردنم بیاویزند ...

معنای کن فیکون

معنای کن فیکون

سؤال 45: قرآن کریم می فرماید:
(انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکن)(43)
هرگاه خداوند بخواهد چیزی را پدید آورد تنها کار او این است که به آن می گوید، موجود شو و آن چیز بی درنگ به وجود می آید.
کلمه (امره) در (انما امره) به چه معنی است؟ آیا به کلمه (کن) مصداقا یکی است؟
جواب: (انما امره) یعنی شان او و (اذا اراد شیئا) یعنی هنگامی که چیزی مورد تعلق اراده خدا قرار گیرد، شان خدا این است که به آن چیز بگوید باش و آن هم موجود می شود و جمله (ان یقول له کن) خبر کلمه (انما امره) است و معنایش این است که خداوند آن چیز را با کلمه (کن) مورد خطاب قرار می دهد و به وجود می آورد.
سؤال 46: آیا واقعا خداوند می گوید (کن) و با این لفظ اشیا را ایجاد می کند؟
جواب: خیر، خداوند گفتار لفظی ندارد؛ زیرا در روایت هم آمده است: قوله، فعله؛ (گفتار او همان فعل اوست) بنابرین (کن) خداوند متعال، همان فعل خارجی و همان وجودی است که خدا ایجاد کرد است و در این میان لفظی که با آن تلفظ کند، نیست و گرنه تسلسل لازم می آید، چون خود لفظ هم چیزی است که لفظ دیگری می خواهد و باز آن لفظ هم چیزی از چیزهاست که محتاج به تلفظ دیگری است و هم چنین...
و نیز در این میان مخاطبی هم که دارای گوش باشد تا بشنود و از راه امتثال موجود شود، در کار نیست؛ زیرا اگر مخاطب وجود داشت دیگر احتیاج به ایجاد نبود و کلام در آیه شریفه، کلام تمثیلی است و در واقع می خواهد بفرماید: هر گاه از ناحیه ی خدای متعال به هر چیزی که موجود می شود اضافه ی وجود شود، به جز ذات متعالی خدا به چیز دیگر احتیاج نیست و چون خدای سبحان اراده کند هستی آن را بدون تخلف و درنگ موجود می شود.
سؤال 47: آیا از جمله ی (اذا اراد شیئا) استفاده نمی شود که در ایجاد اشیاء اراده ی خداوند سبحان در میان واسطه قرار گرفته است؟
جواب: خیر، در مسأله خلقت غیر از خدا و مخلوق چیزی در میان نیست، زیرا اراده صفتی است که از مقام فعل خداوند سبحان انتزاع می شود، وگرنه سبب و علت اصلی ایجاد و خلقت تنها خداست، نه اراده او. بنابراین، اگر سبب و علیت خلقت را به اراده ی خدا نسبت می دهیم بعد از خلقت نسبت می دهیم. لذا، کلمه ایجاد یعنی (کن) عبارت است از همان وجود چیزی که خداوند متعال ایجادش کرده که وجودش منسوب به خدا و قائم به وجود اوست.

نماز در شریعت حضرت ابراهیم - علیه السلام -

نماز در شریعت حضرت ابراهیم - علیه السلام -

سؤال 160: آیا حضرت ابراهیم - علی نبینا و آله السلام - نیز نماز می خوانده است؟
جواب: بله، حضرت ابراهیم - علیه السلام - نیز نماز می خوانده است.(185)
سؤال 161: خداوند می فرماید:
و قالوا کونوا هودا او نصری تهتدوا قل بل مله ابراهیم حنیفا و ما کان من المشرکین(186)
و اهل کتاب گفتند: یهودی یا مسیحی باشید، تا هدایت یابید. بگو: نه، بلکه بر آیین ابراهیم حق گرا هستم، و او از مشرکان نبود.
آیا از جمله (بل مله ابراهیم حنیفا) می توان استفاده کرد که حضرت ابراهیم علیه السلام بر حضرت موسی و عیسی - علیه السلام - یک نوع فضیلت و برتری داشته است؟
جواب: فضیلت استفاده نمی شود، در دین حضرت ابراهیم. - علیه السلام - حج بود؛ چنان که خداوند متعال می فرماید به او گفتیم که اعلام کند:
(و اذن فی الناس بالحج)(187)
و در میان مردم برای ادای حج بانگ بر آور...
ولی دین حضرت عیسی و موسی - علیه السلام - حج نداشت.

رمضان است و چنین باده و جام آمده است

اللیل والنهار

 



رمضان است و چنین باده و جام آمده است
***مست مِی بر لب محراب تمام آمده است

شور و شوقی که به جان و دل و دلدار افتاد
نفس مشک فشانی است که جام آمده است
 
حسرت روز الست آمده بر جان تنور
چه حبابی ست سروری که تمام آمده است
 
حرمت مردم چشمت همه شب تا به سحر
باده ی چشم خماری ست به جام آمده است
 
هر نمازت که به معراج رود هدیه نما
مشک چشم ختنی گفت ختام آمده است
 
روزگارت همه شهد است به محراب نماز
روزه ی عشق نگه دار که جام آمده است
 
حرمت این حرم و باده و محراب یکیست
این نیازی ست به که چون ماه تمام آمده است
 
شد کنون سجده به دروازه ی دلداده به ناز
ماه دلدادگی و ماه صیام آمده است
 

یه وقتهائی هست که


💙✨

گنجشک از باران پرسيد: کارِ توچيست؟
 


💜✨

باران با لطافت جواب داد:
تلنگر زدن به انسانهايي که آسمان خدا را از ياد برده اند.
💙✨


گاهي بايد کرکرۀ زندگي را پايين بکشيم و با خود خلوت کنيم .
💜✨ 


و به پيرامونمان با دقت بيشتري نگاه کنيم،
💙✨ 


شايد چيزهايي را از ياد برده باشيم.


💜✨یه وقتهائی هست که جزخودمان چیزی را نمی بیننیم .


💙✨حتی خدا را

 

http://www.askdin.com

بوی خـدا


محرم بوی حسین میدهد


صفر بوی حسن


ذیحجه بوی محمد


جمادی الثانی بوی فاطمه


رجب بوی علی


اما رمضـان


بوی خـدا میدهد


بوی همه یکجا


بوی عشق، بوی بندگی...



ماه
بهـار قرآن بر همه همراهان صمیمی کلبه زیبای حرفهای قشنگ وبه یادماندنی مبـارک بـاد

 

 

دعاى روز هفتم ماه مبارک رمضان

نتیجه تصویری برای دعای روز هفتم رمضان

خدایا یارى کن مرا در این روز بر روزه گرفتن

وعبـادت وبرکنارم دار در آن از بیهودگى وگناهان

وروزیم کن در آن یادت را براى همیشه

به توفیق خودت اى راهنماى گمراهان

 

شرح دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان

 

 

ادامه نوشته

وسواس و نگرانی را با این دمنوش از خود دور کنید

وسواس و نگرانی را با این دمنوش از خود دور کنید

نوشیدن دمنوش قرنفل یا میخک‌، ضد وحشت‌، وسواس و خفقان است.

به گزارش افکارنیوز، شربت شکوفه پنبه برای رفع وسواس‌، تشویش و نگرانی بسیار مفید است؛ برای این منظور با 750 گرم شکوفه پنبه، شربتی تهیه کرده و روزانه یک استکان میل شود.

نوشیدن دمنوش قرنفل یا میخک‌، ضد وحشت‌، وسواس و خفقان است.

خوردن آب‌پز شده گوشت قرقاول همراه با پیاز فراوان‌، مولد خون صالح و مقوی فهم و ادراک و تقویت‌کننده مغز و دماغ و رافع  وسواس است.

خوردن چای دارچینی حافظ قوای جسمانی و روحانی و طبیعی بوده و برای رفع وسواس، خوف و جنون مفید است.

خوردن ریواس برای رفع وسواس مفید است همچنین خوردن تخم گشنیز بوداده به مقدار 2 تا 5 گرم همراه با سویق گندم و جو، درمان‌کننده وسواس است؛ بدیهی است باید مصرف تخم گشنیز بوداده هر روز ادامه یابد تا بهبودی حاصل شود.

 

می خواستم زندگی کنم

می خواستم زندگی کنم ، راهم را بستند
ستایش کردم ، گفتند خرافات است
عاشق شدم ، گفتند دروغ است
گریستم ، گفتند بهانه است
خندیدم ، گفتند دیوانه است
دنیا را نگه دارید ، می خواهم پیاده شوم !


دکتر علی شریعتی

ما توبه شکستیم ولی دل نشکستیم''

حسین بن منصور حلاج را درظهر ماه صیام از کوی جذامیان گذر افتاد.
 

جذامیان به نهار مشغول بودند و به حلاج تعارف کردند.
 

حلاج برسفره آنها نشست و چند لقمه بردهان برد.

جذامیان گفتند: دیگران بر سفره ما نمی نشینند و از ما می ترسند،

حلاج گفت؛ آنها روزه اند و برخاست.

غروب هنگام افطار حلاج گفت: خدایا روزه مرا قبول بفرما.

شاگردان گفتند: استاد ما دیدیم که تو روزه شکستی. 

حلاج گفت: ما مهمان خدا بودیم. روزه شکستیم, اما دل نشکستیم..

...

آن شب که دلی بود به میخانه نشستیم

آن توبه صدساله به پیمانه شکستیم

از آتش دوزخ نهراسیم که آن شب

ما توبه شکستیم ولی دل نشکستیم''

 

پیام دعای روز دوم ماه مبارک رمضان

پیام دعای روز دوم ماه مبارک رمضان : قرائت قرآن

«أللَّهمَّ قَرِّبنی فیهِ إلی مَرضاتِكَ وَ جَنِّبنی فیهِ مِن سَخَطِكَ وَ نَقِماتِكَ وَ وَفِّقنِی فیهِ لِقرائةِ آیاتِكَ بِرَحمَتِكَ یا اَرحَمَ الرّاحِمین؛

خدایا! مرا در این روز به رضا و خشنودیت نزدیک ساز و از خشم و غضبت دور ساز و برای قرائت قرآنت موفق گردان. به حق رحمتت، ای مهربان‌ترین مهربانان!»

پیام های دعا:
1. اهمیت رضای خدا؛
2. دوری از خشم خدا؛
3. درخواست توفیق قرائت قرآن؛
4. لزوم جلب رحمت خدا.

در دل و جان خانه کردی عاقبت

 

دیوان شمس/در دل و جان خانه کردی عاقبت

 
 
' دیوان شمس (غزلیات) (در دل و جان خانه کردی عاقبت)
از مولوی
'
 

 

در دل و جان خانه کردی عاقبت   هر دو را دیوانه کردی عاقبت
آمدی کآتش در این عالم زنی   وانگشتی تا نکردی عاقبت
ای ز عشقت عالمی ویران شده   قصد این ویرانه کردی عاقبت
من تو را مشغول می‌کردم دلا   یاد آن افسانه کردی عاقبت
عشق را بی‌خویش بردی در حرم   عقل را بیگانه کردی عاقبت
یا رسول الله ستون صبر را   اُستُن حنانه کردی عاقبت
شمع عالم بود عقل چاره‌گر   شمع را پروانه کردی عاقبت
یک سرم این سوست یک سر سوی تو   دو سرم چون شانه کردی عاقبت
دانه‌ای بیچاره بودم زیر خاک   دانه را دُردانه کردی عاقبت
دانه را باغی و بستان ساختی   خاک را کاشانه کردی عاقبت
ای دل مجنون و از مجنون بَتَر   مردی و مردانه کردی عاقبت
کاسهٔ سر از تو پر از تو تهی   کاسه را پیمانه کردی عاقبت
جان جانداران سرکش را به علم   عاشق جانانه کردی عاقبت
شمس تبریزی که مَر هر ذره را   روشن و فرزانه کردی عاقبت

توبه و استغفار

توبه و استغفار

    
 
رمضان ماه آمرزش و توبه و بازگشت به سوی خداست؛
آنانکه در زندگی خویش آلودگیهایی داشته اند می توانند با روزه جان خود را شستشو دهند و در خلوت سحرها، با رو کردن به خدای متعال درون را صفا بخشند و از خدای خویش طلب آمرزش کنند و می توانند با همین زمینه از کجی ها و گمراهی ها دست بردارند و به راه آیند.
از برکت های این ماه مبارک، انقلاب روحی و تحول درونی روزه داران و توفیقات عملی است که انسان آلوده را پاک می سازد و از عذاب الهی که محصول گناهان است نجات می بخشد و روزه دار را از ظلمت ها به نور می کشاند.به نور تقوی، به نور فضیلت های اخلاقی، به نور توبه و بازگشت به سوی خدا، به نور مهر و رحمت الهی
رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم می فرماید: خود را با استغفار معطر سازید تا بوی تعفن گناهان، شما را رسوا نسازد.

شب همه بی تو كار من شكوه به ماه كردنست



 
شهریار در برخی از غزل‌هایش به طور صریح و یا با به ‌كارگیری از آرایه تشبیه به روزه‌داری پرداخته است.
شهریار در غزلی می‌گوید:
شب همه بی تو كار من شكوه به ماه كردنست 
روز ستاره تا سحر تیره به آه كردنست
 
متن خبر كه یك قلم بی تو سیاه شد جهان 
حاشیه رفتنم دگر نامه سیاه كردنست
 
چون تو نه در مقابلی عكس تو پیش رونهیم 
این‌هم از آب و آینه خواهش ماه كردنست
 
نو گل نازنین من تا تو نگاه می‌كنی 
لطف بهار عارفان در تو نگاه كردنست
 
ماه عبادتست و من با لب روزه‌دار ازین 
قول و غزل نوشتنم بیم گناه كردنست
 
لیك چراغ ذوق هم این همه كشته داشتن 
چشمه به گل گرفتن و ماه به چاه كردنست
 
غفلت كائنات را جنبش سایه‌ها همه 
سجده به كاخ كبریا خواه نخواه كردنست
 
از غم خود بپرس كو با دل ما چه می‌كند 
این هم اگر چه شكوه شحنه به شاه كردنست
 
عهد تو سایه و صبا گو بشكن كه راه من 
رو به حریم كعبه لطف آله كردنست
 
گاه به گاه پرسشی كن كه زكوه زندگی 
پرسش حال دوستان گاه به گاه كردنست
 
بوسه تو به كام من كوه نورد تشنه را 
كوزه آب زندگی توشه راه كردنست
 
خود برسان به شهریار ای‌كه درین محیط غم 
بی تو نفس كشیدنم عمر تباه كردنست  
 
 

نفس آدمی شیطان درون و دشمن اصلی / راه مبارزه با نفس

 

گذشته از این شیطان و یارانش؛ آدمی دشمن دیگری دارد که به‌مراتب قوی‌تر از ایشان است و آن نفس است که به شیطان درون معروف است؛ در سوره یوسف7از زبان آن پیامبر پاکدامن می خوانیم:

وَمَا أُبَرِّىءُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّيَ إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَّحِيمٌ[1]

من خودم را تبرئه نمى‌کنم که نفس (سرکش) بسیار به بدی‌ها امر مى‌کند.

در آیه 22 سوره مبارکه ابراهیم7می‌خوانیم که شیطان در قیامت در مقام اعتراض به گمراهان چنین می‌گوید: مرا ملامت نکنید، خود را ملامت کنید، من فقط دعوت کردم!

شیطان دعوت می‌کند و نفس امر می‌کند، از مقایسه این دو می‌توان نتیجه حاصل نمود که امرِ نفس به‌مراتب قوی‌تر از مکر شیطان است.

حال برای مقابله با این نفس سرکش و این شیطان اغواگر درون چه کنیم؟

آدمی علاوه بر نفس اماره، دارای نفوس دیگری است، یکی لوامه و دیگری مطمئنه، با نفس مطمئنه فعلاً کاری نداریم، اما نفس لوامه چیست؟

وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ[2]

و سوگند به (نفس لوامه و) وجدان بیدار و ملامتگر (که رستاخیز حق است)!

این نفس لوامه امتیازی است که در برابر نفس اماره به او داده‌شده و به داد آدمی می‌رسد و او را از تن دادن به ذلت‌ها و لذت‌های زودگذر دنیایی و پیروی از هوا و هوس‌های شیطانی و نفسانی بازمی‌دارد، مدام او را تخطئه می‌کند که پا را از حدود الهی فراتر نهاده است؛ به‌قدری ملامت می‌کند تا صاحب خویش را به صراط مستقیم بازگرداند.

از جهتی شیطان تابع نفس است و از جهتی نفس تابع شیطان؛ اما تصمیم نهایی در ارتکاب گناه و تن دادن به امیال پلید، با نفس است، ازاین‌رو می‌توان گفت کنترل و سرکوب نفس طغیانگر موجبات شکست دشمن را فراهم می‌کند؛ بهترین کار برای تضعیف نفس اماره و به کنترل درآوردن آن روزه‌داری و صیام است که در تعابیر بزرگان و سفارشات آل الله:نیز مشهود است.

#روزه و معنای صبر

از على7مى‌خوانیم: از پیامبر9پرسیدند: چه کنیم شیطان از ما دور شود؟ فرمود:

روزه روى شیطان را سیاه مى‌کند و انفاق درراه خدا پشت او را مى‌شکند و دوست داشتن به خاطر خدا و مواظبت بر عمل صالح دنباله او را قطع مى‌کند و استغفار رگ قلب او را مى‌برد.[3]

قرآن براى اینکه انسان بتواند بر امیال و خواسته‌هاى دل پیروز گردد و حب جاه و مقام را از سر بیرون کند، در آیه 45 سوره مبارکه بقره چنین مى‌گوید: «از صبر و نماز یارى جویید» و با استقامت و کنترل خویشتن بر هوس‌هاى درونى پیروز شوید (وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ). در روایات بسیاری از صبر، تعبیر به روزه شده است ازجمله (کافى، ج 4، ص 63، حدیث 7 (دار الکتب الاسلامیة)- وسائل الشیعه ج 10 صص 407 و 408 (چاپ آل البیت)- بحار الانوار ج 10 ص 408 و ج 90 ص 313 و ج 93 صفحه 254)[4]

از جستجو در تعابیر قرآنی و کاوش در منابع دینی این‌گونه حاصل می‌شود که صبر در 3 چیز است که مورد سفارش واقع‌شده است:

صبر بر اطاعت، یعنى مقاومت در برابر مشکلاتى که درراه طاعت وجود دارد.

صبر بر معصیت، یعنى ایستادگى در برابر انگیزه‌هاى گناه و شهوات سرکش و طغیانگر.

و صبر بر مصیبت، یعنى پایدارى در برابر حوادث ناگوار و عدم خودباختگى و شکست روحى و ترک جزع‌وفزع.

در قرآن مجید حدود هفتاد مورد از «صبر»، سخن به میان آمده و در روایات اسلامى، عالی‌ترین صبر را آن دانسته‌اند که به هنگام فراهم آمدن وسایل عصیان و گناه، انسان مقاومت کند و از لذت گناه چشم بپوشد.[5]

ازآنچه گذشت می‌توان دریافت، روزه ازآن‌جهت که در آزادی در خوراک، رفتار، گفتار و شنیدار فرد محدودیت ایجاد می‌کند، نفس را تحت سیطره و مدیریت خویش قرار می‌دهد؛ نفس را رام می‌کند، وقتی این‌گونه شد، امر به نیکی‌ها می‌کند و از زیر پرچم ولایت شیطان خارج می‌شود!

از فواید مهم روزه این است که: روح انسان را «تلطیف» و اراده انسان را «قوى» و غرایز او را «تعدیل» مى‌کند.

در حقیقت، بزرگ‌ترین فلسفه روزه همین اثر روحانى و معنوى آن است، انسانى که انواع غذاها و نوشابه‌ها را در اختیار دارد و هرلحظه تشنه و گرسنه شد به سراغ آن مى‌رود، همانند درختانى است که در پناه دیوارهاى باغ بر لب نهرها مى‌رویند، این درختان نازپرورده، بسیار کم‌‌ مقاومت و کم‌دوام‌اند، اگر چند روزى آب از پاى آن‌ها قطع شود پژمرده مى‌شوند و مى‌خشکند.

اما درختانى که از لا‌به‌لای صخره‌ها در دل کوه‌ها و بیابان‌ها مى‌رویند و نوازشگر شاخه‌هایشان از همان طفولیت طوفان‌هاى سخت و آفتاب سوزان و سرماى زمستان است و با انواع محرومیت‌ها دست به گریبان‌اند، محکم و بادوام و پراستقامت و سخت‌کوش و سخت‌جان‌اند!

روزه با محدودیت‌هاى موقت به انسان؛ مقاومت، قدرت، اراده و توان مبارزه با حوادث سخت مى‌بخشد و چون غرایز سرکش را کنترل مى‌کند، بر قلب انسان نور و صفا مى‌پاشد.

خلاصه، روزه انسان را از عالم حیوانیت ترقى داده و به جهان فرشتگان صعود مى‌دهد.

شاید عده‌ای بنا به هر دلیلی نتوانند روزه‌بگیرند، این‌ها هم می‌توانند با نفس مبارزه کنند، برای مثال هرگاه شخص میل به چیزی پیدا می‌کند که آن را هوس می‌نامیم؛ مثلاً دلش فلان خوراکی را می‌خواهد، بلافاصله اقدام به خوردن آن خوراکی نکند، بلکه خوردن آن را به فردا و پس‌فردا موکول کند، با این کار کم‌کم قدرت تسلط بر نفس در او تقویت خواهد شد؛ در ادامه با کارهایی که شیطان را ناراحت می‌کند آشنا می‌شویم.

 


[1] . آیه 53 سوره یوسف7

[2] . آیه 2 سوره قیامت

[3] . بحارالانوار، ج 60، ص 261 و ج 66، ص 380

[4] . تفسیر نمونه ج 1 ص 622 ذیل آیات 183 تا 185 بقره

[5] . بحارالانوار، ج 87، صص 183 و 300 -غررالحکم، ص 282، شماره 6276 (انتشارات دفتر تبلیغات) ـ کافى، ج 2، ص 591-دار الکتب الاسلامیة-طبق نقل تفسیر نمونه ج 1 ص 517 ذیل آیات 153 و 154 بقره

 

سوره طه

✍🌹   سوره طه

💠واضْمُمْ يَدَكَ إِلَى جَنَاحِكَ تَخْرُجْ بَيْضَاء مِنْ غَيْرِ سُوءٍ آيَةً أُخْرَى (22)

💠لنُرِيَكَ مِنْ آيَاتِنَا الْكُبْرَى (23)

💠اذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى (24)

💠 قالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي (25)

💠 ويَسِّرْ لِي أَمْرِي (26)

💠واحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِي (27)

💠يفْقَهُوا قَوْلِي (28)


به نام خداوند بخشنده بخشایشگر


و دستت را به گريبانت ببر، تا سفيد و بى‏ عيب بيرون آيد؛ اين نشانه ديگرى (از سوى خداوند) است. (22)

تا از نشانه‏ هاى بزرگ خويش به تو نشان دهيم. (23)

اينك به سوى فرعون برو، كه او طغيان كرده است.» (24)

(موسى) گفت:

«پروردگارا! سينه ‏ام را گشاده كن؛ (25)

و كارم را برايم آسان گردان! (26)

و گره از زبانم بگشاى؛ (27)

تا سخنان مرا بفهمند! (28)

دروغ

فریاد     شنبه, ‏1390/09/12 ‏23:46:14

درشماره 9 مجله هفتگی توفیق درسال 1350 آقای دکترعباس توفیق مطلبی درباره دروغ دربخش ته مقاله نوشته بود که عینا در زیر نقل میشود:

دروغ هم مثل خیلی دیگرازاحتیاجات روزمره اجتماع ما انواع واقسام دارد.


نوع اول دروغ

اینست که من دروغ می گویم. من می دانم که دروغ می گویم. ولی شما نمی دانید که من دروغ می گویم. این یک دروغ طبیعی است که درهمه کشورها هم همینطوراست.

نوع دوم دروغ

اینست که من دروغ می گویم. من می دانم که دروغ می گویم. شماهم می دانید که من دروغ می گویم. این دروغ هم باز قابل هضم است.

نوع سوم دروغ

اینست که من دروغ می گویم. من می دانم که دروغ می گویم. شماهم می دانید که من دروغ می گویم. من هم می دانم که شما هم می دانید که من دروغ میگ ویم!!! این احمقانه ترین نوع دروغ است. دروغی که همه می دانند و کسی را فریب نمی دهد و فقط گوینده را مفتضح می کند و مردم را عصبانی.

ولی ازاین نوع دروغ مفتضحانه تر و احمقانه تر هم وجود دارد.نوع چهارم دروغ اینست که من دروغ می گویم. من می دانم که دروغ می گویم. شما هم می دانید که من دروغ می گویم. من هم می دانم که شما می دانید که من دروغ می گویم. شما هم می دانید که من هم می دانم که شما هم می دانید که من دروغ میگویم!!!!امروزه در کشور ما در اغلب زمینه ها این نوع دروغ رایج شده و هر که را در این رشته از دروغ بیشتر دست داشته باشد، استادتر و سیاستمدارتر می شناسند.

حکایت آدم‌های خاکستری

 

دوره، دوره خاکستری‌هاست. گویا دیگر روزگار شخصیت‌های سیاه و سفید مطلق به سر آمده است. همان‌هایی که بعضی‌هایشان خیلی خوب بودند؛ زیادی خوب، فرشته‌گون، معصوم‌وار، نوعی ابربشر و برخی‌شان ‌ زیادی بد بودند؛ شیطان‌صفت، بدجنس‌گونه و ابلیس در شکل و شمایل انسان. هر دو شخصیت به روزگار ما تعلق نداشتند؛ شهد مکارم اخلاقی یکی آنقدر زیاد بود که دل‌ها را می‌زد و تلخی بی‌اخلاقی‌های آن دیگری به آن میزان غلو شده که غیرقابل باور می‌کرد.

دوران سیاه و سفیدها، روزگار افراط و تفریط، زمانه شعار و اندرزهای اخلاقی. شخصیت‌ها اغلب فاقد پیچیدگی‌های لازم برای گره‌افکنی دراماتیک در بطن داستان بودند؛ اکثرا تخت و تک‌بعدی و کسالت‌آور. کاملا متمایز در دو گروه؛ آدم بدها و آدم خوب‌ها. آدم خوب‌ها همیشه لبخند به لب داشتند، پرحوصله بودند، سرشان پایین بود، پخته فکر می‌کردند، دوراندیش بودند، همه پیش‌بینی‌هایشان درست از آب درمی‌آمد و همیشه هم دنیا به کام آنها بود. آدم بدها اما زهرخند بر لب داشتند، بی‌حوصله بودند و بی‌طاقت، گاهی چشم چرانی هم می‌کردند، دائم در حال طرح نقشه‌های شیطانی، فقط و فقط به فکر نفع و سود خودشان، عصاره بدی‌ها و کژاندیشی‌ها و کجروی‌ها و همیشه هم در پایان کار سرافکنده بودند و سر و کارشان با قانون و پلیس‌های وظیفه‌شناس. نوعی افراط و تفریط، چپ و راست زدن‌های بی‌حساب و کتاب، شر و خیر غیرمنطقی، مرزبندی بی‌اساس.در چند سال اخیر اما کم و بیش فاصله گرفته شده از این شخصیت‌های سیاه و سفید و شعارزده در فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی. آدم‌ها دیگر کمتر تقسیم‌بندی و خط‌کشی می‌شوند. حالا شخصیت‌های سریال‌های تلویزیونی بیشتر شبیه مردم هستند؛ شبیه همه، اطرافیان، دوست، فامیل، آشنا، همسایه؛ شخصیت‌های خاکستری. این روزها لزوما نباید جمیع بدی‌ها یکسره در یک کلاهبردار گرد آمده باشد؛ یک زمین‌خوار هم می‌تواند خانواده دوست باشد و سخت وفادار به همسر.

 

رَبَّنَا

 

آل عمران ٨

 مشاهده آیه در سوره

مشاهده آیه در سوره

ترجمه

(راسخانِ در علم، می‌گویند:)

�پروردگارا!

دلهایمان را،

بعد از آنکه ما را هدایت کردی،

(از راه حق) منحرف مگردان!

و از سوی خود،

رحمتی بر ما ببخش،

زیرا تو بخشنده‌ای!

 

معنی کلمات و عبارات

�لا تُزِغْ�: منحرف مگردان. �هَبْ�: عطاء کن. ببخش. �مِن لَّدُنکَ�: از سوی خود. �الْوَهَّاب�: بس بخشنده

 

ﺭﻭﺯﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪﺍﻡ ﻭﻟﯽ، ﺩﻝ ﺯ ﻫﻮﺱ ﺭﻫﺎ ﻧﺸﺪ

 

روزه گرفته‌ام ولی،

                   دل ز هوس رها نشد

                               شوق گناه کم نگشت،...

افشین
 
روزه گرفته‌ام ولی، دل ز هوس رها نشد
شوق گناه کم نگشت، نیت‌مان، خدا نشد

تشنگی و گرسنگی، حاصل روزه بود و بس
این همه رنج مایه‌ی ، معرفت و صفا نشد

هرطرفی که بنگری، مجلس و محفل دعاست
تیره‌دلی مردمان، کاسته پس چرا نشد؟

مال حرام می‌خوریم، ظلم کنیم و، باز هم
شکوه‌کنان که ای خدا، حاجتمان روا نشد

روزه گشوده شیخ با، نانِ جو و نمک، ولی
با عمل ریا کسی، پیرو مرتضی نشد

گریه و ناله‌ی سحر، ذکر و، نمازِ شفع و وتر
راه به مقصدی نبرد، منجی و رهنما نشد

در رمضان چه سفره‌ها، پهن کنیم ما، کز آن
سهم فقیر و بینوا، لقمه‌ای از غذا نشد

برسر خویش می‌نهم، در شب قدر آن کتاب 
کاین همه سال معنی‌اش، با دلم آشنا نشد

معصیت و گناه‌مان، خنده به توبه می‌زند 
این همه درد کهنه با ، یک کلمه، دوا نشد

رضا....؟ از این کلام هم، بگذر و ختم کن سخن
اهل ریا به پند کَس، مؤمن و پارسا نشد
 
 

شأن نزول و عکس العمل شیطان هنگام نزول آیة الکرسی

"*"شأن نزول و عکس العمل شیطان هنگام نزول آیة الکرسی"*"




أَعوذُ باللّه مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم
أَللهُ لا إِلهَ إِلّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلّا بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ ما بَیْنَ أَیْدیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا یُحیطُونَ بِشَیْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلّا بِما شاءَ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا یَؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظیمُ

شأن نزول آیة الکرسی

در روایت است که امام صادق(علیه السلام) به حالت چهار زانو در مجلسی نشسته بود و پای راست خود را بر روی ران پای چپ قرار داده بود, در این هنگام مردی گفت فدایت شوم این نوع نشستن مکروه است. حضرت فرمودند: نه این چنین نیست, بلکه این سخنی است که یهودی‌ها می‌گویند.
آن‌ها می‌گویند: «هنگامی که خدای متعال آسمان‌ها و زمین را آفرید و به عرش مسلط گشت,به این صورت نشست تا استراحت نماید.»خدای متعال هم این آیه را در ردّ کلام باطل آن‌ها فرمود که: «الله ُ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ» تا «هُوَ العَلیّ العَظیم» و امام صادق علیه السلام در همان حالت که نشسته بود باقی ماند.

عکس‌العمل شیطان هنگام نزول آیة الکرسی

امام محمد باقر(علیه السلام) از امیرالمومنین علی(علیه السلام) روایت فرموده:
«هنگامی که آیة الکرسی نازل شد رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: آیة الکرسی آیه‌ای است که از گنج عرش نازل شده و زمانی که این آیه نازل گشت، هر بُتی که در جهان بود, با صورت به زمین افتاد.»
در این زمان ابلیس (شیطان) ترسید و به قومش گفت: «امشب حادثه‌ای بزرگ اتفاق افتاده است, باشید تا من عالم را بگردم و متوجه حادثه شوم که چه بوده است.»


ابلیس عالم را گشت تا به شهر مدینه رسید, مردی را دید و از او سوال کرد( باید توجه داشت که از رویات استفاده می‌شود, شیطان به تمام اشکال از موجودات عالم, ممکن است ظاهر گردد و در اینجا هم به صورت انسانی در آمده و از مرد سوال می‌کند!)
«دیشب چه حادثه‌ای اتفاق افتاد؟»
مرد گفت: رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به ما فرمود : آیه‌ای از گنج‌های عرش نازل شده است که بت‌های جهان به خاطر آن همگی با صورت به زمین خورده‌اند ابلیس بعد از شنیدن حادثه به نزد قومش رفت و حادثه را به آن‌ها خبر داد.





اهمیت و فضیلت «آیة الکرسى»



در اهمیت و فضیلت این آیه، همین بس که از پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) نقل شده: از «اُبَىّ بن کعب» سؤال کرد: کدام آیه برترین آیه کتاب اللّه است؟ عرض کرد: اَللّهُ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الْحَىُّ الْقَیُّومِ، پیامبر(صلى الله علیه وآله) دست بر سینه او زد و فرمود: دانش بر تو گوارا باد، سوگند به کسى که جان محمّد(صلى الله علیه وآله) در دست او است این آیه داراى زبان و دو لب است که در پایه عرش الهى تسبیح و تقدیس خدا مى گوید.


در حدیث دیگرى از على(علیه السلام) از پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم که فرمود: «برگزیده قرآن سوره بقره و برگزیده بقره، آیة الکرسى است، در آن پنجاه کلمه است و در هر کلمه اى پنجاه برکت است»


منابع:
1-تفسیر نمونه
2-سایت حوزه

 

بـاز هـواي سـحــرم آرزوســــت

 
 بـاز هـواي سـحــرم آرزوســــت
خـلـوت و مـژگـان تـرم آرزوسـت


شـكـوه ي غـربـت نـبـرم ايـن زمـان
دسـت تـــو و روي تـو ام آرزوســت


خـسـتـه ام از ديـدن ايـن شـوره زار
چـشـم شـقـايـق نـگـرم آرزوســـت


واقـعـه ي ديـــدن روي تـــــو را
ثـانـيـه اي بـيـشـتـرم آرزوسـت


جـلـوه ي ايـن مـاه نـكـو را بـبـيـن
رنـگ و رخ و روي تـو ام آرزوسـت


ايـن شـب قـدر اسـت كـه مـا بـا هميـم؟
مـن شـب قـــــدري دگــــرم آرزوســـت


حـسِّ تـو را مـي كنم اي جـان مـن
عـزلـت بـيـتـي دگــــرم آرزوســــت


خـانـه ي عـشـِاق مـهـاجـر كـجـاست؟
در سـفــــرت بـــال و پـرم آرزوســـت


حـسـرت دل بـارد از ايـن شـعـر مـن
جـام مـيـي در حـرمـــم آرزوســـــت


"احمد عزيزي"

ترجمه مثنوی اثر استاد حیدر عباسی(باریشماز)

ترجمه مثنوی اثر استاد حیدر عباسی(باریشماز)

 

گل ائشــیت نئیــدن شــــكایت ائیـــله‌ییـر      آیــریْلیـقــــلاردان حــــكایت ائیــله‌ییــر 

 تا  قامیْــشلیقــــدان  اؤزولـــدو  الفتیـــم       آغلادیْــب دؤنیانــیْ ســوْنسـوز محنـتیــم 

هجــردن ‌یانمــیْش اؤرك‌دیـــر ایستـه‌ییـم        اشتیـاقیْــن آغــر‌یْسیـــن تا سـؤیلـه‌ییـــم 

اؤز كؤكـوندن ‌كیمسـه ‌كیـم ‌دؤشـدو  اوزاق     آختـــارار بیـــرلشمـــه‌یه داییـــم یـاراق

جمـعلــــرده آه و نالـــم سالـــدیْ ایـــز           موتلو هـم ‌موتسـوزلا ‌اوْلـدوم دیـز به ‌دیـز

یـار اوْلــور هـركس‌ منـه بیـر ظـنّ ایلـــن         یـوْخ ‌ایشـی ‌سینـه‌مـده اوْدلــو سیــررینـن

لیـك نالمـــدن دگیـــل سیْــرریــم اوزاق          گـؤرمه‌مـزلیـك ‌گـؤزلـره ‌اوْلمــوش‌ دوزاق

تـن روانــدان‌ جـان‌دا تنـــدن آیـریْ ‌یـوْخ           گؤرمـه‌یـه ‌جانـی ‌بو جیسمیـن‌ اذنـی ‌یـوْخ

نئــی‌ده‌كی نالــه دگیــل یئــل، اوْددور اوْد        بــو اوْدا اوْدلانمــایـان جنــدك‌دی‌ خــوْد

نئـی‌ده‌كی ‌اوْد مئـی‌ده‌كـی قایناقـدیْر عشـق     عشـق ‌دورغـونلوق ‌دگیـل‌ اوْیناقـدیْر عشق

نئیــدی یاردان آیــریْـلانــلار همـــدمـی           نئیــدی ییْـرتان نالـه‌ســی ایلـن پــرده‌نی

نئـی‌كیـمی ‌دردی، دوانـیْ ‌كیـم‌ گــؤرؤب        نئـی‌ده‌كی سیـزقیْن ‌نـوانی كیـم‌ گـؤرؤب

قانـلیْ‌ یوْللاردان ‌آچیْـر سـؤز اوْدلـو نئـی          اوْدلانـانـلاردان آچیْــر سـؤز اوْدلـو نئـی

بـوردا هـوش تاپماق باییْلماقـدیر گـؤزل           مست‌لیـك ایچــره آییْلـماقـدیـر گـؤزل

غصـه‌میـــزدن قــرنلـر قالـــدیْ ملـــر               سـوزونـان بیــرلشـدی آیـلار هفتــه‌لـر

گؤنلریم گئچدی قوْی اؤتسؤن عیبی یوْخ        قال‌گیْنـان سن ائی‌كی سنـدن غیـری یوْخ

گـؤن قاراتـدیْ عشقــدن پایسیْــز یقیـن           یانقـیْ‌سی سـؤنـدوْ بالیْقـدان غیـری‌نیـن

پیش‌می‌شیـن حالیْـن گـؤزل خام آنلاماز         قیْسسا گل خـامیْ یئتیش‌میـش دانـلامـاز

 

 

 

 

پور تال انهار

جامع ترین وب سایت در باره احکام م مسائل شرعی از کلیه مراجع تقلید

.

.

.

حکایات دلنشین

سه چیز را

 نتیجه تصویری برای چرخ بازیگر از این بازیچه ها
 

سه چیز را با احتیاط بردار:


قدم ، قلم ، قسم


سه چیز را پاک نگه دار:


جسم ، لباس ، خیال


از سه چیز خود را نگهدار:


افسوس ، فریاد ، نفرین کردن


سه چیز را بکار بگیر:


عقل ، همت ، صبر


اما سه چیز را آلوده نکن:


قلب ، زبان ، چشم


و سه چیز را هیچوقت فراموش نکن:


خدا ، مرگ ، دوست

 

چقدر بخشنده ایم  

 خود را بسنجیم : 
 
چقدر بخشنده ایم 
 

سوره : آل عمران آیه : 134
متن عربی آیه : 

الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي السَّرَّاء وَالضَّرَّاء


وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ


وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ


وَاللّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ
 
آنهايى كه از مال خود به فقرا در حال وسعت و تنگدستى انفاق كنند
و خشم و غضب فرو نشانند
و از بدى مردم درگذرند
(چنين مردمى نيكوكارند) و خدا دوستدار نيكوكاران است
 تفسیر الميزان از تبیان

 
تفسیر مجمع البيان
 
 
«الّذين ينفقون فى ‏السّرّاء والضّرّاء»
همان ان كه در گشايش و تنگنا، انفاق مى‏كننددر تفسير دو واژه «سرّا» و «ضرّا» دو نظر ارائه شده است:1. بعضى اين دو واژه را به ‏معناى «تنگدستى و گشايش» گرفته ‏اند.2. و برخى آن دو را به «شادمانى و اندوه» معنا كرده ‏اند و معتقدند آيه شريفه بيانگر اين واقعيت است كه اين فراز و نشيبها وحالات گوناگون روحى، هرگز آنان را از انفاق در راه خدا باز نمى‏دارد.
«والكاظمين ‏الغيظ والعافين عن ‏النّاس»
و آنان كه به ‏هنگام جوشش خشم، آن را فرو مى‏برند و از كسانى كه به آنان خسارت و آزار رسانده ‏اند، انتقام نمى‏گيرند و بجاى آن‏شكيبايى پيشه مى‏سازند.و نيز آنان كه از گناه و لغزش مردم درصورتيكه نظام جامعه گسيخته نشود، مى‏گذرند.
«واللّه يحبُ ‏المحسنين»
 
آيه شريفه بيان مى‏دارد كه هر كه اينگونه شد و به اين ويژگيها آراسته گرديد، نيكوكار است؛ و خداوند نيكوكاران را دوست دارد و به آنان پاداشى عظيم مى‏دهد.به ‏اعتقاد دسته ‏اى از مفسّران، ممكن است احسان و نيكى، خود يكى ديگر از ويژگيهاى پرواپيشگان و شرط تقوى‏ باشد. و در تفسير واژه «احسان»، برخى برآنند كه منظور اين است كه به كسانى نيكى كنى كه در مورد تو بدرفتارى كرده ‏اند؛ چرا كه نيكى به كسانى كه به تو نيكى كرده ‏اند، نوعى دادوستد و معامله است، نه نيكى و نيكوكارى.
پرتوى از روايات‏
نخستين ارزشى كه آفريدگار هستى آن را از ويژگيهاى اهل بهشت شمرده و مردم را بدان ترغيب فرموده، خصيصه انسانى و اخلاقى بخشندگى و سخاوت است. در اين مورد، روايات ارزنده و انسانسازى نيز رسيده است كه به برخى از آنها نظر مى‏افكنيم:
1.از پيامبر گرامى آورده ‏اند كه فرمود: السّخاءُ شجرة فی‏الجّنة اغصانها فى ‏الدّنيا من تعلّق بغصن من اغصانها قادته الى‏الجنّة والبخل شجرة فى‏النّار اغصانها فى‏الدّنيا فمن تعلّق بغصن من اغصانها قادته الى‏النّارّ.»(201)
بخشندگى و سخاوت، درخت پرميوه‏اى است در بهشت كه شاخه و برگ آن تا دنيا گسترش يافته است؛ هر كه به شاخه‏اى از آن درآويزد، او را به بهشت پرطراوت خدا راه مى‏نمايد. و بخل و تنگ ‏چشمى، درختى است از درختهاى دوزخ كه شاخساران آن تا دنيا امتداد يافته است؛ هر كه به شاخه‏اى از آن چنگ زند، او را به دوزخ راه خواهد نمود.
2. اميرمؤمنان(ع) فرمود: «الجنّةُ دارالاسخياء.»(202)
بهشت، خانه و قرارگاه سخاوتمندان است.
3. و نيز فرمود:
«السّخى قريب من‏اللّه قريب من‏الجنّة قريب من‏النّاس و بعيد من‏النّاروالنجيل بعيد من‏اللّه بعيد من‏الجنة بعيد من‏النّاس و قريب من‏النّار.»(203)
بخشنده، به خدا و بهشت و مردم نزديك و از آتش دوزخ دور است؛ و بخيل، به عكس او، از خدا و بهشت و مردم دور و به آتش دوزخ بسيار نزديك است.
ارزش انسانى و اخلاقى ديگر
آفريدگار هستى در ادامه آيه شريفه ، فروبردن خشم را نيز از ويژگيهاى ديگر بهشتيان و پرواپيشگان عنوان مى‏سازد.1. از پيامبر گرامى آورده ‏اند كه فرمود: «من كظم غيظه و هو قادر على انفاذه ملأهُ‏اللّه يوم‏القيامه آمناً و ايماناً.»(204)
هر كه خشم خود را فرو برد درحاليكه مى‏تواند انتقام بگيرد، خداوندوجود او را در روز رستاخيز، سرشار از شادمانى، امنيّت و ايمان مى‏سازد.
2. همچنين روايت كرده‏اند كه فرمود: «كاظم‏الغيظ كضارب‏السّيف فى سبيل‏اللّه فى وجه عدوّه.»(205)
فرو برنده خشم همانند كسى است كه با شمشير آخته روياروى دشمنان خدا ايستاده و درراه او شمشير مى‏زند.
3. و نيز فرمود: «ليس‏الشّديد بالصّرعه انمّا الشّديدالّذى يملك نفسه عندالغضب ثمّ ذكرالعافين عن‏النّاس...»(206)
قهرمان آن نيست كه در ميدان كشتى پيروز شود، بلكه كسى است كه به‏هنگام غضب زمام نفس خويش را به‏كف داشته باشد. و آنگاه اين آيه شريفه را تلاوت كرد كه: «والعافين عن النّاس...»
4. همچنين از آن حضرت است كه: «انّ هؤلاء فى امّتى قليل الّا من عصم‏اللّه.»(207)
اين دسته از مردم، در جامعه و امّت من بسيار اندكند و فقط خدا بايد آنان را مدد رساند؛ امّا در جامعه ‏هاى پيشين شمار آنها بسيار بوده است.
  نكته ‏اى ظريف و درسى انسانساز در اين آيه شريفه هست و آن اينكه:
«گذشت از لغزشهاى ديگران، اگرچه واجب نيست، بسيار مورد رضاى خداست».
پيامبر گرامى(ص) در اين خصوص فرموده است:«ما عفا رجلٌ مظلمة قط الّا زادهُ‏اللّه بها عزّاً.»
هيچ انسانى از حقّ خويش درمورد ديگرى نگذشت، جز اينكه خدا به بركت آن عمل انسانى، شكوه و عزّتى به او ارزانى داشت.
نيكوكاران و از پى آن، خداوند از نيكوكاران سخن بميان مى‏آورد و بروشنى مى‏فرمايد كه آنان را دوست دارد.نيكوكار، انسان شايسته ‏اى است كه فقط بخاطر خدا نعمتى خالص به ديگرى مى‏بخشد و براى خشنودى او كارهاى شايسته انجام مى‏دهد.
در اين مورد آورده ‏اند كه روزى يكى از كنيزان چهارمين امام نور، با ظرفى، آب بر دست آن بزرگوار مى‏ريخت كه ظرف آب از دستش افتاد و آب جوشان، دستهاى آن حضرت را سوزاند. امام چهارم سربلند كرد و نگاهى به كنيز انداخت؛ كه آن بنده هوشمند خدا گفت:
خداوند مى‏فرمايد:« والكاظمين ‏الغيظ».حضرت فرمود: خشم خويش را فرو بردم.گفت: مى‏فرمايد « والعافين عن ‏النّاس»فرمود: گذشت كردم.گفت: مى‏فرمايد « واللّه يحبّ ‏المحسنين».فرمود: برو كه تو را در راه خدا آزاد ساختم
    خداوند هيچ كس را جز به قدر توانايی ‏اش تكليف نمى‏ كند. +

داغ اولاخ اوجالاخ آشمیاخ

داغ اولاخ اوجالاخ آشمیاخ


دریا اولاخ موج اولاخ داشمیاخ


ایلان اولاخ افعی اولاخ ساشمیاخ


مرداولاخ سوز دانیشاخ قاشمیاخ.

نتیجه تصویری برای داغ اولاخ

صفرایی مزاج‌ها

صفرایی مزاج‌ها

صفرایی مزاج‌ها
نویسنده: مصطفی خدادادی

بازتاب‌های روانی و رفتاری

صفراوی مزاج‌ها رفتارهای تند و تیزی دارند و در تمام اعمال و رفتار سرعت عمل بالایی نشان می‌دهند. آنها افرادی پرانرژی، شجاع، محکم، استوار، باهوش، بیقرار و حاضر جوابند. این افراد حتّی در سخن گفتن هم سرعت بالایی دارند و پیوسته صحبت می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های روحی، روانی افراد صفراوی مزاج این است که زود تصمیم می‌گیرند و خیلی زود تصمیم خود را به اجرا درمی‌آورند. گاهی افزایش صفرا باعث می‌شود که فرد حرکتی انجام دهد یعنی به محض افزایش صفرا تکانشی دارد و سپس آرام می‌گیرد. در این افراد عصبانیت آنی بسیار مشاهده می‌شود. بهترین دارو برای این افراد هندوانه، گرمک، کدو خورشتی، هویج فرنگی، روغن زیتون، سوپ جو با پاچه‌ی گوسفند و همراه با تعدادی آلو بخارا و سبزی‌جات، مانند اسفناج و گشنیز و لیمو ترش تازه و روغن زیتون است. همچنین سیب درختی بخارپز، قارچ، بامیه‌ی خورشتی، پیاز، برگه‌ی هلو، برگه‌ی زردآلو، مغز بادام خام، برنج مشکل عمده صفراوی مزاج‌ها بیشتر در هوای گرم و تابستان بروز می‌کند و وقتی مشکلشان حادتر می‌شود که غذای گرم هم مصرف کرده باشند. بنابراین توصیه می‌شود این قبیل اشخاص در هوای گرم تابستان و به خصوص هنگام ظهر کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرند. و توصیه بعدی ما این است که از مصرف خوراکی‌های گرم مانند خورشت فسنجان و غذاهای پرادویه پرهیز کنند تا حرارت بدنشان افزایش نیابد زیرا افزایش حرارت بدن باعث افزایش حرارت کبد می‌شود و اگر فرد غذای گرم خورده باشد غذا در کبد تبدیل به صفرا می‌شود و افزایش صفرا به عصبانیت بیشتر فرد می‌انجامد، بنابراین بهتر است از خوراکی‌های خنک مانند آب دوغ، خیار، گوجه، کاهو، آبغوره، آبلیمو و شربت سکنجبین استفاده کند. نکته مهم دیگر برخورد با افراد صفراوی مزاج در هنگام عصبانیّت است، به عنوان مثال با افرادی که در هوای گرم عصبانی و کلافه هستند نباید مقابله به مثل کرد و به راحتی می‌توان خشم آنان را کنترل کرد. بهتر است به این افراد کمی شربت خنک یا هندوانه خنک داد تا آرام شوند. این قبیل افراد به طور معمول زود عصبانی می‌شوند و خیلی زود ناراحتی‌شان فروکش می‌کند بنابراین بهتر است اطرافیان کمی مراعات کنند و شخص عصبانی صورتش را با کمی آب خنک شست و شو دهد.

 

 

ویژگی افراد این گروه را می‌توان به شرح ذیل برشمرد.

1- علاقه‌مند به ادبیّات و ریاضیّات 2- دارای استعداد خشونت و بدخلقی 3- پائیز و زمستان را دوست دارند 4- گاهی عاشق و گاهی فارغ 5- گاهی با اراده، گاهی سست 6- گاهی پر انرژی گاهی کم انرژی 7- دارای استعداد معنوی به صورت مقطعی 8- تند و تیز و بی قرار 9- گاهی پر جرأت و گاهی آرام 10- پرخاشگر 11- ناآرام و دودل 12- گاهاً باعث رنجش دیگران می‌شود. 13- تیزبین و دقیق در برخی ابعاد 14- مقید به اصول، منظم و حساس 15- آینده‌نگر و گاهاً خیالباف و دقیق در تصمیم‌گیری 16- حاضر جواب و باهوش 17- گاهاً سخاوتمند 18- میل بالای جنسی و توان جنسی متغیر 19- سریع، چالاک و پر انرژی 20- پرحرف.

خصوصیّات جسمی

زردی چهره و چشم و زبان، کم مو، لاغری و باریکی اندام و خشکی اندامها، اندام متوسّط این افراد معمولاً قد بلند و باریک اندام هستند و نمی‌توان آنها را به راحتی چاق کرد، اکثراً دست‌های گرمی دارند. عاشق دوش خنک هستند و نمی‌توانند زیاد در حمام بمانند. گهگاه دچار عصبانیّت آنی می‌شوند. ضمناً افراد صفراوی، کم اشتها هستند. رنگ پوست گرایش به زردی دارد، ممکن است با کمی فلفل دچار آلرژی شوند. رگ‌های بدن آنها برجسته است. سفیدی چشم سفید با گرایش زرد است، رگهای دست گاهی آشکار و گاهی پنهان هستند، مردک چشم میشی روشن است، موی سر، خشک و ضخیم و برجسته است، رنگ مو، سیاه و خرمایی است و صفراوی‌ها غالباً کم مو هستند.

علایم پوستی

از نظر پوستی، خشک و بدون رطوبت هستند و ناخن‌های خشک و شکننده‌ای دارند. پوست کف‌‎ پاهایشان هم خشکه زده و پوسته می‌شود. دارای منافذ پوستی درشت هستند.

علایم گوارشی

مزه‌ی دهان تلخ صبحگاهی است، غالباً دهان خشک و تشنه است، افراد صفراوی کم اشتها هستند، توان هضم غذا بالاست، نفخ معده ندارند، یبوست ندارند، گرایش به شیرینی و شوری هم ندارند. افراد صفراوی غالباً گرایش به ترشی دارند، بوی بد دهان ندارند، بوی بد مدفوع ندارند، قار و قور شکم ندارند، تمایل به سردی‌ها دارند و از گرمی‌ها گریزانند. رژیم غذایی مناسب برای صفراوی‌ها (گرم و خشک) غذاهائی است که سرد و تر باشند که نمونه‌هائی از این غذاها عبارتند از انواع سالادها با سرکه، روغن‌های نباتی و ... افراد صفراوی غالباً در اثر حجامت تعدیل مزاج یافته و رنگ و رویی به مراتب روشن‌تر از قبل خواهند داشت، اشتهای آنان با حجامت افزایش می‌یابد و در صورت تکرار حجامت فربه و چاق خواهند شد.
نمونه‌ای از رژیم غذایی مناسب برای افراد صفراوی کاهوست که سرد و تر است و برای دفع صفرا مفید است. ماهی، ماست و به طور کلی لبنیّات، گوجه فرنگی، مرکبات، ماءالشعیر (آب جو) آب غوره، آب لیمو برای صفراوی‌ها مفید و لازم است.

وضعیت سازگاری با غذاها

سازگار با غذاهای سرد و تر چون آلو، زردآلو، هندوانه، اسفناج، کدو، خیار، انار، شفتالو، کاهو، دوغ و ماست و ترشی‌ها مثل لواشک و سرکه. به خوردن خوراکی‌های شیرین کمتر تمایل دارند.

موادّ غذایی مضر

چای، قهوه، نسکافه، لبنیات، تخم مرغ و غذاهای فریزر شده، زودپز شده و سرخ شده، سس و رب، غذاهای چرب و پر حجم، ماکارونی، آش رشته، سیر و کلیه‌ی غذاهای گرم، ادویه‌جات تند، آب یخ، نوشابه، نوشیدن مایعات همراه با غذا یا بلافاصله بعد از آن، شیرینی‌جات قنادی و مصنوعی، آجیل شور، گوشت قرمز، بریده بریده غذا خوردن؛ یعنی انسان مدام در حال خوردن باشد، مانند تخم شکستن و خوردن تنقلات، خوردن بادمجان، موز، کلیه غذاهای ساندویچی، مانند سوسیس، کالباس، کوکتل، سمبوسه، فلافل، پیتزا، همبرگر و خوردن خربزه، آناناس و طالبی. علت ممنوع بودن این غذاها برای افراد صفراوی مزاج این است که ph این غذاها و نیز پی اچ (ph) کبد بالاست. استفاده از این مواد باعث افزایش دمای کبد و ترشح زیاد صفرا و در نتیجه، ایجاد راه بندان در مجاری کبد می‌شود. این حالت موجب تشکیل سنگ‌های صفراوی در کیسه صفرا می‌شود و علائمی نظیر یبوست، زرد شدن چهره، دردهای شدید در ناحیه‌ی سمت راست بدن در زیر دنده‌ی راست را در پی دارد.

مواد غذایی مفید

همه‌ی انواع مرکبات، انار، شاه توت، خیار، سیب، گلابی، آلبالو، گیلاس، آلو، گوجه سبز و زرشک برای افراد صفراوی مزاج مفید هستند. بهترین دارو برای این افراد هندوانه، گرمک، کدو خورشتی، هویج فرنگی، روغن زیتون، سوپ جو با پاچه‌ی گوسفند و همراه با تعدادی آلو بخارا و سبزی‌جات، مانند اسفناج و گشنیز و لیمو ترش تازه و روغن زیتون است. همچنین سیب درختی بخارپز، قارچ، بامیه‌ی خورشتی، پیاز، برگه‌ی هلو، برگه‌ی زردآلو، مغز بادام خام، برنج
سفید با روغن زیتون، کدو حلوایی، نخود فرنگی، عدس، ماش، جوی دو سر، مخمر آب جو، لیمو عمانی برای افراد صفراوی مزاج بسیار مفید است. نوشیدن روزانه یک تا سه لیون آب زرشک، نیم ساعت قبل از غذا و دو ساعت ونیم بعد از آن نیز فوق‌العاده مفید است. بذرهای ملیّن، مانند خاکشیر، اسفرزه، تخم ریحان، تخم مرو، بارهنگ و بالنگو، ترشی‌جات طبیعی، مغز فلوس، شیر خشت، ترنجبین، عسل به مقدار کم و همراه با لیموترش تازه و به صورت شربت شده که به آرامی میل شود، انگور، کاهو، مغز خیار، تخم کدوی خام، تخم خیار، مغز تخم هندوانه، تخم کاهو، از هر کدام به مقدار مساوی مخلوط کرده آسیا شود و روزی دو بار هر بار یک قاشق غذاخوری در یک لیوان آب مخلوط گردیده و میل شود.

علایم بیماری در اثر غلبه صفرا

در زیر علایم غلبه خلط صفرا ذکر شده است:
* زردی رنگ چشم و پوست
* خشکی دهان و بینی
* عطش زیاد
* جوش و آکنه در سر و صورت
* خشکی پوست و اگزما
* تلخی دهان
* کاهش اشتها به غذا
* احساس گزگز و سوزن سوزن شدن بدن
* نبض سریع
* احساس تهوع
منبع مقاله :
خدادادی، مصطفی؛ (1395)، مزاج شما چیست؟، ساری: انتشارات پارسی سرا، چاپ اول
 

معرفی هندوانه ( قارپوز )و خواص درمانی آن

معرفی هندوانه و خواص درمانی آن

هندوانه
نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Citrullus vulgaris Scharad، نام فرانسه Pasteque و نام انگلیسی آن Water melon می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، هندوانه، هندونه، حب الحجاز و بطیخ هندی نام برده شده است.

تیره گیاه:

کدو Cucurbitaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است یکساله با ساقه‌ای خزنده و منشعب، برگ‌های آن متناوب با بریدگی‌های عمیق، پهن، پنج قسمتی و دندانه‌دار و گل‌های آن زردِ کمرنگ و کوچک می‌باشند. میوه‌اش گرد در بعضی موارد دراز و بزرگ، پوست آن صاف، لیز، سبز تیره یا روشن، در بعضی ارقام قطر پوست، کلفت و در بعضی نازک، گوشت داخل میوه، قرمز، در بعضی ارقام زرد یا سفید و رنگ تخم‌های داخل گوشت میوه بسته به نژاد آن سیاه، قرمز، سفید یا به رنگ زرد می‌باشد.

بیشتر بخوانید: خواص هندوانه

 

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد و‌ تر است.

رویش جغرافیایی:

در نواحی معتدل اغلب کشورها و ایران کاشته می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در هندوانه:

سیترولین، کاروتن، لیکوپن، مانیتول، آب، تیامین، پتاسیم، فسفر، آهن، مواد چرب، پروتئین، کلسیم، هیدرات‌های کربن، سدیم، نیاسین، رایبوفلاوین و ویتامین‌های C, A در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

میوه و دانه (تخم)

نحوه مصرف:

هندوانه‌ی رسیده مصرف خوراکی دارد.

خواص درمانی میوه:

رفع کننده حدت خون و کاهنده حرارت بدن، ضد التهاب مثانه و برطرف کننده به سختی ادرار کردن، ضد تب و دفع کننده سموم از بدن، خون‌ساز و کاهنده فشار خون، صفرابر و التیام‌بخش زخم‌های دهان و گلو، ضد یرقان و کاهنده ورم پروستات، ضد عطش و خارج کننده سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری، کم کننده حرارت‌های کبد و کلیه و مفید برای بیماری بری بری، تصفیه کننده خون و کاهنده اسید اوریک، برطرف کننده یبوست و ادرارآور می‌باشد.

تذکر:

زیاده‌روی در مصرف آن برای اشخاص سرد مزاج و افرادی که مبتلا به بیماری‌های مفصلی، مننژیت، حصبه و جراحات روده می‌باشند مضر است و در اشخاص سرد مزاج نیروی جنسی را ضعیف می‌کند.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.