...و کمتر دیگران را نقد کنیم

http://photos03.wisgoon.com/media/pin/photos03/images/o/2018/4/20/0/1524166436237071.jpg

دست می گیرد و دل می برد و می بخشد  این حسین کیست💚 که این گونه عطایی دارد  میلاد با سعادت امام حسین

عکس و تصویر

🍃 ✨ 🌸 ✨ 🍃 ✨ 🌸 ✨ 🍃

 نیایش_با_حضرت_عشق❤ ❤

و امشب...✨ 💫 ✨

آسمان مست از سبوی

ماه شعبان می شود❣ ✨ ❣

خدایا 🙏

فقط تو میدونی ته دلمون

چی مےگذره 

خدایا محتاج نگاهِ لطـفتـیم🙏

بارالها 🙏

زیارت کربلا را قسمت همه

دوستداران اهل بیتعلیهم السلام 

بفرما 🙏

آمیـــن یا رَبَّ 🙏

إلــــهـــے وَ رَبّـــــی مــَنْ لـی غَیــرُڪ🙏

فرخنده میلاد با سعادت سرور و

سالار شهیدان،

امام حسین(ع) مبارکــــــــَ باد 🎉 🎊 🎉

امیدوارم زیارت کربلا 🕌

بزودی قسمت تون بشه 🙏

عیدتون مبارکــــــــَ 🌸 🍃



🍃 ✨ 🌸 ✨ 🍃 ✨ 🌸 ✨ 🍃

خدایا 🙏 امشب فقط یک حاجت دارم 🙏 🙏 اللهم ارزقنا کربلا 🙏 😭 🙏

منبعhttp://wisgoon.com

امام حسین (ع) شعری از کربلایی قادر خانبابایی  

 
شعر چاپ نشده (کپی شعر بدون اسم شاعر حلال نیست)

امام حسین (ع)
با شعری از کربلایی قادر خانبابایی  
(ملکان)
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼


ای عرش لم یزلده آدون پر بها حسین
او پربها آدیوا عرشیان فدا حسین
گئدنده قنداقون عرشه صفا ویریلدی گویه
یقین یاراتمیوبدی خدا سنه همتا حسین

دوتولسا قلبیم اگر دوشر آدون یادیما
بو آددا واردی کرم بو آددا صفا حسین

اولیدی روح و روانیم فدا او تپراقا کی
تاپیدی عز و شرف اولوب کربلا حسین

او کربلا کی اورک لاله مثلی قان اولوری
او یئرده یوز ووریلیب چوخلی ماجرا حسین

او یئرده بیر غریبین سوسوز کسیلدی باشی
ائدوبدی لشکر کافر نه قدر جفا حسین

قالوبدی نعشی اونون ایستی قوملاردا
مگر امامه اولار بو ستم روا حسین

گلوب پیمبر و حیدر توکوبدی گوزیاشینی
او چولده اولدو قیامت قورولدی عزا حسین

تمام اهل عیالی اولوندی از دم اسیر
خیامی ائتدیله غارت او اهل ریا حسین

او یئرده بیر آقانی سالوبلار قوللارینی
گلوبدی فاطمه غملی دوتوبدی عزا حسین

سینوبدی باش بدنی قطعه قطعه دوعراندی
واریدی لشگر بی شرمیده جفا حسین

گلیبدی قارداشینون گوردی حالین حسین
اولوب عالم او لحظه ده ماتم سرا حسین

بیر آیری عالم اولوب یازانموری قلمیم
یوخویدی هئچ سنه بیر اقربا حسین

گلنده صاحب دوران گوزل بیان ائده جاق
نه نوع ظلم ائدوب اول اشکیا حسین

بیر آلتی آیلیق اوشاق اولوبدی اوخ نشانی
ندندی ائتمدی اوخ بیر آزجا خطا حسین

اوزولوبدی باش بدنیندن قانی سپیلدی گویه
او قانه قیمت ائتدی اوزون فدا حسین

او چولده بیر اوغلون قطعه لندی بدنی
او صحنه دنده اولوبدی رضا حسین

یئغوب عبایه حسین او جسم اکبرینی
دوتوب خیامه سمتینی آل عبا حسین

نه دیزده تاب و توان نه دیلده طاقتی وار
نه ظلم چکمیش عالم فدا حسین

دییردی هر نه واریمدی سنین کیدی ربیم
بو من بو سن بودا نینوا حسین

گورنده قاسمی یئرده نه حاله قالدین سن
مقددر اولدی سنه قضا و بلا حسین

گئدنده کوفیه باشین نه جور چکدی باجون
اولوندی باشیوه مسکن جدا حسین

گورنده نیزده باشین رقیه اسدی لبی
دییردی عمه بیزیم درده یوخ دوا حسین
ویروبلا باشیوه داش سینوبدی آننون اقا
یاریبدی آننینی زینب ائده اقتدا حسین

طلاوت ایلدی قرآن یارالی حلقین آقا
ائدوبله جایزه مین داش عطا حسین

🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
 
@magmaeheydareyonmaraghe
افتخار کانال مجمع حیدریون
 مراغه

خطبه امام حسین (ع) (خطبه منی) در سال آخر زندگی معاویه

پیاده تا کربلا؛ نگاهی به تاریخچه پیاده‌روی اربعین

خطبه امام حسین (ع)




خطبه امام حسین (ع) (خطبه منی) در سال آخر زندگی معاویه، یک سال قبل از واقعه کربلا در جمع علماء و بزرگان مدینه


هان ای مردم!


عبرت بگیرید و پند بیاموزید از آنچه خدا اولیاء خود را با مذمت و سرزنش علماء «یهود» پند داده است. آنجا که می­فرماید: «چرا خداشناسان و احبار آنها را از ناسزا گفتن و حرام خوردنشان منع­ نمی­کنند» ( مائده 63) باز می فرماید: «آنان که به کفر گرائیدند از اولاد اسرائیل لعنت شده­اند و چه بد بود اعمالی که انجام می­دادند.»وچرا این چنین خدا آنان را سرزنش می کند؟
برای این که آنان ستمگران را می دیدند که چگونه ستم روا می­دارند و فساد برمی­انگیزند، ولی آنان را از این اعمال نهی نمی­کردند تا توسط ستمگران، به نوائی برسند و از گزند آنان در امان باشند؛ در حالی که خداوند می­فرماید:«از مردم نهراسید و فقط از من بیمناک باشید»(مائده 44) باز هم می فرماید: «مردان و زنان مومن، دوستداران یکدیگرند. به معروف امر می­کنند و از منکر باز می دارند.»( توبه71)خداوند در این آیه،امر به معروف و نهی از منکر را اولین فریضه قرار داد؛ زیرا اگر به انجام این فریضه اقدام گردد، تمام فرائض، چه آسان و چه دشوار، عملی می­شودعلاوه بر این امر به معروف و نهی از منکر دعوت کردن به اسلام است؛ همگام با طرد ستمگری­ها و مخالفت با ستمگران، و دعوت کردن به تقسیم بیت­المال و غنائم و گرفتن مالیات­ها از عوامل آن و پرداختن آن به موارد حقیقی­شان است. شما ای بزرگان که در علم و دانش پرآوازه­اید! و در خیر و نیکی زبانزد دیگران! و درنصیحت و پند دادن شهره­ی این وآنید!؛ بخاطرخدا، دردل مردم عظمت و شکوه دارید. افراد قوی و نیرومند شما را به حساب می­آورند؛ و ضعیف و ناتوانان، شما را گرامی و محترم می­شمارند، کسان خود را برشما ایثار می­کنند که هیچ برتری بر آنها ندارید؛ وقتی خواسته­ها­یشان برآورده نمی­شود از شما شفاعت می­جویند و شما باشکوه پادشاهان و عظمت بزرگان در میان آنان راه می­روید.
آیا این همه برای این نیست که مردم امیدوارند که شما به احیاء حقوق خداوند قیام کنید؛ لیکن شما در بیشترین موارد، از اداء حق الهی کوتاهی کردید و حقوق ائمه را سبک شمردید، حق ضعیفان را پایمال نمودید.شما آنچه حق خود تصور می کردید، به ناروا گرفتید ولی در راه خدا نه مالی بخشش کردید، نه جانتان را به مخاطره انداختید و نه از اقوام و خویشانتان برای رضای خدا بریدید.
وه چه پرروئی با این اعمال زشت، بهشت خدا و همجواری پیامبران او را آرزو دارید؛ و می­خواهید از عذاب الهی در امان باشید. ای کسانیکه چنین آرزو از خدا دارید؛ می­ترسم بر شما عذابی از عذاب­های خدا نازل گردد. زیرا شما در پرتو عنایت خدا، به مقامی رسیدید که بر دیگران برتری پیدا کردید. چه بسیارند کسانیکه مورد احترام مردم نیستند ولی شما به خاطر خدا، در میان بندگانش احترام دارید. شما می بینید پیمان­های الهی درهم شکسته می­شود، ولی هیچ دم نمی­زنید؛ و به هراس نمی­افتید. برای درهم شکستن بعضی از پیمان­های پدران­تان ناله سر می­دهید لیکن شکستن تعهدات و پیمان­های رسول خدا را نادیده می­گیرید.کورها، لال­ها و فلج­ها در شهرها بی­سرپرست مانده­اند و شما نه رحمی بر آنان می­کنید و نه عملی را که در خور شأن خودتان باشد، در مورد آنان انجام می­دهید؛ و یا قصد انجام آن را دارید. فقط با چاپلوسی و تملق، پیش ستمگران، رفاه و آسایش خویش را می­جوئید.


خدا دستور فرموده است از این اعمال پلید جلوگیری شود؛ ولی شما از آن غافلید، و شما مصیبت بارترین مردم هستید. زیرا از مسئولیت عالمانه و آگاهانه خود دست کشیدید. زمام امور واجراء احکام باید به دست علماء الهی باشد که در رعایت حلال و حرام خدا امین هستند ولی این مقام و منزلت از شما سلب شده است؛ چرا که از محور حق پراکنده شدید؛ و با وجود دلائل روشن، در سنت پیامبر اختلاف کردید. اگر با رنج­ها و آزارها، شکیبائی داشتید و سختی­های راه خدا را تحمل می­کردید، اجرا امور دین خدا به دست شما می­افتاد؛ لیکن شما ستمگران را در مقام و منزلت خود، جایگزین ساختید و امور دین خدا را بدست آنان سپردید؛ و آنان به اشتباه عمل می­کنند و در شهوات خود گام بر می­دارند. می­دانید چرا ستمگران بر امور مسلط شدند؟ چون شما از مرگ فرار کردید، عاشقانه به زندگی گذرا دل نهادید.(در پی این وابستگی) شما ضعیفان و بی نوایان را، بدست ستمگران سپردید تا برخی را، برده و مقهور خود ساختند و برخی را برای لقمه نانی، بیچاره و ناتوان کردند.
ستمگران، در ملک خدا، طبق میل و خواسته خود گام بر می­دارند؛ و با تمایلات خود، راه پستی و مذمت را هموارتر می­سازند. از اشرار و دون فطرتان پیروی می­کنند و جسورانه در مقابل خدای متعال می­ایستند. در هر شهری بر فراز منبر گوینده­ای دارند که فریاد می­زند و با صدای بلند سخن می­گوید. زمین در تسلط کامل آنان است و دستشان از هر جهت باز و گشوده. مردم بردگان آنانند بدان گونه که هر دستی برسر آنان کوبیده شود، قادر به دفاع نیستند. گروهی ازاین جباران کینه توز، سخت بر بی­نوایان چیره گشته­اند و گروهی فرمانروایانی هستند که نه خدا را می­شناسند و نه به روز معاد عقیده دارند. عجبا..!
و چرا تعجب نکنم؟! که زمین را، مردی حیله گر و مکار و فردی تیره روز تصرف کرده و بار مسئولیت مؤمنین را کسی بدوش کشیده که هرگز به آنان رحم نمی­کند.خدا در این نزاعی که بین ما و او در گرفته، بهترین حاکم است و در نبرد ما با او قضاوت خواهد کرد. خداوندا تو خود می­دانی عملکرد ما، نه برای آن است که به ریاست و سلطنت دست یابیم و یا از روی دشمنی و کینه توزی، سخن بگوئیم؛ لیکن پیکار ما برای این است که پرچم آیین ترا برافرشته گردانیم و بلاد بندگان ترا، آباد سازیم و به ستمدیدگان از بنـدگان تو، امنیـت بخشیـم؛ و احکام و سنـن و فرایـض ترا (درجامعه) پیاده کنیم. و شما اگر ما را یاری و پشتیبانی نکنید، ستمگران بر شما چیره می­شوند و در خاموش کردن نور پیامبرتان می­کوشند ولی بدانید خداوند ما را کفایت خواهد کرد و اتکای ما بر اوست و در مسیر او گام برخواهیم داشت؛ و به سوی او باز خواهیم گشت[1]



[1] -تحف العقول.

پل لیلان

گردشگری

پل لیلان

فیلتر جاذبه ها بر اساس :

این اثر در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۳۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مــوقعيـت بنا

اين پل در يك كيلومتري جنوب شهر ليلان بر روي رودخانه ليلان چاي بنا گرديده است. اين پل در روزگاران گذشته راه ارتباطي همدان، كردستان و مراغه و تبريز را در برميگرفته است و اكنون به واسطه جاده جديد الاحداث مياندوآب ملكان ارتباط از اين طريق انجام مي گيرد و در حال حاضر پل ارتباطي است براي رسيدن به روستاهاي فتح الله كندي، محسن آباد (جين قره). و ورود به شهر ليلان از طريق اين پل امكان پذير مي باشد. اين رودخانه از كوهستانهاي شرقي ليلان سرچشمه و به طرف غرب جريان و در نزديكي شهر مياندوآب به رودخانه زرينه رود مي پيوندد و در نهايت به درياچه اروميه مي ريزد.

پيشينه تاريخي پل ليلان

در جنوب شهر ليلان بر روي رودخانه ليلان چاي بنا گرديده و از آثار دوران ايلخاني ميباشد. رودخانه ليلان چاي دشت حاصلخيز ليلان را آبياري مي كرده و تمدن و فرهنگهاي بسيار كهني از دورانهاي پيش از تاريخ در اطراف اين رودخانه شكل گرفته است. از جمله اين فرهنگها ميتوان به تپه چمن و الله قلي و به دوران تاريخي و اسلامي اشاره نمود. از نظر تاريخ گذاري هيچ كتيبه اي موجود نيست.

معماري پل

پل داراي سه دهنه مي باشد. اندازه دهنه ها يكسان و جهت پل بصورت شمالي- جنوبي بوده و در قسمت شرقي سد موج شكن موج شكل بصورت مثلثي بوده و در قسمت غربي پل نيز به سه نيم دايره و بصورت پشت بند وجود دارد. مصالح بكار گرفته شده در اين پل عبارت از آجر كه در قسمتهاي طاقها و نيز بالاي پل بكار رفته و سنگهاي تراش دار كه در قسمت پايه ها و موج شكنها و پشت بندها بكار رفته است. ابعاد اين سنگها در حدود 20×30 سانتيمتر، 20×50 سانتيمتر و 6×22×22 سانتيمتر می باشند.
ارتفاع پل از جان پناه پل تا سطح رودخانه 490 سانتيمتر و ارتفاع موج شكنها 130 سانتيمتر و طول پل 24 متر مي باشد. عرض پل 650 سانتيمتر و فاصله دهانه ها از هم 440 سانتيمتر و ارتفاع طاقها 350 سانيتمتر مي باشد. پشت بندهاي نيم دايره پل 220 سانيتمتر و بصورت نيم دايره هستند طاقهاي پل بصورت جناغي و در وسط نوك بيزه طاق يك سنگ سفيد آهكي بكار رفته است و بطور كلي تا ارتفاع 13 سانتيمتري سنگ از آن به بعد مصالح آجر بكار رفته است. موج شكنها و پشت بندها تا همان ارتفاع 130 سانيتمتر مي باشد.

پل لیلان

پل لیلان

يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطمَئِنَّةُ * آیه ای در شأن امام حسین (علیه السلام)

* يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطمَئِنَّةُ * آیه ای در شأن امام حسین (علیه السلام)

نتیجه تصویری برای سوره فجر 27


بسم الله الرَّحمن الرَّحیم

یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿٢٧﴾
إِرْجِعِی إِلى رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً ﴿٢٨﴾
فَادْخُلِی فِی عِبادِی ﴿٢٩﴾
وَ ادْخُلِی جَنَّتِی ﴿٣٠﴾


سوره مبارکه فجر

در فضيلت سوره فجر نیز از امام صادق عليه السلام نقل شده است: سوره فجر را در نمازهاي واجب و مستحب خود قرائت كنيد. زيرا اين سوره، سوره امام حسين عليه السلام است. هر كس اين سوره را قرائت نمايد در روز قيامت در درجه امام حسن عليه السلام و همراه ايشان خواهد بود.


ثواب الاعمال، ص 123


ابو اسامه مي گويد: من در مجلسي كه امام صادق عليه السلام اين حديث را فرمود حاضر بودم از ايشان پرسيدم: چگونه اين سوره مخصوص امام حسين عليه السلام شد؟ فرمود: آيا اين آيه را نشنيده اي: يا ايتها النفس المطمئنة ارجعي الي ... منظور از نفس مطمئنه امام حسين عليه السلام است.


بحارالانوار، ج 24، ص 93


نتیجه تصویری برای سوره فجر 27


یخ زدگی باغات انگور شهرستان

نتیجه تصویری برای یخ زدگی باغات انگور شهرستان ملکان

سلام

امروز روز بدی برای عده بسیار زیادی از کشاورزان شهر ما بود ، البته عده زیاد دیگری در نقاط دیگر کشور مان امروز و دیروز وضع بدتر از ما داشتند .

این اتفاق با سیاست و کیاست مدیران محترم ادارات جهاد کشاورزی قابل پیشگیری بود

منظورم یخ زدگی باغات انگور شهرستان است که بین ساعت 6 الی 7 صبح اتفاق افتاد و لیکن این اتفاق سالیان سال است که بدون اینکه مدیران مسئول جهاد کشاورزی از رده کوچک گرفته تا اون ردهء  بلا ابرها ...

ایضا" فرماندار گرفته تا اون رده ...

کاری بکنند و نمیکنند

البته بیمه محصولات هست که  برای خودش داستانی دارند مثل شکرستان تلویزیون.

یعنی میشه با ایزارهایی که اکنون در دنیا هست و کشورها برای جلوگیری از این اتفاق نادر و مرسوم جلو خسارات زیاد را گرفت آن هم با اندک هزینه ها ...

ولی بعد گذشت چند مدت از این اتفاق همه از آن رد میشویم و خدا حافظ و یاد مان میرود تا سال آینده و این روزها ...

کاش مسئولین حداقل به داد این مردم زحمتکش و طبقه پائین بودند ...

 

نتیجه تصویری برای یخ زدگی باغات انگور شهرستان ملکان

حلول ماه شعبان مبارک باد

نتیجه تصویری برای ورود ماه شعبان

اوصاف و نشانه‌های عالِمانِ وابسته و عالِمانِ وارسته

فیه ما فیه مولانا –

متن ۱ –

اوصاف و نشانه‌های عالِمانِ وابسته و عالِمانِ وارسته

شَرُّ الْعُلَماءِ مَنْ زَارَ الْاُمَراءَ وَ خَیْرُ الْاُمَراءِ مَنْ زَارَ اَلْعُلَمَاءَ[۱]. نِعْمَ الْاَمِیرُ عَلی بَابِ الْفَقیرُ وَ بئسَ الْفَقِیرُ عَلَی بَابِ الْاَمیِرِ[۲].
خَلقان، صورتِ این سُخن را گرفته‌اند که: نشاید که عالِم به زیارتِ امیر آید، تا از شرورِ عالِمان نباشد.
معنیش این نیست که ایشان پنداشته‌اند، بلکه معنیش این است: شَرِّ عالِمان آن کس باشد که او مَدد از اُمَرا گیرد و صَلاحِ او و سَدادِ او به واسطۀ اُمَرا باشد و از ترسِ ایشان اوّل تَحصیل به نیّتِ آن کرده باشد که: مَرا اُمَرا صِلَت دهند[۳] و حُرمت دارند و مَنصب دهند! پس، از سَببِ اُمَرا او اِصلاح پذیرفت و از جَهل به عِلم مبدّل شد. و چون عالِم شد، از ترس و سَیاست ایشان مؤدَّب و بر وَفقِ طریق می‌رود، کام و ناکام. پس، عَلی کُلِّ حالٍ[۴] اگر اَمیر به صورت، به زیارت او آید، و اگر او به زیارت امیر رود، عَلی کُلِّ حالٍ، زایر باشد و امیر، مَزُور[۵] باشد. و چون عالِم در صَدَدِ آن باشد که او از سَببِ اُمَرا به علم مَتَّصَف نشده باشد، بل علم او، اَوّلاً و آخِراً برای خدا بوده باشد و طریق و ورزشِ او بر راهِ صواب، طَبع او آن است و جُز آن نتواند کردن، چنان که ماهی جُز در آب زندگانی و باش نتواند کردن، و از او آن آید. این‌چنین عالِم را عقل سایس و زاجر باشد که از هَیبت او در زمانِ او همۀ مُنزَجر باشند و استِمداد از پَرتوِ او و عکس او گیرند، اگرچه آگاه باشند یا نباشند. این‌چنین عالِم اگر به نزد اَمیر رود به صورت، زایر امیر باشد و او مَزُور، زیرا در کلِّ احوال، امیر از او می‌ستاند و مَدد می‌گیرد و آن عالِم از او مستغنی است، همچو آفتاب، نوربخش است. کارِ او عَطا و بخشش است. عَلی سَبیلِ العُموم[۶]، سنگ‌ها را لَعل و یاقوت و دُرّ و مَرجان کند و کوه‌های خاکی را کان‌های مِس و زَر و آهن و نُقره کند، و خاک‌ها را سبز و تازَه و درختان را میوه‌های گوناگون بخشد. پیشۀ او عَطاست و بخشش است. بدهد و نپذیرد، چنان که عرب مَثَل می‌گوید: نَحْنُ تَعَلَّمْنَا اَنْ نُعْطِیَ، ما تَعَلَّمْنا اَنْ نَأْخُذَ[۷]. پس عَلی کُلِّ حالٍ ایشان مَزُورباشند و اُمَرا زایر.

——————————

[۱] حدیث نبوی: بدترین عالمان آن است که به زیارت امیران رود، و بهترین امیران آن است که به دیدار عالمان آید.
[۲] خوشا امیری که به خانه فقیر آید، و بدا فقیری که به درگاه امیر رود.
[۳] صِلَت دادن: جایزه دادن
[۴] به هر حال، به هر جهت، در هر حال
[۵]  فرهنگ مرحوم دهخدا: نعت مفعولی از زیارت، زیارت شده و دیده شده
[۶] به طور کلی، عموماً
[۷] ضرب المثل: آموخته‌ایم که عطا کنیم و نیاموخته‌ایم که بگیریم.

مغز و معده


🔰 مغز و معده

✳️ شباهت:
دو عضو بدن انسان که برای حیات او ضروری هستند.

✳️ تفاوت:
اگر معده خالی بمونه قار و قور می کنه و بالاخره مجبورت می کنه ی چیزی بخوری.
ولی مغز هرچه قدر خالی بمونه هیچ اجباری برای پر کردنش ایجاد نمی کنه.

✳️ تغذیه: خوراک معده انواع غذاها و نوشیدنی های سالم است.
خوراک مغز، هرآنچه که می بینیم و می شنویم و می خوانیم است.
 
❓سوال:
آیا ما هرچیزی را که هر جایی ببینیم، روی زمین، زیر میز، توی طاقچه، کف خیابون، توی کوچه... بدون اینکه بدونیم چیه، بر می داریم می خوریم و دهان بقیه هم می گذاریم؟

❌ پس چرا هر مطلبی را که در فضای مجازی می بینیم یا از دهان بقیه می شنویم، که در واقع نوعی خوراک مغز است، برمی داریم می ریزم توی مغزمون و بقیه را هم مجبور به خوردن آن مطلب می کنیم؟
 
✅ تامل:
فرهنگ استفاده از فضاهای مجازی را بیاموزیم. هرچیزی که در این فضا منتشر می شود لزوما درست نیست. باید آگاهی نسبت به منابع معتبر پیدا کنیم. از محل درست مطالب را برداریم. هر چیزی که در گوگل سرچ می کنیم لزوما درست نیست. تا از درستی مطلبی اطمینان پیدا نکرده ایم، نه آن را به خورد مغزمان دهیم و نه به خورد دیگران.

❇️ دوست عزیز، هر مطلبی را از هرجایی برندار.
مطلبی که مرتبط با فعالیت اصلی آن سایت یا کانال نیست را برنداریم.

shamsmowlana
  شمس تبریزی و مولانا,

حلول ماه شعبان مبارک باد

حلول ماه شعبان مبارک باد

حلول ماه شعبان مبارک باد

هیچ جا خانه ی پدری نمی شود ...

 
هیچ جا خانه ی پدری نمی شود ...

جایی که بوی بچگی هایت را می دهد
از درب‌ِ رنگ و رو رفته ی کهنه اش که وارد میشوی ، صدای خنده و بازی های بچگی ات را میشنوی ...
چشم هایت را می بندی و در خاطراتت جان میگیری ...
صدای کودکی را می شنوی که در گوشه های حیاط و پشت درختها قایم باشک می کند ،می خندد و با خنده اش شبیه بچگی هایت ذوق می کنی ...
مگر می شود چنین جایی بود و شاد نبود ؟!
مگر می شود عطر متفاوتِ غذای مادرت را استشمام کنی و خوشحال نباشی !؟اصلا مگر میشود کنار مادرت بنشینی ، چند استکان چایِ "اجباری اش" را بنوشی و احساس خوشبختی نکنی ؟!
بهترین گوشه ی دنیا خانه ایست که کودکی هایت میان گُل های باغچه اش نفس می کشد ...
بهترین کاخ دنیا را هم که برایت بسازند ؛
هیچ کجا خانه ی پدری ات نخواهد شد ...


@

zendegie_khob

💠مجله زندگی خوب💠

چه کنم تا در زندگی زمین نخورم

 

چه کنم تا در زندگی زمین نخورم

همه ما در زندگیمان بارها شکست خورده ایم. برخی دوباره کمر راست کرده ایم و به راهمان ادامه داده ایم و بسیاری دیگر برای همیشه مأیوس و نا امید شده ایم. گاهی انسان در پی راه حلی می گردد که هنگام شکست و زمین گیر شدن بتواند دوباره برخیزد و به راه خود ادامه دهد و شکست خود را جبران نماید. اما شاید از آن مهمتر این سوال است که چه کنم که اصلاً در زندگی شکست نخورم؟
پاسخ را با یک مثال ساده بیان خواهم کرد. تصور کن در اتوبوس ایستاده ای. با هر ترمزی که راننده محترم می گیرد همه کسانی که مثل تو ایستاده اند به جلو پرتاب می شوند. در این شرایط اگر کسی دستش را به دستگیره ای نگرفته باشد حتما به زمین خواهند خورد.  حتی گاهی با وجود اینکه دستگیره را گرفته اند ممکن است به خاطر شدت حرکت اتوبوس دستگیره از دستشان رها شود و زمین بخورند. 
زندگی هم مثل همین اتوبوس در حال حرکت است. پستی و بلندی مسیر ممکن است انسان را زمین بزند در این شرایط انسان باید به دستگیره محکمی چنگ بزند تا خودش را حفظ کند. 

آن دستگیره چیست؟

تنها دستگیره ای که میتوان به آن اعتماد کرد خداست. انسان باید به خدا ایمان و اعتماد داشته باشد و تنها راهی را برود که او فرمان داده است. این راه, راه امن است 
لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَكَ‏ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏ لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ (بقره 256)
در قبول دين، اكراهى نيست. (زيرا) راه درست از راه انحرافى، روشن شده است. بنا بر اين، كسى كه به طاغوت [بت و شيطان، و هر موجود طغيانگر] كافر شود و به خدا ايمان آورد، به دستگيره محكمى چنگ زده است، كه گسستن براى آن نيست. و خداوند، شنوا و داناست. 
بله. پروردگار انسان که خیر و صلاح او را می خواهد هر گز کسانی را که به او تمسک کنند گمراه نمیکند. 
وَ مَنْ يُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَى اللَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ‏ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏ وَ إِلَى اللَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ (22لقمان)
كسى كه روى خود را تسليم خدا كند در حالى كه نيكوكار باشد، به دستگيره محكمى چنگ زده (و به تكيه‏گاه مطمئنى تكيه كرده است)؛ و عاقبت همه كارها به سوى خداست. 

نویسنده: سید مهدی خدایی

 

ترمزهایی در جاده زندگی

 

ترمزهایی در جاده زندگی

وجود ترمز در هر وسیله ی نقلیه ای، نقش اساسی و کارساز را بر عهده دارد؛ چرا که بدون آن کنترل و هدایت ماشین در جاده های نه چندان خطرناک و معمولی نیز کاری بسیار سخت و خطرناک به شمار می آید. این در حالی است  که فقدان این عنصر و ابزار مهم در جاده های پر پیچ و خم کوهستانی این وسیله ارزشمند را به ارابه ای مرگبار و هولناک تبدیل می نماید. به راستی اگر انسان به خوبی بیندیشد و خود را در جاده زندگی به درستی بنگرد، زندگی و حیات او بی شباهت به رانندگی در یک جاده پر فراز و نشیب نیست. از این رو اگر در مسیر زندگی خود را به اهرم های بازدارنده و نگه دارنده ای مجهز نکند، زندگی او همانند رانندگی با ماشینی بدون ترمز در جاده هایی خطرناک خواهد بود.
در آموزه های اسلامی قوی ترین اهرم های بازدارنده در جاده زندگی به شرح زیر آمده است:
 
1-تفکر و اندیشه سالم و صحیح
 
یکی از مهمترین و با ارزش ترین اهرم های باز دارنده در جاده زندگی، استفاده و بهره مندی از اندیشه و تفکر است. آموزه های اسلامی در رهنمودهای خود تأکید و سفارش فراوانی بر این موضوع داشته و همگان را به بهره گیری از آن در زندگی تشویق کرده است. آیات و روایات بی شماری حاکی از اهمیت و ارزش این عنصر کار آمد در زندگی است.
کتاب شریف کافی روایت بسیار زیبا و ارزشمندی را در خصوص اهرم تفکر و اندیشه نقل می نماید:
فردی نزد رسول خدا(صلی الله علیه و اله) آمد و عرض کرد: ای رسول خدا! توصیه و سفارشی به من نما، آن حضرت سه بار از آن شخص پرسیدند: اگر سفارشی کنم انجام می دهی؟ آن شخص در هر سه بار پاسخ داد: آری ای رسول خدا!  پیامبر اکرم(صلی الله الله علیه و اله) فرمودند: به تو سفارش می کنم که هرگاه خواستی کاری انجام دهی در  سر انجام آن تدبر نما؛ اگر مایه رشد  و هدایت بود انجام بده و اگر مایه گمراهی بود از آن بپرهیز.[1]
به راستی اگر هر انسانی پیش از اعمال و رفتارهای معمول و روز مره ی خود، در عاقبت و سر انجام آن می اندیشید، از ارتکاب بسیاری از گناهان خودداری می کرد. اگر پیش از ارتکاب گناهان زشت و شوم قبل از چشیدن طعم زود گذر گناه به عذاب سخت و هولناک ابدی می اندیشید و آیات قرآن کریم را که در خصوص جهنم نازل شده است را قدری تأمل می کرد، هیچ گاه در جاده زندگی گرفتار پرتگاه شقاوت و عصیان نمی شد. خدای متعال بارها با بیان آیات عذاب جهنمیان همگان را به اندیشیدن و تفکر کردن در آن زندگی سخت و شوم تشویق کرده است.
 
آیا نباید در آموزه های نبوی قدری اندیشه و تأمل کرد؛ چرا که بسیاری از جهنمیان به واسطه بی توجهی به رسالت انبیاء در جهنم گرفتار شده اند،
« وَ سيقَ الَّذينَ كَفَرُوا إِلى‏ جَهَنَّمَ زُمَراً حَتَّى إِذا جاؤُها فُتِحَتْ أَبْوابُها وَ قالَ لَهُمْ خَزَنَتُها أَ لَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَتْلُونَ عَلَيْكُمْ آياتِ رَبِّكُمْ وَ يُنْذِرُونَكُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا قالُوا بَلى‏ وَ لكِنْ حَقَّتْ كَلِمَةُ الْعَذابِ عَلَى الْكافِرينَ»
«و كسانى كه كافر شدند گروه گروه به سوى جهنّم رانده مى‏ شوند وقتى به دوزخ مى‏ رسند، درهاى آن گشوده مى‏ شود و نگهبانان دوزخ به آنها مى‏ گويند: «آيا رسولانى از ميان شما به سويتان نيامدند كه آيات پروردگارتان را براى شما بخوانند و از ملاقات اين روز شما را بر حذر دارند؟!» مى‏ گويند: «آرى، (پيامبران آمدند و آيات الهى را بر ما خواندند، و ما مخالفت كرديم!) ولى فرمان عذاب الهى بر كافران مسلّم شده است». [زمر/71] 
2-یاد مرگ عامل نجات از خواب غفلت
 
یکی دیگر از اهرم های قوی و بازدارنده در مسیر زندگی بهره گیری صحیح از یاد مرگ و قیامت است. زندگی پر هیاهوی مادی و دغدغه های نه چندان پر اهمیت دنیوی به راستی همگان را از این واقعیت انکار ناپذیر غافل ساخته است، به طوری که انسانها برای دستیابی به خواسته و امیال خود به هر حیله و گناهی خود را آلوده می سازند، تا آنکه به خواسته بی ارزش خود نائل آیند، به راستی اگر ما انسانها فرشته مرگ را در کمین خود مشاهده می کردیم، هیچ گاه خود را آلوده ی رفتار و کردار های ناشایست نمی کردیم.
در کتاب شریف نهج البلاغه امام علی(علیه السلام) به خوبی از کسانی که یاد مرگ و معاد را در زندگی خود زنده نگه داشته اند تمجید می نماید: 
«طُوبى لِمَنْ ذَكَرَ الْمَعادَ وَ عَمِلَ لِلْحِسابِ وَ قَنِعَ بِالْكِفافِ وَ رَضِىَ عَنِ اللّهِ»
خوشا به حال كسى كه معاد را به ياد آورد، براى روز حساب كار كند و به حدّ كفاف قانع و از خداوند خشنود باشد».[2]
هر چقدر هم راننده وسیله نقلیه در کنترل ماشین خود حاذق و توانا و با تجربه  باشد، هر گاه  خستگی و خواب بر او مستولی شود باید منتظر واقعه ای هولناک در مسیر رانندگی باشد، در جاده زندگی نیز غفلت و بی توجهی عاملی خطرناک به شمار می آید که یاد مرگ می تواند افراد را از این حالت خارج نماید، امام صادق (علیه السلام) یاد مرگ را عاملی برای نجات از خواب غفلت و بی توجهی معرفی کرده اند: 
«ذِكـْرُ الْمـَوْتِ يـُمـيـتُ الشَّهـَواتِ فِى النَّفْسِ وَ يَقْلَعُ مَنابِتَ الْغَفْلَةِ وَ يُقَوِّى الْقَلْبَ بِمَواعِدِ اللّهِ وَ يُرِقُّ الطَّبْعَ وَ يَكْسُرُ اَعْلامَ الْهَوى»
«يـاد مـرگ شـهـوتـهـا را در نـفـس مـى مـيـرانـد، ريـشـه هـاى غـفـلت را مـى كـَنـد، دل را به وعده هاى خداوند تقويت و طبع را رقيق مى كند و نشانه هاى هواى نفس را مى شكند». [3]
 
3-توجه به حضور خداوند در همه حال
 
بسیاری از ما انسانها حیا می کنیم که در حضور کوچکترین شخصی عمل غیر اخلاقی و منافی عفتی را مرتکب شویم؛ چرا که برای خود نزد دیگران، شخصیت و جایگاه با ارزشی قائل هستیم و دوست نمی داریم که نزد دیگران شخصی بی ارزش و بی مبالات جلوه نماییم. ولی با این حال در بسیاری از موارد این  از این قاعده چشم پوشی می نماییم و در برابر خالق هستی مرتکب زشت ترین و خطرناک ترین گناهان می شویم. این در حالی است که خدای متعال بارها خود را شاهد و ناظر بر اعمال بندگان معرفی کرده است.
« أَ لَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرى »
  آيا او ندانست كه خداوند (همه اعمالش را) مى ‏بيند؟! [علق/14]
 
 
آخرین نکته
 
 
به راستی آیا هیچ راننده ای در برابر پلیس راهنمایی و رانندگی و در منظر دوربین های ثبت سرعت مرتکب رفتار منافی قانون می شود؟! به یقین بسیاری از افراد از ارتکاب اعمال مخالف قانون خودداری می نمایند، ولی سؤال اساسی اینجاست چرا ما انسانها خود را در برابر خدای قهار و آگاهی که همواره آگاه و ناظر بر اعمال ماست بی توجهی می نماییم.
 
« إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ »
«هر آينه پروردگارت در كمينگاه است». [فجر/14] 
 
 
پی نوشت:
[1]. كافي، ج‏8 ، ص149. 
[2]. نهج البلاغه ، نسخه صبحي صالح، ص476.
[3]. بحارالأنوار، ج‏6، ص133.
 
منبع:

رهروان ولایت با تلخیص)  

هدف خلقت فرشتگان چیست؟

صفحه اصلی پرسش و پاسخ

هدف خلقت فرشتگان چیست؟

خلقت فرشتگان برای این نیست که خداوند محتاج عبادت آنان باشد و یا در اجرای احکام و خواسته های خود عاجز باشد؛ بلکه خلقت فرشتگان حکمتها و فلسفه هایی دارد که بعنوان نمونه به چند مورد آن اشاره می کنیم.

1 . خود خلقت فرشتگان نمونه ای از قدرت لایزال الهی و آیه ای از آیات پروردگار جهان می باشد و خود یک راه مهمی برای شناخت پروردگار بوده تا انسان بهتر بتواند پروردگار خویش و قدرت لایزال او را درک کرده و به او ایمان بیاورد.

2 . شکی نیست که عالم دنیا و عالم بشریت و انسانیت عالمی است ماد ّی و محسوس که محکوم به قوانین امکانی می باشد و از طرفی ذات اقدس پروردگار فوق عالم امکانی و عاری از هرگونه تعینات ماد ّی می باشد و ارتباط مستقیم عالم مادِه به ذات اقدس پروردگار ممکن نیست روی این جهت خداوند ملائک و فرشتگان را آفرید که از طرفی محسوس و مقبول عالم امکانی و از طرفی هم محسوس ذات اقدس اله باشد تا بدینوسیله بتوان بین این دو عالم ایجاد رابطه نمود و فرشتگان پیام آور پروردگارشان بسوی بشر می باشند.

3 . شکی نیست که ارزش و اُبهـّت هر قدرت و مقامی در گرو عظمت و حشمت و جبروتی است که آن قدرت از خود نشان می دهد و هر سلطان و صاحب اختیاری بدون متعلّقات خود از ارزش و ابهت لازم برخوردار نخواهد بود. بنابراین، قدرت لایزالی همچون قدرت پروردگار و مقام با عظمتی همچون مقام خداوند نیز متعلقاتی میطلبد که بتواند به این دستگاه لایزال الهی شوکت و حشمت خاصی ببخشد و ملائکه و عرش و کرسی و لوح و قلم و... همه و همه بیانگر آن عظمت خاص و شوکت بی نظیر دستگاه ربوبی است.

Related image

نقش پادری را بازی نكنید

 🌺 ماهِ دوّم 🌺,ر

نتیجه تصویری برای ‫گل hd‬‎
نقش پادری را بازی نكنید

فكر می‌كنيد چرا آدم‌هايی كه بيشترين فداكاری و دلسوزی را در حق ديگران مي‌كنند و حتی در اين راه از خواسته‌های خود می‌گذرند "نمی‌توانند" به اندازه افرادی كه چنين روشی را در زندگی ندارند، محبوب‌تر باشند؟

برای اين‌كه محبوب و زيبا باشيد هرگز نقش پادری را به‌عهده نگيريد تا ديگران از رويتان رد شده و لگدمال‌تان كنند.
سعی نكنيد خودتان را به خاطر ديگران قربانی كنيد.
خواسته‌ها و نيازهايتان را با جرات بيان كنيد تا ديگران هم شما را جدی بگيرند.

دکتر فرهنگ هلاکویی

@mahedovom🖋

مبعث بایرامی

مبعث بایرامی

 

عالمی احیاء ائدن نعمتدی مبعث بایرامی

بو توکنمز فیضدی ، رحمتدی مبعث بایرامی

ایسته سن روحانی عالم مبعث عشقیلن یاشا

جنّت آختارسون اگر جنتدی مبعث بایرامی

نفسی مغلوب ائیلیین انّا فتحنا دیر بو گون

عقلی سلطان ائیلیین عزتدی مبعث بایرامی

انسانا قدر و کرامت بخش ائدن گوهردی قلب

قلبی قیمتلندیرن دولتدی مبعث بایرامی

آدم اولادی تاپیپ شخصیّتین مبعث گونی

امتِ اسلامه حیثیّتدی مبعث بایرامی

ائیلیین یر مُلکونو گوی عالمیندن فیضیاب

نور وحدت رونق کثرتدی مبعث بایرامی

سورما مندن مبعثین قدر و مقامین ای حکیم

سیّدی حیران ائدن حکمتّدی مبعث بایرامی 

 

سید علی اکبر اوجاق نژاد
نتیجه تصویری برای اللهم صل علی محمد و ال

جماليندان   ايشيق  اولدوز   آلار  جان  يـــا  رسول الله ( ص )

 

 

یا رسول الله (ص)!

 

 

 

جماليندان   ايشيق  اولدوز   آلار  جان  يـــا  رسول الله ( ص )

ايه ر  باش  گؤيده  جبريل(ع) ايندي  خندان يا رسول الله ( ص )

نسيــــــــم ِ    عشقلـــــه   اسديكجه   زلف ِ   عنبر افشانین

تماشايـــــه    دورار    حــوري لـر   الآن   يا رسول الله ( ص )

نبوّت   چـــون    سنـــه    آيــدين    خطِ   قرآن دن     سونرا

اولوب    مهر ِ    درخشانوندا     بـــرهان  يا  رسول الله ( ص )

اوره كلــر   فتح    اولدوقجا    باخيب   گؤر    سئير ِ   معناده

ائـــدير   عالملري  عشقين   نه  حئيران   يا رسول الله ( ص )

دادانماز   معرفت   جامين    اؤزون   عــارف   بيلن  مسلم

اگر   درس   آلماسا   سندن   بو  دوران  يا رسول الله ( ص )

وَ  حال ، اهلا ً وَ سهلا ً  ، صد هـزاران  مـــرحبــا    ساقــــي

جوشور  عصمت   ده نيزيندن    مي ِ جان   يا رسول الله ( ص )

اذان  قوينوندا    بســـم الله  ،  الم نشرح ْ  لـك َ  صـــدرك ،

تــَســَـلــّيتُ  بآياتـــــه  ،  لب  عطشان يا رسول الله ( ص )

ايچه ر   آخير   وفا   جاميـن    يئتـــَركن      كامينــه   دادا

خزان  اولموش باهاري چون آليب جان يا رسول الله ( ص )

 

 1372 هجری شمسی

http://anadili2.blogfa.com/post-168.aspx

عید نجـات عـالم خلقـت مبارک است  آوای وحـی و لیلـۀ بعثـت مبارک است

تصویر مرتبط

ادامه نوشته

امروز قلب عالم و آدم حرای توست

امروز قلب عالم و آدم حرای توست

 

امروز قلب عالم و آدم حرای توست
این کوه نور شاهد حرف خدای توست

مکه دگر برای بزرگیت کوچک است
فریاد کن رسول که دنیا برای توست

اقرأ باسم ربّک یا ایها الرسول
قران بخوان امین که همین آشنای توست

لات و هبل برای تو تعظیم کرده اند
وقتی که قلب سنگی عُزی فدای توست

خورشید و ماه بین دو دست تو دل خوشند
یعنی تمام تکیه عالم عصای توست

بعد از هزار سال دگر می شناسمت
وقتی که جای جای دلم رد پای توست

فریادتان تمام زمین را گرفته است
امروز هر چه می شنوم از صدای توست

 

محمود ژولیده

نتیجه تصویری برای جشن مبعث رسول اکرم [ ٢٧ رجب ]

متن شعر ترکی برای عید مبعث پیامبر اکرم (ص)

متن شعر ترکی برای عید مبعث پیامبر اکرم (ص)

تضمینی معنوی از قسمتی ازغزل حافظ با مطلع ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد

بیر اولدوزی پارلاندی گون تک آسمان دا                او اولدوزون یوخدی تایی هچ کهکشاندا

او واقعا حی و حیاتی پارلاق اولدوز                      او اولدوز اولدی گونلرین شاهی جهاندا

مبعوث اولادا اوندا شیطان اولدی مایوس               شیطان مایوس اولدی او مبعوث اولاندا

اونـنـان دمک شرمنده ایلر آدمی نی                   هر شاعر اولدی ناتوان  اونان یازاندا

آند اولسون او دریایه کی دنیا ده تک دی              بیر حرفی اقیانوســــلردندی ســــایاندا

هچ بیر گیاهی انسانین دیدین تاپاماز                   اصلا بولمز جورماغین حِیسّین اوجاندا

نازلی نیگاریم مکتبه گتموب ولیکن                       بیر غمزیه اوستاد اولوب یوز مین جهاندا

باجی(خواهر)

باجی(خواهر) از زبان آقای ایوب رحیمی درآباد

گلدیم جگر داغلاماغا آی باجی
باجی دئییب آغلاماغا آی باجی


گؤزلریوی باغلاماغا آی باجی

گلدیم اولام دادرسین آی باجی


اؤلمه میسن وار نفسین آی باجی

هجرین ائدیب قددیمی خم آی باجی
سن سیز گولوم سولدو منیم آی باجی
سن منه بیر یولداشیدین آی باجی
آغلار گؤزومده یاشیدین آی باجی
منه ننه هم باجی هم قارداشیدین آی باجی

توپراقلارا قویما اوزون آی باجی
گل منه رحم ائیله اؤزون آی باجی
آچ بیرجه قانلی گؤزون آی باجی

قالیپ الیم اوسته الیم آی باجی
باشه گلیپ چوخ اجلیم آی باجی
صبر ائله قوی من ده گلیم آی باجی
ایوب دا یوخ طاقت غم آی باجی
اوزی بیلیر صاحب دم آی باجی

بلغ العلى بكماله كشف الدجى بجماله

شور[3]

تبریک عید مبعث نبی اکرم حضرت محمد(ص) خاتم الانبیا

بلغ العلى بكماله كشف الدجى بجماله

حسُنت جَميع خصاله صلوا عليه و آله

دوباره پر زده دلم به سوی تو      شهرۀ عالمم به آبروی تو

نفس نفس زنان روحم به دست تو   کشد مرا نبی گنبد سبز تو

تویی که می چرخه تو دستای تو دو عالمین ای جد حسین

برسون ما رُ مدینه آقاجون اگه نشد بده بین الحرمین

شب قدر به امضای دستاته   نور شمس الضحی از چشماته

خون عشقم به زیر پاهاته

همه ذره اند اون چون ماه   اون محمد بن عبدالله

اونی که به حق چراغ راهه   اون محمد بن عبدالله

اونی که دلبر هر دل خواهه   اون محمد بن عبدالله

دست خالق جلوه داده نهایت زیبایی رُ   یک جمال رویایی رُ

توی عمق آسمون جشن بارونه  صف کشیدن عاشقا دور میخونه

هرکی که عاشق تره به زیر لب می خونه

بلغ العلى بكماله كشف الدجى بجماله

حسنت جميع خصاله صلوا عليه و آله

....

امام کاظم علیه السلام

سبک زندگی اسلامی از منظر امام کاظم علیه السلام

 

 

 

 

امام کاظم علیه السلام إنَّ أهْلَ الاْرْضِ مَرْحُومُونَ ما یَخافُونَ، وَ أدُّوا الاْمانَهَ، وَ عَمِلُوا بِالْحَقِّ اهل زمین مورد رحمت - و برکت الهی - هستند، مادامی که خوف و ترس - از گناه و معصیت داشته باشند -، ادای امانت نمایند و حق را دریابند و مورد عمل قرار دهند وافی: ج4، ص433، ح2273

امام کاظم علیه السلام
 
إنَّ أهْلَ الاْرْضِ مَرْحُومُونَ ما یَخافُونَ، وَ أدُّوا الاْمانَهَ، وَ عَمِلُوا بِالْحَقِّ
 
اهل زمین مورد رحمت - و برکت الهی - هستند،
مادامی که خوف و ترس - از گناه و معصیت داشته باشند -،
ادای امانت نمایند و حق را دریابند و مورد عمل قرار دهند
 
وافی: ج4، ص433، ح2273
گالری:

فرهنگ

جامعه و علوم اجتماعی > علوم اجتماعی > جامعه شناسی
فرهنگ
زندگی > افکار و عقاید
(cached)



فرهنگ مجموعه پیچیده ای است که در برگیرنده دانستنیها , اعتقادات ,هنرها , اخلاقیات ,قوانین ,عادات وهرگونه توانایی دیگری است که بوسیله انسان بعنوان عضو جامعه کسب شده است.

در جامعه شناسی و انسان شناسی از فرهنگ تعاریف متعددی عنوان گردیده است . معروفترین و شاید جامع ترین تعریفی که از فرهنگ ارائه گردیده است , متعلق به ادوارد تایلر TYLOR است که در بالا ذکر شد.

تعاریف دیگر فرهنگ

  • رالف لینتون فرهنگ را ترکیبی از رفتار مکتب می‌داند که بوسیله اعضاء جامعه معینی از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و میان افراد مشترک است .
  • به نظر ادوارد ساپیر فرهنگ بعبارت از نظامی از رفتارها که جامعه بر افراد تحمیل می‌کند و در عین حال نظامی ارتباطی است که جامعه بین افراد بر قرار می‌کند.


با توجه به تعاریف فوق بطور کلی می‌توان فرهنگ را میراث اجتماعی انسان دانست که او را از سایر حیوانات متمایز می‌سازد. این وجوه تمایز را که منحصر به انسان است می‌توان مبتنی بر چهار ویژگی بشرح زیر دانست :

  • تفکر و قدرت یادگیری
  • تکلم
  • تکنولوژی
  • اجتماعی بودن(زندگی گروهی)


بعضی از صفات فوق را می‌توان در حد بسیار ضعیفی در حیوانات نیز مشاهده نمود که آنها را در حقیقت اعمال و حرکات غریزی باید تلقی نمود و نه ویژگیهای فرهنگی مثل غریزه مادری , لانه سازی و...
فرهنگ انسانی بر عکس در بسیاری از موارد بر غرایز بشری لگام می‌زند و بهمین دلیل چنانچه فرهنگ انسانی را از انسان بگیرند تمایزی بین انسان و حیوان بجای نمی‌ماند.

فرهنگی شدن

فرهنگی شدن در حقیقت هماهنگی و انطباق فرد با کلیه شرایط و خصوصیات فرهنگی است و معمولاً به دو صورت ممکن است واقع شود. اول بصورت طبیعی و تدریجی که همان رشد افراد در داخل شرایط فرهنگی خاص است . دوم بصورت تلاقی دو فرهنگ که بطرق مختلف ممکن است صورت گیرد . فرهنگ در برگیرنده تمام چیزهایی است که ما از مردم دیگر می‌آموزیم و تقریباً اعمال انسان مستقیم و یا غیر مستقیم از فرهنگ ناشی می‌شود و تحت نفوذ آن است . برای روشن شدن مطلب یکی از اعمال انسان را مثال می زنیم : غذا خوردن نیازی بدنی و بیولوژیک است , برای زنده ماندن باید تغذیه کرد ولی وقتی سئوال می‌شود چه باید خورد ؟ چگونه باید خورد؟ چه وقت باید خورد , نفوذ فرهنگ در اعمال انسانی نمودار می‌گردد. برآوردن نیازهای غریزی در انسان با مجموعه‌ای از رفتارهای پیچیده همراه است و این رفتارها را فرهنگ هر جامعه ای شکل می‌دهد . در مورد برآوردن نیاز تغذیه در جوامع مختلف اشکال گوناگونی دیده می‌شود و محدودیت ها , مقررات , قواعد و رسومی هست که افراد هر جامعه را تحت نفوذ می‌گیرند که مثلاً چه باید خورد و از خوردن چه چیز باید پرهیز کرد. فرهنگ بین افراد مشترک است . هر فردی خصوصیاتی منحصر به فرد دارد که ویژه است و دیگران را از آن بهره‌ای نیست . این گونه خصوصیات جزو فرهنگ بشمار نمی‌رود مگر آنکه بوسیله افراد دیگر یاد گرفته شود و بصورت رسوم و عادات گروهی در آید و دیگران در انجام آن شرکت کنند. از طرف دیگر فرهنگ گرد آورده جمع است ,ذخیره دانش انسانی از طریق نسلهای متمادی فراهم شده است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌گردد. و بهمین دلیل غالباً هر اختراعی بر اساس زمینه عینی گذشته که حاصل کوششهای جمعی انسان است متکی می‌باشد.

فرهنگ
تازه کردن چاپ

می خواهم پرواز کنم ؛

 

می خواهم پرواز کنم ؛

قَد قامَتِ الصَلوة ؛

به سوی خوبی ها به سوی عشق ؛

حی عَلَی الفَلاح ؛ حَیَّ عَلی خَیرِ العَمَل .

و پرواز چه زیبا است ؛

اَلصلوةُ مِعراجُ المُؤمِن .

خدایا ! چون سرو باید در محضرت قیام کرد ؛ زیرا بزرگ تر از آنی که

وصف شوی ؛

اللّه ُ اکبر .

زمین و آسمان ، حمد و ثنای تو را می کنند ؛ چرا من سپاس گزار تو نباشم ؛

الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ .

در برابر عظمتت ، ناگزیرم سر تعظیم فرود آورم ؛

سُبحانَ رَبِّی العَظیمِ و بِحَمدِهِ .

آنقدر بلند مرتبه ای که در آستانت باید خاکسار شد ؛

سُبحانَ رَبّی الاَعلی وَ بِحَمدِهِ .

گدای درگاهت بودن خوش است ؛ بگیر دست قنوت خوانمان را ؛

رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَ ... .

همه چیز ، با بهترین بندگانت پیوند خورده است ؛ حتی نماز ، سلام بر آنان ؛

السَلام عَلَینا و علی عبادِ اللّه الصالحین .

خداوندا...


ای آرزوی بندگی ات مانده بر دلم ... (نجواهای شبانه)

خداوندا...
مرا در برابر آزمایشهای سخت خود قرار مده ...
چنین بار گناه بر دوشم سنگینی می کند و توان ادامه زندگی را از من میگیرد...
خدایا...
تحملم بسیار کم است و صبرم لبریز...مرا آکنده از صبر ساز و تحملم را بسیار گردان ...
پروردگارا...
تو را به شکوه و جلالت قسم که مارا به انچه که خطا کرده ایم مواخذه مگردان و بر سرراه ما آزمونهای سخت قرار مده ...
معبودا ...
طلب مغفرت می کنم و از تو یاری می جویم تا مسیر کمال را بر من روشن سازی ...
یا رب ... یارب ... یارب...

امام کاظم(ع)



امام کاظم(ع) - شهادت

مردی که هم‌تراز رخش آفتاب نیست
در غربتش مجال حساب و کتاب نیست

خورشید،پشت ابر رود هم موثر است
زندان برای موسی جعفر حجاب نیست

در سجده ایستادگیش را به رخ کشید
دنیا حریف قدرت این انقلاب نیست

خود را سپر نموده که شیعه نفس کشد
جایی قدم زده است که ردی ز تاب نیست

این گوشه کعبه ی دل ما خاک‌می خورد
این دخمه لایق پسر بوتراب نیست

آورده اند رو به شکایت امام را
چندی ندیده قد رشیدش قیام را

وقتی شکست آینه تکثیر می شود
غربت هزار مرتبه تصویر می شود

اوضاع زخم های تنش روبه راه نیست
دارد برای خوب شدن دیر می شود

آهش کنار دست خودش مانده بر زمین
اینجا هر آنچه هست زمینگیر می شود

اصلا نیاز نیست شکنجه شود دگر
کم کم خودش ز جان خودش سیر می شود

دیگر براش پای گریزی نمانده است
این پیر از برای چه زنجیر می شود

راضی شده به مرگ‌خود از بس که خسته است
وقت شکنجه ساق نحیفش شکسته است

حیف از قدی که بار مصیبات تا گذاشت
وای از غمی که پای خودش را فرا گذاشت

لعنت بر آنکه بر بدنش تازیانه زد
شأن عزیز فاطمه را زیر پا گذاشت

جز ناسزا به فاطمه در کل دردها
شکوه نکرد و سنگ‌صبوری بنا گذاشت

زنجیر هم به رافت آقا دخیل بست
وقتی برای ضربه ی شلاق جا گذاشت

بغداد را رواست اگر درد می کشد
با درد صورتش طرف کربلا گذاشت

یک «شاه کم سپاه که با خیل اشک و آه»
او را کشانده است به‌گودال قتلگاه

او را ز خویش برده دگر یاد کاروان
آتش رسیده است به سیمای دختران

رفتند روی نیزه عزیزان جوان‌جوان
فصل بهار طی نشده آمده خزان

خون حسین روی عقیقش نشسته است
انگشتری که رفته به دستان ساربان

زینب حریف باده پرستان شام نیست
شر می چکد ز گوشه ی پیمانه ی سنان

کاخ یزید بر سر زینب خراب شد
کشتی شکست خورده و طوفان خیزران

می زد یزید،،شأن برادر شکسته شد
خواهر میان معرکه اش ور شکسته شد

#حسین_واعظی

خـدایا



خـدایا

امروزم و فـردا و فـرداهایم را

هـرطور ڪہ میخواهی نقاشی ڪن

من بہ قلم رحمتت ایمان دارم

فقط درڪی بدہ تـا حڪمتت را دریابم

و صبری ڪہ بـہ انتظار بنشینـم

شهادت امام موسی کاظم علیه السلام [ ٢٥ رجب ]

شهادت امام موسی کاظم علیه السلام [ ٢٥ رجب ]

غریب بغداد (ویژه نامه شهادت امام موسی کاظم علیه السلام)

 

غریب بغداد (ویژه نامه شهادت امام موسی کاظم علیه السلام)

اى باب گشوده خدا بر جوائح مردمان
                        و اى رشته پيوند زمين و آسمان!
نامت كليد گشايش گره‏هاى فرو بسته
                         و يادت، مايه آرامش دل‏هاى شكسته است.
نامت، نردبان صعود دعاهاى مرفوع
                        و يادت پلكان نزول اجابت منصوب است ...
 
تو را با زبان نياز مى‏خوانيم با دلى پر سوز گداز به امداد اين دست هاى خسته...
 
امام موسی بن جعفر علیه السلام در هفتم صفر سال 128 ه.ق در «ابواء» -محلی میان مکه و مدینه- از کنیزی به نام «حمیده» زاده شد. از سال 148 ه.ق که پدرش امام صادق علیه السلام به شهادت رسید، دوران امامت حضرت کاظم آغاز گردید. آن امام مظلوم به خاطر حق گویی و افشاگری بر ضد خلفای بنی عباس، سال های زیادی از عمر شریفش را در زندانهای مخوف به سر برد. و سرانجام در 25 رجب سال 183 ه.ق در بغداد در زندان هارون الرشید، به شهادت رسید.
 
نتیجه تصویری برای شهادت امام موسی کاظم علیه السلام [ ٢٥ رجب ]
 
یک جرعه آفتاب(احادیثی از امام کاظم (ع))
 
  
لاتَمْنِحُوا الْجُهّالَ الْحِکْمَةَ[1] فَتَظْلِمُوها، وَ لا تَمْنَعُوها أهْلَها فَتَظْلِمُوهُمْ.[2]
حکمت را به افراد نادان نیاموزید؛ زیرا به آن ستم می کنید و از اهلش دریغ ندارید که به آن ستم روا داشته اید.
عَلَیْکَ بِالرِّفْقِ، فَأِنَّ یُمْنٌ وَ الرِّفْقَ شَوْمٌ اِنَّ الرِّفْقَ وَ الْبَّرَ و حُسْنَ الْخَلْقَ یَعمُرُ الدِّیارَ وَ یَزِیدُ فِی الرِّزْق.[3]
نرم خو و ملایم باش؛ زیرا نرمش، نیکو و کج خلقی، شوم و مذموم است، به درستی که نرمش و نیکوکاری و خوش اخلاقی، خانه را آباد می کند و بر روزی می افزاید.
فضلُ یُتَقَرَّبُ به العبدُ الی اللهِ بعدَ المعرفة بِه الصلاةٌ و برُّ الوالدینِ و ترکُ الحسِد و العجبِ و الفخر.[4]
برترین چیزی که بنده به وسیله آن به خداوند نزدیک می شود، پس از شناخت خدا نماز و نیکی به پدر و مادر و ترک حسد و خودپسندی و تکبر است.[5]
من لَمْ یَکنْ لهُ من نفسِهِ واعظٌ تَمَکَن منهُ عَدّوهُ.[6]
هرکس در وجودش پنددهنده ای نداشته باشد، دشمنش بر او مسلط می شود.
اذا وَعَدتُمُ الصبیانَ فَفوا لهم، فاِنّهم یَرَونُ اَنَکم الذین ترزقونهم، انّ الله عزوجلَ لیس یغضِبُ یشیءِ کغضبه النّساء و الصبیان.[7]
وقتی به کودکان وعده ای دادید، وفا کنید؛ زیرا می پندارند شما روزی دهنده آنها هستید. خداوند برای هیچ چیز به اندازه تجاوز به حقوق زنان و کودکان خشمگین نمی شود.
ایاک و الضجر و الْکَسَلَ، فاِنهما یَمَنعانِ خطَّک من الدنیا و الاخرة.[8]
از سستی و بی حوصلگی بپرهیز؛ زیرا این دو خصلت، تو را از بهره وری از نعمت های دنیا و آخرت باز می دارد.
انَّ العاقل لایکذبُ و ان کان فیه هواهُ.[9]
انسان خردمند دروغ نمی گوید؛ اگرچه دروغ وسیله برآمدن خواهش های نفسانی او باشد.
 
 نماز امام موسی کاظم (ع)

[1] . پایگاه حوزه، مجله اشارات، شماره 122، شهادت امام موسی کاظم(ع).

[2] . جواد قیومی اصفهانی، صحیفه امام کاظم(ع)، دفتر نشر اسلامی، 1381، چ 1، ص 452.

[3] . همان.

[4] . همان، ص 455.

[5] . همان، ص 456.

[6] . همان، ص 462.

[7] . همان، ص 464.

[8] . همان، ص 472.

[9] . همان، ص 476.
ادامه نوشته