...و کمتر دیگران را نقد کنیم


منبعhttp://wisgoon.com
ای عرش لم یزلده آدون پر بها حسین
او پربها آدیوا عرشیان فدا حسین
گئدنده قنداقون عرشه صفا ویریلدی گویه
یقین یاراتمیوبدی خدا سنه همتا حسین
دوتولسا قلبیم اگر دوشر آدون یادیما
بو آددا واردی کرم بو آددا صفا حسین
اولیدی روح و روانیم فدا او تپراقا کی
تاپیدی عز و شرف اولوب کربلا حسین
او کربلا کی اورک لاله مثلی قان اولوری
او یئرده یوز ووریلیب چوخلی ماجرا حسین
او یئرده بیر غریبین سوسوز کسیلدی باشی
ائدوبدی لشکر کافر نه قدر جفا حسین
قالوبدی نعشی اونون ایستی قوملاردا
مگر امامه اولار بو ستم روا حسین
گلوب پیمبر و حیدر توکوبدی گوزیاشینی
او چولده اولدو قیامت قورولدی عزا حسین
تمام اهل عیالی اولوندی از دم اسیر
خیامی ائتدیله غارت او اهل ریا حسین
او یئرده بیر آقانی سالوبلار قوللارینی
گلوبدی فاطمه غملی دوتوبدی عزا حسین
سینوبدی باش بدنی قطعه قطعه دوعراندی
واریدی لشگر بی شرمیده جفا حسین
گلیبدی قارداشینون گوردی حالین حسین
اولوب عالم او لحظه ده ماتم سرا حسین
بیر آیری عالم اولوب یازانموری قلمیم
یوخویدی هئچ سنه بیر اقربا حسین
گلنده صاحب دوران گوزل بیان ائده جاق
نه نوع ظلم ائدوب اول اشکیا حسین
بیر آلتی آیلیق اوشاق اولوبدی اوخ نشانی
ندندی ائتمدی اوخ بیر آزجا خطا حسین
اوزولوبدی باش بدنیندن قانی سپیلدی گویه
او قانه قیمت ائتدی اوزون فدا حسین
او چولده بیر اوغلون قطعه لندی بدنی
او صحنه دنده اولوبدی رضا حسین
یئغوب عبایه حسین او جسم اکبرینی
دوتوب خیامه سمتینی آل عبا حسین
نه دیزده تاب و توان نه دیلده طاقتی وار
نه ظلم چکمیش عالم فدا حسین
دییردی هر نه واریمدی سنین کیدی ربیم
بو من بو سن بودا نینوا حسین
گورنده قاسمی یئرده نه حاله قالدین سن
مقددر اولدی سنه قضا و بلا حسین
گئدنده کوفیه باشین نه جور چکدی باجون
اولوندی باشیوه مسکن جدا حسین
گورنده نیزده باشین رقیه اسدی لبی
دییردی عمه بیزیم درده یوخ دوا حسین
ویروبلا باشیوه داش سینوبدی آننون اقا
یاریبدی آننینی زینب ائده اقتدا حسین
طلاوت ایلدی قرآن یارالی حلقین آقا
ائدوبله جایزه مین داش عطا حسین
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
@magmaeheydareyonmaraghe
افتخار کانال مجمع حیدریون
مراغه

خطبه امام حسین (ع) (خطبه منی) در سال آخر زندگی معاویه، یک سال قبل از واقعه کربلا در جمع علماء و بزرگان مدینه
هان ای مردم!
عبرت بگیرید و پند بیاموزید از آنچه خدا اولیاء خود را با مذمت و سرزنش علماء «یهود» پند داده است. آنجا که میفرماید: «چرا خداشناسان و احبار آنها را از ناسزا گفتن و حرام خوردنشان منع نمیکنند» ( مائده 63) باز می فرماید: «آنان که به کفر گرائیدند از اولاد اسرائیل لعنت شدهاند و چه بد بود اعمالی که انجام میدادند.»وچرا این چنین خدا آنان را سرزنش می کند؟
برای این که آنان ستمگران را می دیدند که چگونه ستم روا میدارند و فساد برمیانگیزند، ولی آنان را از این اعمال نهی نمیکردند تا توسط ستمگران، به نوائی برسند و از گزند آنان در امان باشند؛ در حالی که خداوند میفرماید:«از مردم نهراسید و فقط از من بیمناک باشید»(مائده 44) باز هم می فرماید: «مردان و زنان مومن، دوستداران یکدیگرند. به معروف امر میکنند و از منکر باز می دارند.»( توبه71)خداوند در این آیه،امر به معروف و نهی از منکر را اولین فریضه قرار داد؛ زیرا اگر به انجام این فریضه اقدام گردد، تمام فرائض، چه آسان و چه دشوار، عملی میشودعلاوه بر این امر به معروف و نهی از منکر دعوت کردن به اسلام است؛ همگام با طرد ستمگریها و مخالفت با ستمگران، و دعوت کردن به تقسیم بیتالمال و غنائم و گرفتن مالیاتها از عوامل آن و پرداختن آن به موارد حقیقیشان است. شما ای بزرگان که در علم و دانش پرآوازهاید! و در خیر و نیکی زبانزد دیگران! و درنصیحت و پند دادن شهرهی این وآنید!؛ بخاطرخدا، دردل مردم عظمت و شکوه دارید. افراد قوی و نیرومند شما را به حساب میآورند؛ و ضعیف و ناتوانان، شما را گرامی و محترم میشمارند، کسان خود را برشما ایثار میکنند که هیچ برتری بر آنها ندارید؛ وقتی خواستههایشان برآورده نمیشود از شما شفاعت میجویند و شما باشکوه پادشاهان و عظمت بزرگان در میان آنان راه میروید.
آیا این همه برای این نیست که مردم امیدوارند که شما به احیاء حقوق خداوند قیام کنید؛ لیکن شما در بیشترین موارد، از اداء حق الهی کوتاهی کردید و حقوق ائمه را سبک شمردید، حق ضعیفان را پایمال نمودید.شما آنچه حق خود تصور می کردید، به ناروا گرفتید ولی در راه خدا نه مالی بخشش کردید، نه جانتان را به مخاطره انداختید و نه از اقوام و خویشانتان برای رضای خدا بریدید.
وه چه پرروئی با این اعمال زشت، بهشت خدا و همجواری پیامبران او را آرزو دارید؛ و میخواهید از عذاب الهی در امان باشید. ای کسانیکه چنین آرزو از خدا دارید؛ میترسم بر شما عذابی از عذابهای خدا نازل گردد. زیرا شما در پرتو عنایت خدا، به مقامی رسیدید که بر دیگران برتری پیدا کردید. چه بسیارند کسانیکه مورد احترام مردم نیستند ولی شما به خاطر خدا، در میان بندگانش احترام دارید. شما می بینید پیمانهای الهی درهم شکسته میشود، ولی هیچ دم نمیزنید؛ و به هراس نمیافتید. برای درهم شکستن بعضی از پیمانهای پدرانتان ناله سر میدهید لیکن شکستن تعهدات و پیمانهای رسول خدا را نادیده میگیرید.کورها، لالها و فلجها در شهرها بیسرپرست ماندهاند و شما نه رحمی بر آنان میکنید و نه عملی را که در خور شأن خودتان باشد، در مورد آنان انجام میدهید؛ و یا قصد انجام آن را دارید. فقط با چاپلوسی و تملق، پیش ستمگران، رفاه و آسایش خویش را میجوئید.
خدا دستور فرموده است از این اعمال پلید جلوگیری شود؛ ولی شما از آن غافلید، و شما مصیبت بارترین مردم هستید. زیرا از مسئولیت عالمانه و آگاهانه خود دست کشیدید. زمام امور واجراء احکام باید به دست علماء الهی باشد که در رعایت حلال و حرام خدا امین هستند ولی این مقام و منزلت از شما سلب شده است؛ چرا که از محور حق پراکنده شدید؛ و با وجود دلائل روشن، در سنت پیامبر اختلاف کردید. اگر با رنجها و آزارها، شکیبائی داشتید و سختیهای راه خدا را تحمل میکردید، اجرا امور دین خدا به دست شما میافتاد؛ لیکن شما ستمگران را در مقام و منزلت خود، جایگزین ساختید و امور دین خدا را بدست آنان سپردید؛ و آنان به اشتباه عمل میکنند و در شهوات خود گام بر میدارند. میدانید چرا ستمگران بر امور مسلط شدند؟ چون شما از مرگ فرار کردید، عاشقانه به زندگی گذرا دل نهادید.(در پی این وابستگی) شما ضعیفان و بی نوایان را، بدست ستمگران سپردید تا برخی را، برده و مقهور خود ساختند و برخی را برای لقمه نانی، بیچاره و ناتوان کردند.
ستمگران، در ملک خدا، طبق میل و خواسته خود گام بر میدارند؛ و با تمایلات خود، راه پستی و مذمت را هموارتر میسازند. از اشرار و دون فطرتان پیروی میکنند و جسورانه در مقابل خدای متعال میایستند. در هر شهری بر فراز منبر گویندهای دارند که فریاد میزند و با صدای بلند سخن میگوید. زمین در تسلط کامل آنان است و دستشان از هر جهت باز و گشوده. مردم بردگان آنانند بدان گونه که هر دستی برسر آنان کوبیده شود، قادر به دفاع نیستند. گروهی ازاین جباران کینه توز، سخت بر بینوایان چیره گشتهاند و گروهی فرمانروایانی هستند که نه خدا را میشناسند و نه به روز معاد عقیده دارند. عجبا..!
و چرا تعجب نکنم؟! که زمین را، مردی حیله گر و مکار و فردی تیره روز تصرف کرده و بار مسئولیت مؤمنین را کسی بدوش کشیده که هرگز به آنان رحم نمیکند.خدا در این نزاعی که بین ما و او در گرفته، بهترین حاکم است و در نبرد ما با او قضاوت خواهد کرد. خداوندا تو خود میدانی عملکرد ما، نه برای آن است که به ریاست و سلطنت دست یابیم و یا از روی دشمنی و کینه توزی، سخن بگوئیم؛ لیکن پیکار ما برای این است که پرچم آیین ترا برافرشته گردانیم و بلاد بندگان ترا، آباد سازیم و به ستمدیدگان از بنـدگان تو، امنیـت بخشیـم؛ و احکام و سنـن و فرایـض ترا (درجامعه) پیاده کنیم. و شما اگر ما را یاری و پشتیبانی نکنید، ستمگران بر شما چیره میشوند و در خاموش کردن نور پیامبرتان میکوشند ولی بدانید خداوند ما را کفایت خواهد کرد و اتکای ما بر اوست و در مسیر او گام برخواهیم داشت؛ و به سوی او باز خواهیم گشت[1]
[1] -تحف العقول.
![]()
فیلتر جاذبه ها بر اساس :
این اثر در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۳۹۳ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مــوقعيـت بنا
اين پل در يك كيلومتري جنوب شهر ليلان بر روي رودخانه ليلان چاي بنا گرديده است. اين پل در روزگاران گذشته راه ارتباطي همدان، كردستان و مراغه و تبريز را در برميگرفته است و اكنون به واسطه جاده جديد الاحداث مياندوآب ملكان ارتباط از اين طريق انجام مي گيرد و در حال حاضر پل ارتباطي است براي رسيدن به روستاهاي فتح الله كندي، محسن آباد (جين قره). و ورود به شهر ليلان از طريق اين پل امكان پذير مي باشد. اين رودخانه از كوهستانهاي شرقي ليلان سرچشمه و به طرف غرب جريان و در نزديكي شهر مياندوآب به رودخانه زرينه رود مي پيوندد و در نهايت به درياچه اروميه مي ريزد.
پيشينه تاريخي پل ليلان
در جنوب شهر ليلان بر روي رودخانه ليلان چاي بنا گرديده و از آثار دوران ايلخاني ميباشد. رودخانه ليلان چاي دشت حاصلخيز ليلان را آبياري مي كرده و تمدن و فرهنگهاي بسيار كهني از دورانهاي پيش از تاريخ در اطراف اين رودخانه شكل گرفته است. از جمله اين فرهنگها ميتوان به تپه چمن و الله قلي و به دوران تاريخي و اسلامي اشاره نمود. از نظر تاريخ گذاري هيچ كتيبه اي موجود نيست.
معماري پل
پل داراي سه دهنه مي باشد. اندازه دهنه ها يكسان و جهت پل بصورت شمالي- جنوبي بوده و در قسمت شرقي سد موج شكن موج شكل بصورت مثلثي بوده و در قسمت غربي پل نيز به سه نيم دايره و بصورت پشت بند وجود دارد. مصالح بكار گرفته شده در اين پل عبارت از آجر كه در قسمتهاي طاقها و نيز بالاي پل بكار رفته و سنگهاي تراش دار كه در قسمت پايه ها و موج شكنها و پشت بندها بكار رفته است. ابعاد اين سنگها در حدود 20×30 سانتيمتر، 20×50 سانتيمتر و 6×22×22 سانتيمتر می باشند.
ارتفاع پل از جان پناه پل تا سطح رودخانه 490 سانتيمتر و ارتفاع موج شكنها 130 سانتيمتر و طول پل 24 متر مي باشد. عرض پل 650 سانتيمتر و فاصله دهانه ها از هم 440 سانتيمتر و ارتفاع طاقها 350 سانيتمتر مي باشد. پشت بندهاي نيم دايره پل 220 سانيتمتر و بصورت نيم دايره هستند طاقهاي پل بصورت جناغي و در وسط نوك بيزه طاق يك سنگ سفيد آهكي بكار رفته است و بطور كلي تا ارتفاع 13 سانتيمتري سنگ از آن به بعد مصالح آجر بكار رفته است. موج شكنها و پشت بندها تا همان ارتفاع 130 سانيتمتر مي باشد.



بسم الله الرَّحمن الرَّحیم
یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿٢٧﴾
إِرْجِعِی إِلى رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً ﴿٢٨﴾
فَادْخُلِی فِی عِبادِی ﴿٢٩﴾
وَ ادْخُلِی جَنَّتِی ﴿٣٠﴾
سوره مبارکه فجر
در فضيلت سوره فجر نیز از امام صادق عليه السلام نقل شده است: سوره فجر را در نمازهاي واجب و مستحب خود قرائت كنيد. زيرا اين سوره، سوره امام حسين عليه السلام است. هر كس اين سوره را قرائت نمايد در روز قيامت در درجه امام حسن عليه السلام و همراه ايشان خواهد بود.
ثواب الاعمال، ص 123
ابو اسامه مي گويد: من در مجلسي كه امام صادق عليه السلام اين حديث را فرمود حاضر بودم از ايشان پرسيدم: چگونه اين سوره مخصوص امام حسين عليه السلام شد؟ فرمود: آيا اين آيه را نشنيده اي: يا ايتها النفس المطمئنة ارجعي الي ... منظور از نفس مطمئنه امام حسين عليه السلام است.
بحارالانوار، ج 24، ص 93

سلام
امروز روز بدی برای عده بسیار زیادی از کشاورزان شهر ما بود ، البته عده زیاد دیگری در نقاط دیگر کشور مان امروز و دیروز وضع بدتر از ما داشتند .
این اتفاق با سیاست و کیاست مدیران محترم ادارات جهاد کشاورزی قابل پیشگیری بود
منظورم یخ زدگی باغات انگور شهرستان است که بین ساعت 6 الی 7 صبح اتفاق افتاد و لیکن این اتفاق سالیان سال است که بدون اینکه مدیران مسئول جهاد کشاورزی از رده کوچک گرفته تا اون ردهء بلا ابرها ...
ایضا" فرماندار گرفته تا اون رده ...
کاری بکنند و نمیکنند
البته بیمه محصولات هست که برای خودش داستانی دارند مثل شکرستان تلویزیون.
یعنی میشه با ایزارهایی که اکنون در دنیا هست و کشورها برای جلوگیری از این اتفاق نادر و مرسوم جلو خسارات زیاد را گرفت آن هم با اندک هزینه ها ...
ولی بعد گذشت چند مدت از این اتفاق همه از آن رد میشویم و خدا حافظ و یاد مان میرود تا سال آینده و این روزها ...
کاش مسئولین حداقل به داد این مردم زحمتکش و طبقه پائین بودند ...

شَرُّ الْعُلَماءِ مَنْ زَارَ الْاُمَراءَ وَ خَیْرُ الْاُمَراءِ مَنْ زَارَ اَلْعُلَمَاءَ[۱]. نِعْمَ الْاَمِیرُ عَلی بَابِ الْفَقیرُ وَ بئسَ الْفَقِیرُ عَلَی بَابِ الْاَمیِرِ[۲].
خَلقان، صورتِ این سُخن را گرفتهاند که: نشاید که عالِم به زیارتِ امیر آید، تا از شرورِ عالِمان نباشد.
معنیش این نیست که ایشان پنداشتهاند، بلکه معنیش این است: شَرِّ عالِمان آن کس باشد که او مَدد از اُمَرا گیرد و صَلاحِ او و سَدادِ او به واسطۀ اُمَرا باشد و از ترسِ ایشان اوّل تَحصیل به نیّتِ آن کرده باشد که: مَرا اُمَرا صِلَت دهند[۳] و حُرمت دارند و مَنصب دهند! پس، از سَببِ اُمَرا او اِصلاح پذیرفت و از جَهل به عِلم مبدّل شد. و چون عالِم شد، از ترس و سَیاست ایشان مؤدَّب و بر وَفقِ طریق میرود، کام و ناکام. پس، عَلی کُلِّ حالٍ[۴] اگر اَمیر به صورت، به زیارت او آید، و اگر او به زیارت امیر رود، عَلی کُلِّ حالٍ، زایر باشد و امیر، مَزُور[۵] باشد. و چون عالِم در صَدَدِ آن باشد که او از سَببِ اُمَرا به علم مَتَّصَف نشده باشد، بل علم او، اَوّلاً و آخِراً برای خدا بوده باشد و طریق و ورزشِ او بر راهِ صواب، طَبع او آن است و جُز آن نتواند کردن، چنان که ماهی جُز در آب زندگانی و باش نتواند کردن، و از او آن آید. اینچنین عالِم را عقل سایس و زاجر باشد که از هَیبت او در زمانِ او همۀ مُنزَجر باشند و استِمداد از پَرتوِ او و عکس او گیرند، اگرچه آگاه باشند یا نباشند. اینچنین عالِم اگر به نزد اَمیر رود به صورت، زایر امیر باشد و او مَزُور، زیرا در کلِّ احوال، امیر از او میستاند و مَدد میگیرد و آن عالِم از او مستغنی است، همچو آفتاب، نوربخش است. کارِ او عَطا و بخشش است. عَلی سَبیلِ العُموم[۶]، سنگها را لَعل و یاقوت و دُرّ و مَرجان کند و کوههای خاکی را کانهای مِس و زَر و آهن و نُقره کند، و خاکها را سبز و تازَه و درختان را میوههای گوناگون بخشد. پیشۀ او عَطاست و بخشش است. بدهد و نپذیرد، چنان که عرب مَثَل میگوید: نَحْنُ تَعَلَّمْنَا اَنْ نُعْطِیَ، ما تَعَلَّمْنا اَنْ نَأْخُذَ[۷]. پس عَلی کُلِّ حالٍ ایشان مَزُورباشند و اُمَرا زایر.
——————————
[۱] حدیث نبوی: بدترین عالمان آن است که به زیارت امیران رود، و بهترین امیران آن است که به دیدار عالمان آید.
[۲] خوشا امیری که به خانه فقیر آید، و بدا فقیری که به درگاه امیر رود.
[۳] صِلَت دادن: جایزه دادن
[۴] به هر حال، به هر جهت، در هر حال
[۵] فرهنگ مرحوم دهخدا: نعت مفعولی از زیارت، زیارت شده و دیده شده
[۶] به طور کلی، عموماً
[۷] ضرب المثل: آموختهایم که عطا کنیم و نیاموختهایم که بگیریم.

@
zendegie_khob
💠مجله زندگی خوب💠
نویسنده: سید مهدی خدایی
فردی نزد رسول خدا(صلی الله علیه و اله) آمد و عرض کرد: ای رسول خدا! توصیه و سفارشی به من نما، آن حضرت سه بار از آن شخص پرسیدند: اگر سفارشی کنم انجام می دهی؟ آن شخص در هر سه بار پاسخ داد: آری ای رسول خدا! پیامبر اکرم(صلی الله الله علیه و اله) فرمودند: به تو سفارش می کنم که هرگاه خواستی کاری انجام دهی در سر انجام آن تدبر نما؛ اگر مایه رشد و هدایت بود انجام بده و اگر مایه گمراهی بود از آن بپرهیز.[1]
« وَ سيقَ الَّذينَ كَفَرُوا إِلى جَهَنَّمَ زُمَراً حَتَّى إِذا جاؤُها فُتِحَتْ أَبْوابُها وَ قالَ لَهُمْ خَزَنَتُها أَ لَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَتْلُونَ عَلَيْكُمْ آياتِ رَبِّكُمْ وَ يُنْذِرُونَكُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا قالُوا بَلى وَ لكِنْ حَقَّتْ كَلِمَةُ الْعَذابِ عَلَى الْكافِرينَ»«و كسانى كه كافر شدند گروه گروه به سوى جهنّم رانده مى شوند وقتى به دوزخ مى رسند، درهاى آن گشوده مى شود و نگهبانان دوزخ به آنها مى گويند: «آيا رسولانى از ميان شما به سويتان نيامدند كه آيات پروردگارتان را براى شما بخوانند و از ملاقات اين روز شما را بر حذر دارند؟!» مى گويند: «آرى، (پيامبران آمدند و آيات الهى را بر ما خواندند، و ما مخالفت كرديم!) ولى فرمان عذاب الهى بر كافران مسلّم شده است». [زمر/71]
«طُوبى لِمَنْ ذَكَرَ الْمَعادَ وَ عَمِلَ لِلْحِسابِ وَ قَنِعَ بِالْكِفافِ وَ رَضِىَ عَنِ اللّهِ»خوشا به حال كسى كه معاد را به ياد آورد، براى روز حساب كار كند و به حدّ كفاف قانع و از خداوند خشنود باشد».[2]
«ذِكـْرُ الْمـَوْتِ يـُمـيـتُ الشَّهـَواتِ فِى النَّفْسِ وَ يَقْلَعُ مَنابِتَ الْغَفْلَةِ وَ يُقَوِّى الْقَلْبَ بِمَواعِدِ اللّهِ وَ يُرِقُّ الطَّبْعَ وَ يَكْسُرُ اَعْلامَ الْهَوى»«يـاد مـرگ شـهـوتـهـا را در نـفـس مـى مـيـرانـد، ريـشـه هـاى غـفـلت را مـى كـَنـد، دل را به وعده هاى خداوند تقويت و طبع را رقيق مى كند و نشانه هاى هواى نفس را مى شكند». [3]
« أَ لَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرى »آيا او ندانست كه خداوند (همه اعمالش را) مى بيند؟! [علق/14]
رهروان ولایت ( با تلخیص)
هدف خلقت فرشتگان چیست؟
خلقت فرشتگان برای این نیست که خداوند محتاج عبادت آنان باشد و یا در اجرای احکام و خواسته های خود عاجز باشد؛ بلکه خلقت فرشتگان حکمتها و فلسفه هایی دارد که بعنوان نمونه به چند مورد آن اشاره می کنیم.
1 . خود خلقت فرشتگان نمونه ای از قدرت لایزال الهی و آیه ای از آیات پروردگار جهان می باشد و خود یک راه مهمی برای شناخت پروردگار بوده تا انسان بهتر بتواند پروردگار خویش و قدرت لایزال او را درک کرده و به او ایمان بیاورد.
2 . شکی نیست که عالم دنیا و عالم بشریت و انسانیت عالمی است ماد ّی و محسوس که محکوم به قوانین امکانی می باشد و از طرفی ذات اقدس پروردگار فوق عالم امکانی و عاری از هرگونه تعینات ماد ّی می باشد و ارتباط مستقیم عالم مادِه به ذات اقدس پروردگار ممکن نیست روی این جهت خداوند ملائک و فرشتگان را آفرید که از طرفی محسوس و مقبول عالم امکانی و از طرفی هم محسوس ذات اقدس اله باشد تا بدینوسیله بتوان بین این دو عالم ایجاد رابطه نمود و فرشتگان پیام آور پروردگارشان بسوی بشر می باشند.
3 . شکی نیست که ارزش و اُبهـّت هر قدرت و مقامی در گرو عظمت و حشمت و جبروتی است که آن قدرت از خود نشان می دهد و هر سلطان و صاحب اختیاری بدون متعلّقات خود از ارزش و ابهت لازم برخوردار نخواهد بود. بنابراین، قدرت لایزالی همچون قدرت پروردگار و مقام با عظمتی همچون مقام خداوند نیز متعلقاتی میطلبد که بتواند به این دستگاه لایزال الهی شوکت و حشمت خاصی ببخشد و ملائکه و عرش و کرسی و لوح و قلم و... همه و همه بیانگر آن عظمت خاص و شوکت بی نظیر دستگاه ربوبی است.

🌺 ماهِ دوّم 🌺,ر

نقش پادری را بازی نكنید
فكر میكنيد چرا آدمهايی كه بيشترين فداكاری و دلسوزی را در حق ديگران ميكنند و حتی در اين راه از خواستههای خود میگذرند "نمیتوانند" به اندازه افرادی كه چنين روشی را در زندگی ندارند، محبوبتر باشند؟
برای اينكه محبوب و زيبا باشيد هرگز نقش پادری را بهعهده نگيريد تا ديگران از رويتان رد شده و لگدمالتان كنند.
سعی نكنيد خودتان را به خاطر ديگران قربانی كنيد.
خواستهها و نيازهايتان را با جرات بيان كنيد تا ديگران هم شما را جدی بگيرند.
دکتر فرهنگ هلاکویی
@mahedovom🖋
بو توکنمز فیضدی ، رحمتدی مبعث بایرامی
ایسته سن روحانی عالم مبعث عشقیلن یاشا
جنّت آختارسون اگر جنتدی مبعث بایرامی
نفسی مغلوب ائیلیین انّا فتحنا دیر بو گون
عقلی سلطان ائیلیین عزتدی مبعث بایرامی
انسانا قدر و کرامت بخش ائدن گوهردی قلب
قلبی قیمتلندیرن دولتدی مبعث بایرامی
آدم اولادی تاپیپ شخصیّتین مبعث گونی
امتِ اسلامه حیثیّتدی مبعث بایرامی
ائیلیین یر مُلکونو گوی عالمیندن فیضیاب
نور وحدت رونق کثرتدی مبعث بایرامی
سورما مندن مبعثین قدر و مقامین ای حکیم
سیّدی حیران ائدن حکمتّدی مبعث بایرامی

حجم 63.4 مگابایت
دانلود آهنگ رسول مهربانی از جاویدان - 2.68 مگابایت
دانلود آهنگ یا محمد از محضرنیا - 3.09 مگابایت
دانلود آهنگ حضرت محمد از حامد زمانی - 6.99 مگابایت
دانلود آهنگ پیامبر اکرم از حمیدرضا گلشن - 2.57 مگابایت
دانلود آهنگ محمدرسول الله از حمیدرضا امین - 3.33 مگابایت
دانلود آهنگ حضرت محمد 1 از ایرج - 11.2 مگابایت
دانلود آهنگ حضرت محمد 2 از ایرج - 10.8 مگابایت
دانلود آهنگ حضرت محمد مصطفی از خسروشکیبایی - 1.32 مگابایت
دانلود آهنگ حضرت باران از مجید اخشابی - 3.53 مگابایت
دانلود آهنگ رنگ ماه از راتین رها - 3.32 مگابایت
دانلود آهنگ رسول لبخند خدا از رضا صادقی - 4.04 مگابایت
دانلود آهنگ محمد از سمیر زند - 3.33 مگابایت
دانلود آهنگ پیامبر از گروه سون (هفت) - 2.16 مگابایت
دانلود آهنگ کودک و پیامبر از شهروز روشن - 2.95 مگابایت
دانلود آهنگ رسول الله از شروین - 1.99 مگابایت
یا رسول الله (ص)!
جماليندان ايشيق اولدوز آلار جان يـــا رسول الله ( ص )
ايه ر باش گؤيده جبريل(ع) ايندي خندان يا رسول الله ( ص )
نسيــــــــم ِ عشقلـــــه اسديكجه زلف ِ عنبر افشانین
تماشايـــــه دورار حــوري لـر الآن يا رسول الله ( ص )
نبوّت چـــون سنـــه آيــدين خطِ قرآن دن سونرا
اولوب مهر ِ درخشانوندا بـــرهان يا رسول الله ( ص )
اوره كلــر فتح اولدوقجا باخيب گؤر سئير ِ معناده
ائـــدير عالملري عشقين نه حئيران يا رسول الله ( ص )
دادانماز معرفت جامين اؤزون عــارف بيلن مسلم
اگر درس آلماسا سندن بو دوران يا رسول الله ( ص )
وَ حال ، اهلا ً وَ سهلا ً ، صد هـزاران مـــرحبــا ساقــــي
جوشور عصمت ده نيزيندن مي ِ جان يا رسول الله ( ص )
اذان قوينوندا بســـم الله ، الم نشرح ْ لـك َ صـــدرك ،
تــَســَـلــّيتُ بآياتـــــه ، لب عطشان يا رسول الله ( ص )
ايچه ر آخير وفا جاميـن يئتـــَركن كامينــه دادا
خزان اولموش باهاري چون آليب جان يا رسول الله ( ص )
1372 هجری شمسی
http://anadili2.blogfa.com/post-168.aspx
امروز قلب عالم و آدم حرای توست
این کوه نور شاهد حرف خدای توست
مکه دگر برای بزرگیت کوچک است
فریاد کن رسول که دنیا برای توست
اقرأ باسم ربّک یا ایها الرسول
قران بخوان امین که همین آشنای توست
لات و هبل برای تو تعظیم کرده اند
وقتی که قلب سنگی عُزی فدای توست
خورشید و ماه بین دو دست تو دل خوشند
یعنی تمام تکیه عالم عصای توست
بعد از هزار سال دگر می شناسمت
وقتی که جای جای دلم رد پای توست
فریادتان تمام زمین را گرفته است
امروز هر چه می شنوم از صدای توست
محمود ژولیده
![نتیجه تصویری برای جشن مبعث رسول اکرم [ ٢٧ رجب ]](http://www.yjc.ir/files/fa/news/1391/3/28/59801_344.gif)
تضمینی معنوی از قسمتی ازغزل حافظ با مطلع ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد
بیر اولدوزی پارلاندی گون تک آسمان دا او اولدوزون یوخدی تایی هچ کهکشاندا
او واقعا حی و حیاتی پارلاق اولدوز او اولدوز اولدی گونلرین شاهی جهاندا
مبعوث اولادا اوندا شیطان اولدی مایوس شیطان مایوس اولدی او مبعوث اولاندا
اونـنـان دمک شرمنده ایلر آدمی نی هر شاعر اولدی ناتوان اونان یازاندا
آند اولسون او دریایه کی دنیا ده تک دی بیر حرفی اقیانوســــلردندی ســــایاندا
هچ بیر گیاهی انسانین دیدین تاپاماز اصلا بولمز جورماغین حِیسّین اوجاندا
نازلی نیگاریم مکتبه گتموب ولیکن بیر غمزیه اوستاد اولوب یوز مین جهاندا
گلدیم جگر داغلاماغا آی باجی
باجی دئییب آغلاماغا آی باجی
گؤزلریوی باغلاماغا آی باجی
گلدیم اولام دادرسین آی باجی
اؤلمه میسن وار نفسین آی باجی
هجرین ائدیب قددیمی خم آی باجی
سن سیز گولوم سولدو منیم آی باجی
سن منه بیر یولداشیدین آی باجی
آغلار گؤزومده یاشیدین آی باجی
منه ننه هم باجی هم قارداشیدین آی باجی
توپراقلارا قویما اوزون آی باجی
گل منه رحم ائیله اؤزون آی باجی
آچ بیرجه قانلی گؤزون آی باجی
قالیپ الیم اوسته الیم آی باجی
باشه گلیپ چوخ اجلیم آی باجی
صبر ائله قوی من ده گلیم آی باجی
ایوب دا یوخ طاقت غم آی باجی
اوزی بیلیر صاحب دم آی باجی
![]()
بلغ العلى بكماله كشف الدجى بجماله
حسُنت جَميع خصاله صلوا عليه و آله
دوباره پر زده دلم به سوی تو شهرۀ عالمم به آبروی تو
نفس نفس زنان روحم به دست تو کشد مرا نبی گنبد سبز تو
تویی که می چرخه تو دستای تو دو عالمین ای جد حسین
برسون ما رُ مدینه آقاجون اگه نشد بده بین الحرمین
شب قدر به امضای دستاته نور شمس الضحی از چشماته
خون عشقم به زیر پاهاته
همه ذره اند اون چون ماه اون محمد بن عبدالله
اونی که به حق چراغ راهه اون محمد بن عبدالله
اونی که دلبر هر دل خواهه اون محمد بن عبدالله
دست خالق جلوه داده نهایت زیبایی رُ یک جمال رویایی رُ
توی عمق آسمون جشن بارونه صف کشیدن عاشقا دور میخونه
هرکی که عاشق تره به زیر لب می خونه
بلغ العلى بكماله كشف الدجى بجماله
حسنت جميع خصاله صلوا عليه و آله
....
| جامعه و علوم اجتماعی > علوم اجتماعی > جامعه شناسی فرهنگ زندگی > افکار و عقاید |
(cached) |
فرهنگ مجموعه پیچیده ای است که در برگیرنده دانستنیها , اعتقادات ,هنرها , اخلاقیات ,قوانین ,عادات وهرگونه توانایی دیگری است که بوسیله انسان بعنوان عضو جامعه کسب شده است.
در جامعه شناسی و انسان شناسی از فرهنگ تعاریف متعددی عنوان گردیده است . معروفترین و شاید جامع ترین تعریفی که از فرهنگ ارائه گردیده است , متعلق به ادوارد تایلر TYLOR است که در بالا ذکر شد.
با توجه به تعاریف فوق بطور کلی میتوان فرهنگ را میراث اجتماعی انسان دانست که او را از سایر حیوانات متمایز میسازد. این وجوه تمایز را که منحصر به انسان است میتوان مبتنی بر چهار ویژگی بشرح زیر دانست :
بعضی از صفات فوق را میتوان در حد بسیار ضعیفی در حیوانات نیز مشاهده نمود که آنها را در حقیقت اعمال و حرکات غریزی باید تلقی نمود و نه ویژگیهای فرهنگی مثل غریزه مادری , لانه سازی و...
فرهنگ انسانی بر عکس در بسیاری از موارد بر غرایز بشری لگام میزند و بهمین دلیل چنانچه فرهنگ انسانی را از انسان بگیرند تمایزی بین انسان و حیوان بجای نمیماند.
فرهنگی شدن در حقیقت هماهنگی و انطباق فرد با کلیه شرایط و خصوصیات فرهنگی است و معمولاً به دو صورت ممکن است واقع شود. اول بصورت طبیعی و تدریجی که همان رشد افراد در داخل شرایط فرهنگی خاص است . دوم بصورت تلاقی دو فرهنگ که بطرق مختلف ممکن است صورت گیرد . فرهنگ در برگیرنده تمام چیزهایی است که ما از مردم دیگر میآموزیم و تقریباً اعمال انسان مستقیم و یا غیر مستقیم از فرهنگ ناشی میشود و تحت نفوذ آن است . برای روشن شدن مطلب یکی از اعمال انسان را مثال می زنیم : غذا خوردن نیازی بدنی و بیولوژیک است , برای زنده ماندن باید تغذیه کرد ولی وقتی سئوال میشود چه باید خورد ؟ چگونه باید خورد؟ چه وقت باید خورد , نفوذ فرهنگ در اعمال انسانی نمودار میگردد. برآوردن نیازهای غریزی در انسان با مجموعهای از رفتارهای پیچیده همراه است و این رفتارها را فرهنگ هر جامعه ای شکل میدهد . در مورد برآوردن نیاز تغذیه در جوامع مختلف اشکال گوناگونی دیده میشود و محدودیت ها , مقررات , قواعد و رسومی هست که افراد هر جامعه را تحت نفوذ میگیرند که مثلاً چه باید خورد و از خوردن چه چیز باید پرهیز کرد. فرهنگ بین افراد مشترک است . هر فردی خصوصیاتی منحصر به فرد دارد که ویژه است و دیگران را از آن بهرهای نیست . این گونه خصوصیات جزو فرهنگ بشمار نمیرود مگر آنکه بوسیله افراد دیگر یاد گرفته شود و بصورت رسوم و عادات گروهی در آید و دیگران در انجام آن شرکت کنند. از طرف دیگر فرهنگ گرد آورده جمع است ,ذخیره دانش انسانی از طریق نسلهای متمادی فراهم شده است که از نسلی به نسل دیگر منتقل میگردد. و بهمین دلیل غالباً هر اختراعی بر اساس زمینه عینی گذشته که حاصل کوششهای جمعی انسان است متکی میباشد.
|
فرهنگ
|


غریب بغداد (ویژه نامه شهادت امام موسی کاظم علیه السلام)
![نتیجه تصویری برای شهادت امام موسی کاظم علیه السلام [ ٢٥ رجب ]](https://www.fardanews.com/files/fa/news/1393/3/4/220134_339.jpg)