آيه 23 سوره حشر چيست؟
پرسشکده > مذهب > قرآن


آیه 23 سوره حشر:
این آیه در حزب دو جز بیست و هشت قرآن مجید قرار دارد.
سوره حشر، سوره پنجاه و نهم قرآن کریم می باشد. این سوره مدنی است و 24 آیه دارد.

ترجمه الهی قمشه ای آیه 23 سوره حشر:
این آیه در حزب دو جز بیست و هشت قرآن مجید قرار دارد.
سوره حشر، سوره پنجاه و نهم قرآن کریم می باشد. این سوره مدنی است و 24 آیه دارد.
ترجمه عبدالله یوسف علی آیه 23 سوره حشر:

چرا در قرآن خداوند جبار معرفی شده است؟
جبار از ماده جبر گرفته شده که گاه به معنی قهر و غلبه و نفوذ اراده میآید و گاه به معنی جبران و اصلاح و راغب در مفردات هر دو معنی را به هم آمیخته، میگوید: اصل جبر، اصلاح کردن چیزی است با غلبه و قدرت، این واژه هنگامی که در مورد خداوند به کار رود بیانگر یکی از صفات بزرگ او است که با نفوذ اراده و کمال قدرت به اصلاح هر فسادی میپردازد و هرگاه در مورد غیر او به کار رود، معنی مذمت را دارد و به گفته راغب به کسی گفته میشود که میخواهد نقصان و کمبود خود را با ادعای مقاماتی که شایسته آن نیست جبران کند، این واژه در قرآن مجید در ده مورد به کار رفته که نه مورد آن در باره افراد ظالم و گردنکش و مفسد است و تنها یک مورد آن در باره خداوند قادر متعال ( آیه مورد بحث ) میباشد. [1]
[1] - تفسیر نمونه ج : 23 ص : 554
"نكاتی جهت افزايش ضريب امنيتی خدمات اينترنتی"
"نكاتی جهت افزايش ضريب امنيتی خدمات اينترنتی"
💡 از رمزهای ساده استفاده نكنید. رمزهای خود را ترجیحاً به صورت تركیبی از حروف كوچك و بزرگ و اعداد و علامتها انتخاب نمایید.توصیه می شود: از انتخاب شماره شناسنامه، کد ملی و تاریخ تولد خود و یا خانواده ، پلاك خانه و شماره تلفن خودداری نمایید.
💡 رمز خود را جایی یادداشت نكنید و در صورت یادداشت نمودن آن را در جیب یا كیف پول به همراه كارت قرار ندهید.
💡 رمزهای عبور خود را به صورت دوره ای تغییر دهید.
💡 رمز خود را در اختیار سایر افراد قرار ندهید.
💡 اطلاعات حساس از جمله رمز خود را از طریق تلفن برای دیگران بازگو نكنید.
💡 در صورت فاش شدن رمز خود، در كوتاهترین زمان ممكن آن را عوض نمایید.
💡 كارت و رمز خود را به هیچ وجه در اختیار دیگران قرار ندهید . بعضاً افراد سود جو به بهانه كمك كردن و راهنمایی ضمن اخذ كارت و رمز شما پس از انجام عملیات كارت شما را با كارت دیگری (سرقتی ، مفقودی ، باطله و...) معاوضه نموده و حساب شما را مورد سوء استفاده قرار می دهند.
💡 در صورت انجام انتقال وجه و عملیات اینترنتی برروی حساب خود در مرورگرهای اینترنت گزینه ی به خاطرسپردن رمز را انتخاب نكنید. این گزینه با نام كلی Remember Password شناخته می شود، از این قابلیت استفاده نكنید.
💡 برای ارسال اطلاعات حساس خود از پست الكترونیكی استفاده ننمایید.
💡 همواره سعی كنید برای ورود رمز خود از امكان Virtual Keyboard بجای كیبورد فیزیكی كامپیوتر استفاده كنید. این امكان در سیستم عامل ویندوز و همچنین در برخی از سایتهای پرداخت آنلاین وجود دارد.
💡 شناسه عبور و رمز خود را بر روی كامپیوترهای خارج از اختیار وكنترل خود وارد نكنید.
💡 هنگام ورود به وب سایتها به ویژه وب سایتهایی كه در آن اطلاعات محرمانه وارد می گردند، آدرس سایت مورد بازدید را در كادر نوار آدرس كنترل نمایید. بسیاری از كلاهبردارهای اینترنتی بواسطه استفاده از سایتهای جعلی و مشابه، جهت دریافت اطلاعات حساس كابران رخ می دهد.
💡 در صفحاتی كه سایت مورد بازدید از شما درخواست ورود شماره کارت، رمز کارت، رمز دوم و CVV2 می نماید، حتماً مطمئن شوید كه از پروتكل SSL استفاده شده است. بدین منظور آدرس صفحه می بایست با عبارت https بجای http آغاز گردد.
💡 همواره از نرم افزارهای آنتی ویروس معتبر و بروزشده استفاده نمایید.
💡 سیستم عامل كامپیوتر خود را همواره بروزرسانی كرده و آخرین وصله های امنیتی را دریافت نمایید.
💡 در صورتی كه احتمال وجود برنامه های مخرب را بر روی كامپیوتر خود می دهید از انجام هرگونه تراكنش مالی آنلاین خودداری نمایید.
💡 پس از انجام كار مورد نیاز در وب سایتهایی كه نیاز به رمز ورود دارند، به طور كامل Log out كنید.
💡 به مطالب نوشته شده در پنجره هایی كه اتوماتیك نمایش داده می شوند توجه نموده و بلافاصله بر روی Ok یا Yes كلیك نكنید. بسیاری از برنامه های مخرب به همین شیوه بر روی كامپیوترها نصب می گردند.
💡 ایمیلهای دریافتی از منابع ناشناس را باز نكنید. به لینكهای ارائه شده در ایمیلها اعتماد نكنید، به عنوان نمونه بانكها و موسسات اعتباری هیچ گاه از طریق نامه های الكترونیكی اطلاعات محرمانه شما را درخواست نمی كنند. بنابراین هرگاه در صندوق پستی خود نامه هایی از این دست را مشاهده كردید به سرعت آن را حذف كنید. از داده های حساس خود نسخه پشتیبان تهیه نموده و در جایی امن نگهداری كنید.
https://telegram.me/pr4400
گول اچیبدی دوداخلارین
🎀گول اچیبدی دوداخلارین
🎀گونش ساچیر یاناخلارین
🎀قوی گوزومون اوستونه سن
🎀اینجمه سین ایاخلارین
🎀 @AzYourd
آذربایجان شرقی_تبریز- تصویری زیبا از اولی کندی 💥 @Oskolu 💥
❤️آنا❤️
غملے گونلردہ سنین صبرینہ حیرانم انا❤️
آیریلیقدان یازیرام شاعر دیوانم انا
گئجہ نے صبحہ جہ سن یاتمامیسان
اولادین سئوگیسینے اتمامسان❤️💔
قوشچی کندینین طبیعتی پاییز فصلین ده 💥 @Oskolu 💥
حال و هوای پاییز در خیابان17شهریور ملکان
🔴
حال و هوای پاییز در خیابان17شهریور ملکان
💠تصویر هوایی از مراسم شبه خوانی در محله جبیرند

💠تصویر هوایی از مراسم شبه خوانی در محله جبیرند
📸فرامرز حامد
🌐عضویت در شهرخبر👈 @shkhm1
آتا حق قینده
💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖
چوبان بیاتیلاری
آتا حق قینده
💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖
بیر ایستیکان چای گتیر
نه قدر دئییم دای گتیر
چورویوبدی سوزلریم
وئر میر لر دای های گتیر
💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖
آمان یامان قوجالدیم
نه پیس زامان قوجالدیم
دای سای میر بیر کس منی
قد دی کامان قوجالدیم
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
هرنیلوللر ایشیم یوخ
دای من سئون پیشیم یوخ
گییش میر انگیم. انگه
آغزیمدا بیر دیشیم یوخ
🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵
قولاخدان کار اول میشام
قوجالیب خار اولمیشام
گئدیب غروریم الدن
نه. قدربیعار اولمیشام
🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷
سینیب دی شخصییه تیم
گئدیبدی هی. سییه تیم
چیمخیریر. آرواد. منه
دای. توکه نیب غیره تیم
🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶
اوزوم دنم گیلی لی
کسین یوخ منه میلی
دوشمیشم گوزلریندن
اولمیشام بیر طفیلی
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴
چوبان بیاتیلاری آتاحق قینده
💠💠💠💠💠
بیر کس دیندیرمیر منی
دئییب گولدیر میر منی
تانرییا یالوار چییام
ندن اولدیر میر منی
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
قیز بین میر سوزیمی
اوغلان سئومیر اوزیمی
آرواد گلین آز قالیب
چیخارت سین لار گوزیمی
💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟
آغزیمی اییر نوم
دئییر آز گییر نوم
هی مینیر پیسریمه
سوئله ییر بییر نوم
👫👫👫👫👫👫👫👫👫👫👫👫
چیم خیریر آرواد منه
سوئله ییر هر زاد منه
ائت دیگی بو ایشلری
چوخ گلیر دامماد منه
چیخیب یادیمدان آدیم
اوز دونده ریب آروادیم
قیز اوغلان گلین نه وم
دونوب بو تون ائو لادیم
💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟
گئدیب الدن عززه تیم
چوخدی غمیم مهنتیم
چیخیبدی یادلاریندان
زحمت لریم خدمتیم
چوبان بیاتیلاری آتا حق قینده
👥👤👮👮👥👱🕵🕵👥👮👮👴
سوزمه سوزوللر منه
دوداق بوزوللر منه
یاخشی یامان نه دیسم
مینجیق دوزوللرمنه
🎅🕵👮👳👬💁🙇👭👸👲🕵👫
آمان آرواد الیندن
هارای بیداد الیندن
غم غصصه توکدی قلبه
اولمادیم شاد الیندن
🕵💂👯👫👲👰🙎👬💁👩❤️👩🎅🙆
نه آشنا نه یاد ائت دی
نوه نه ائولاد ائتدی
بو ظلمی سیتم لری
منه او آرواد ائتدی
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰💠💠💠💠💠
سالون یادا گیچمیشی
بیلون قدری ارزیشی
چوبان دئیور چوخ چکیب
زحمه توزی بو کیشی
💹💹💹💹💹♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
قورخون آتا آه چکه
گوزلرین ارشه تیکه
آغلییا نیفرین ائده
غم غصصه لی یاش توکه
💠🔰💠🔰🛃🔰💠🔰💠💠💠💠
قورخ آتانین آهیندان
قو وول ما درگاهیندان
وای ائولادین حالینا
گیچ مییه گنا هیندان
💠🔰🈯️💹🔆🔱⚜❇️💹⚜🔱🔆⚜♻️🈯️💹💹⚜
@dalqhalar
‼️مردی که شانزده بار پای پیاده به حج رفت اما حسین (ع) را کشت.
مطالب متنوع ومذهبی,
⛔️ تلـــــــ⚠️ــــــنگــــر
‼️مردی که شانزده بار پای پیاده به حج رفت اما حسین (ع) را کشت.
یکی از افراد مقابل ابا عبدالله الحسین علیه السلام، شمر بن ذی الجوشن است. از فرماندهان سپاه امام علی در جنگ صفین و جانباز امیر المومنین کسی که در میدان جنگ تا شهادت پیش رفت. این چنین کسی حالا در کربلا شمر می شود. با ورودش به کربلا همه چیز عوض می شود. شمر آدم کوچکی نیست اگر نیایش های شمر را برای شما بخوانند و به شما نگویند که این ها مال شمر است شما با آن ها گریه می کردید. حال می کردید، هیچ گاه گفته نمی شود که وقتی شمر دستش را به حلقه خانه خدا می زد چگونه با خدا زمزمه می کرد!
... این آقایی که ما صحبتش را می کنیم (شمر) شانزده بار با پای پیاده به سفر حج رفته است. فکر نکنید شمر اهل نماز و روزه نبوده و یا از آن دسته آدم هایی بوده که عرق می خوردند، عربده می کشیدند؛ شمر و بسیاری دیگر که آن طرف ایستاده اند، آدم هایی هستند که پیشانی پینه بسته داشتند. بسیاری از آن ها اهل تهجد بودند.
... در کربلا هر روز بيست هزار نفر در فرات غسل می کردند. غسل قربة الی الله که حسین را بکشند و می گفتند: غسل می کنیم تا ثوابش بیشتر باشد.
در ظهر عاشورا وقتی ابا عبدالله علیه السلام برای نماز خواندن، اذان می گفتند فکر نکنید در آن طرف کسی نماز نمی خواند. آن ها هم نماز می خواندند! برخی از این افراد به ابا عبدالله علیه السلام می گویند که نماز شما قبول نیست! و حبیب به آن ها می گوید: « نماز شما قبول است؟! » درگیری می شود .حبیب به شهادت می رسد. حضرت حبیب پیش از نماز ظهر ابا عبدالله به شهادت رسیدند.
💠 ما در کربلا به کلاس شمر شناسی نیاز داریم. یک کلاس به عنوان تحلیل شخصیت شمر. شمری که شانزده بار به مکه رفته، جانباز امیر المومنین بود، کسی که در کنار مولا زخمی شده بود، چه شد که فرمانده جنگ حضرت علی علیه السلام به این جا رسید؟
وبر عکس شمر( حر) که یکدفعه فاصله زمین تا اسمان رو طی کرد.
🔴 این هشدار و اندرزی است برای امروز و فردای ما..
سخنان ناب
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
عجيب است که
پس از گذشت يک دقيقه به پزشک
بعد ازچند روز به دوست
بعد ازچند ماه به همکار
بعد از چند سال به همسايه
اعتماد مي کنيم
اما بعد از يک عمر به خدا اعتماد نمی کنيم...
همیشه فکر میکردم " قوی " کسی است
که چیز سنگینی از زمین برمی دارد ؛
امروز می دانم گاهأ برای قوی شدن
باید چیزهای سنگین را زمین گذاشت…
🍁
کلماتت را به خوبی انتخاب کن،
چرا که آنها جهان پیرامونت را می سازند...
🍁
تظاهر به بودن چیزی نکن که نیستی!
اینطوری همیشه با اعتماد به نفس میمونی و میتونی آزادانه انتخاب کنی...
🍁
زمان همه چیز رو درست می کنه، به زمان وقت بده...🕙🍁
🍁
دکتر شریعتی می گوید
در حادثه کربلا با سه نمونه شخصیت روبرو میشویم.
اول: حسین (ع)
حاضر نیست تسلیمِ حرفِ زور شود.
تا آخر میایستد.
خودش و فرزندانش کشته میشوند.
هزینه انتخابش را میدهد
و به چیزی که نمیخواهد تن نمیدهد.
از آب میگذرد، از آبرو نه
دوم: یزید
همه را تسلیم میخواهد.
مخالف را تحمل نمیکند.
سرِ حرفش میایستد.
نوه پیغمبر را سر میٔبرد.
بی آبرویی را به جان میخرد
تا به چیزی که میخواهد برسد
سوم: عمرِ سعد
به روایتِ تاریخ تا روز ٨ محرّم در تردید است.
هم خدا را میخواهد هم خرما،
هم دنیا را میخواهد هم اخرت.
هم میخواهد حسین (ع)را راضی کند هم یزید را.
هم اماراتِ ری را میخواهد،هم احترامِ مردم را.
نه حاضر است از قدرت بگذرد،نه از خوشنامی.
هم آب میخواهد هم آبرو.
دستِ آخر اما عمرِ سعد تنها کسی است
که به هیچکدام از چیزهایی که میخواهد نمیرسد.
نه سهمی از قدرت میبرد نه از خوشنامی
ما آدمهایِ معمولی راستش نه جرات و ارادهِ حسین (ع) شدن را داریم،
نه قدرت و ابزارِ یزید شدن را
اما در درونِ همه ما یک عمرِ سعد هست!
من بیش از همه از عمر سعد شدن میترسم....!
🍁🍁🍁🍁
▪️ اندر فواید مسجد رفتن
▪️ اندر فواید مسجد رفتن
الإمامُ الحسينُ عليه السلام:
قالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله:
مَن أدمَنَ إلى المَسجِدِ أصابَ الخِصالَ الثَّمانِيَةَ:
آيَةً مُحكَمَةً،
أو فَريضَةً مُستَعمَلَةً،
أو سُنَّةً قائمةً،
أو عِلما مُستَطرَفا،
أو أخا مُستَفادا،
أو كَلِمَةً تَدُلُّهُ على هُدىً
أو تَرُدُّهُ عن رَدىً ،
و تَركَ الذَّنبِ خَشيَةً أو حَياءً.
امام حسين عليه السلام:
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
هر كه پيوسته به مسجد رود، به هشت چيز دست يابد:
آيتى محكم،
يا فريضه اى عمل شده،
يا سنّتى جارى [از معصومان]،
يا دانشى تازه،
يا برادرى كه به دست آورده،
يا سخنى كه او را هدايت كند،
يا از هلاكت برهاندش و گناه را از سر ترس يا شرم ترک گويد .
🌷 میزان الحکمه ج5 > حدیث شماره: 22008499
تبیان
https://telegram.me/joinchat/BC2q4jvx7b61C148N7LjlA
قدسیان یاسه باتوب عالمِ معناده بوگون
قدسیان یاسه باتوب عالمِ معناده بوگون
آغلوری لوح و قلم سیّد سجّاده بوگون
نه بنی نوع بشردور که باتوب ماتمه تک
غملنوب انجم وخورشید سما ماه فلک
نوحه خوان روحالامین، ناله ایدر جمله ملک
دوشنوب فرش عزا عرش معلّاده بوگون
دولدوروب عالم امکانی بوگون شور و نوا
بیر موثّر غمیله درده گلوب ارض و سما
اوصیا و رسل آغلار باش آچوب شیر خدا
قالمیوب تاب و توان آدم و حوّاده بوگون
چوخ مصیبت چکوب عالمده بو مولای علیل
منجنیق ستمین اولدی دچاری چو خلیل
عمریجه سالدیلا غم آتشینه قوم رذیل
شیعه یانماقلیقا اولسون گرک آماده بوگون
کربلا واقعه سیندن صورا هر صبح و مسا
آغلادی جدّی حسینه واریدی قدرتی تا
ایمدیده سو گوره شاید که دیه وا اَبتا
توکه گوزیاشی یوزه عالم بالاده بوگون
بولمورم هانسی غمین ایلیوم ای شیعه بیان
قولی باغلی نجه عرض ایلوم اولوب شامه روان
یاده دوشدوقجا او احوالی گوگولّر اولی قان
اود سالور قلبیمه گلدوقجا غمی یاده بوگون
شامیده گور نه قدر چکدی مصیبت بو امام
کسیلوب طاقت و آرامی اولوب صبری تمام
دوغمییدی بویوروبدور منی ایکاش آنام
گورمییدیله منی بسته ی قلّاده بوگون
وارد شام اولاندا او امام اوغلی امام
اود توکوبلر باشینا فرقه ی بی ننگ و لئام
دوزدی هر بیر ستمی گوردی روا قوم ظُلام
آغلادان شیعه نی اول قصّه دی دنیاده بوگون
________________________
همدم_زینبیـّه
🔴
کانال_رسمی_استاد_عینی_فرد
حکایت
حکایت
خواب دیدم قیامت شده است. هرقومی را داخل چاله ای عظیم انداخته و بر سر هر چاله نگهبانانی گرز به دست گمارده بودند الا چاله ی ایرانیان.
خود را به عبید زاکانی رساندم و پرسیدم:
«عبید این چه حکایت است که بر ما اعتماد کرده نگهبان نگمارده اند؟»
گفت:....
میدانند که به خود چنان مشغول شویم که ندانیم در چاهیم یا چاله.»
خواستم بپرسم: «اگر باشد در میان ما کسی که بداند و عزم بالا رفتن کند...»
نپرسیده گفت: گر کسی از ما، فیلش یاد هندوستان کند خود بهتر از هر نگهبانی پایش کشیم و به تهِ چاله باز گردانیم!
حکایت عبید زاکانی
@joorvajoora_story
سمني ساخلا مني
ننه جون من سمنو می خواهم یار شیرین دهنو می خواهم
عاشقـم مـن به لقـای سمنـــو سر و جانم به فدای سمنــو
سمنو خوبتر از جان من اســت سمنو شیره دندان من است
من که در مطـبــخ تو آشپــــزم سمنو را به چه شکلی بپزم؟
ننـه جـون ارث بــه اولاد بــده سمنـو را تو به مـن یـاد بده
دختر ای ماه پسندیده ی من ای رخت روشنی دیده ی من
اولا دیگ بزرگـــی بایــــــــد گندم سبـــز سترگـــی یابد
جمـــع باید بکنـــی مـــردم را آب بایـــد بکشـــی گنـــدم را
ذره ای خاک نریــزد در دیـــگ چشم ناپـاک نیافــتد بر دیــگ
کچل و زخمی از آن دور شود ور نه شیرین نشود شور شود
جمع گردند ز نسوان و بنــات دور دیــگ سمنــو با صلـــــوات
بنشیـنند همه سبحه به کف پیش دیگ سمنو صف در صف
سمنو رخــت به مینو بکشــد ملـــک از اوج فلـــک بـو بکشد
تا که دیگ سمنـو جوش کند عم قزی، خاله قزی، نوش کند
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
توحيد نيكنامي
|
5 راه برای تأمین امنیت حساب کاربری در شبکههای اجتماعی
5 راه برای تأمین امنیت حساب کاربری در شبکههای اجتماعی
یکی از مسائلی که این روزها در شبکههای اجتماعی به وفور شاهد آن هستیم، هک شدن حسابهای کاربری کاربران است. در واقع غریب به اتفاق این هکها، به دلیل سهلانگاری خود کاربران رخ میدهد، نه ضعف امنیتی این شبکهها. در این ترفند به معرفی 5 راه مختلف خواهیم پرداخت که با عمل به آنها میتوانید امنیت حساب کاربری خود را در شبکههای اجتماعی تا حد بسیار زیادی تأمین کنید.
1. فعالسازی احراز هویت دوعاملی بر روی حساب کاربری
بهترین و قابل اعتمادترین راه برای حفاظت از حساب کاربری در شبکههای اجتماعی، فعال نمودن احراز هویت دوعاملی (two-factor authentication) است. بسیاری از شبکههای اجتماعی از این قابلیت پشتیبانی میکنند و این کار را به شیوههای مختلف انجام میدهند، اما مرسومترین راه ارسال پیامک به گوشی تلفن همراه کاربر است. در این روش به هنگام ورود به حساب کاربری، پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور یک کد از طریق SMS به شماره تلفن همراه کاربر ارسال میشود. پس از وارد کردن کد در سایت، ورود انجام میگیرد. فعالسازی این قابلیت معمولاً از صفحهی تنظیمات حساب کاربری صورت میگیرد.
درصد امنیت این روش بسیار بالا است، مگر آن که هکر تلفن همراه شما را دزدیده باشد یا به نوعی به محتوای گوشی شما دسترسی پیدا کند. در نتیجه به یاد داشته باشید هنوز همه چیز غیرممکن نیست، اما همین کار یک لایهی امنیتی قوی را بر روی حساب کاربری شما ایجاد میکند.
2. استفاده از نرمافزار مدیریت رمز عبور
معمولاً رمز عبوری که کاربران برای خود انتخاب میکنند، یک شماره یا واژهای است که برایشان آشنا است. از طرفی کاربران اغلب از یک رمز عبور یکسان برای تمامی حسابهای خود در شبکههای اجتماعی و سایتها استفاده میکنند. این دو کار باعث خواهد شد ضریب امنیت حساب کاربری شما بسیار کاهش پیدا کند. چرا که هم حدس زدن رمز عبور برای هکر آسان میشود و هم با هک شدن یک حساب کاربری، مابقی حسابها نیز هک خواهند شد. چارهی کار استفاده از یک نرمافزار مدیریت رمز عبور است. این نرمافزارها علاوه بر تولید رمز عبورهای قوی، امکان ذخیرهی رمز عبور حسابهای کاربری مختلف را برای شما فراهم میکنند. در نتیجه در صورت استفاده از یک نرمافزار مدیریت رمز عبور، خیالتان از بابت پیچیده بودن رمز عبور و همینطور متفاوت بودن آن با رمز عبور دیگر حسابهایتان آسوده خواهد شد.
3. استفاده از آدرس ایمیل متفاوت برای فعالیت در شبکههای اجتماعی
همانطور که در قبل اشاره شد، بسیاری از کاربران در انتخاب رمز عبور خود ضعیف عمل میکنند. این اتفاق با انتخاب یک رمز عبور ساده و مشابه حسابهای کاربری دیگر رخ میدهد. زمانی که هکر به حساب کاربری شما در یک شبکهی اجتماعی دسترسی پیدا میکند، ایمیلی که با آن حساب کاربری خود را ایجاد کردهاید را مشاهده میکند و شروع به تست کردن این رمز عبور بر روی حساب ایمیل میکند. اما ایمیل شما، کلید زندگی دیجیتال شما محسوب میشود. با ورود هکر به ایمیل شما امکان دسترسی به تمامی حسابهایی که با این ایمیل ساختهاید برای او ممکن میشود (با استفاده از قابلیت فراموشی رمز عبور سایتها) و ممکن است اطلاعات حساس و خصوصی دیگری را نیز مشاهده کند.
در نتیجه پیشنهاد میشود یک ایمیل مجزا از ایمیل اصلیتان ایجاد کنید و از آن بر روی حساب کاربری خود در شبکهی اجتماعی مورد نظرتان استفاده کنید. با این کار حتی با لو رفتن رمز عبور حساب کاربریتان در شبکهی اجتماعی، هکر یک ایمیل دیگر را بر روی حساب کاربری شما مشاهده میکند. ایمیلی که متصل به حسابهای کاربری مهمی نیست و دادههای حساسی در آن وجود ندارد.
4. افزودن شماره تلفن همراه به عنوان گزینهای برای بازیابی رمز عبور
بسیاری از سایتها و شبکههای اجتماعی امکان اضافه کردن شماره تلفن همراه به عنوان گزینهای برای بازیابی حساب کاربری در شرایط اضطراری را میدهند. در نتیجه هنگامی که حساب کاربری شما هک شد و امکان ورود به آن از شما سلب شد، از طریق گزینهی موجود جهت بازیابی از طریق شماره تلفن میتوانید حساب کاربری خود را بازیابی کنید. اگر شبکهی اجتماعی مورد نظر شما این قابلیت را دارد حتماً شماره تلفن همراه خود را به آن اضافه کنید.
5. تنظیمات حریم خصوصی را رعایت کنید
گاهی هکر با مطالعهی صفحهی شخصی شما در شبکهی اجتماعی، به بسیاری از اطلاعات خصوصی شما نظیر ایمیل و شماره تلفن پی میبرد. این اطلاعات که برای بازیابی حساب کاربری به کار میروند میتوانند امنیت شما را به خطر اندازند. از طرفی به سوالات امنیتی که برای بازیابی حساب به کار میروند و پاسخی که برای آنها انتخاب کردهاید دقت کنید. به فرض اگر سوال شما این است که «ماشین شما چه رنگی است؟» و شما عکسی از ماشینتان را در صفحهی شخصیتان قرار داده باشید، به آسانی پاسخ این سوال را در اختیار دیگران قرار دادهاید.
اگر شما شخص مشهوری نیستید و اطلاعاتتان در فضای مجازی به آسانی دردسترس نیست، حریم شخصی خود را به خوبی تنظیم کنید تا با حفظ اطلاعات شخصیتان، امنیت حسابتان نیز محفوظ باقی بماند.
شناخت اجمالی امام حسین(ع)

سومین امام معصوم، در سوم (یا چهارم) شعبان سال چهارم هجری در شهر مدینه دیده به جهان گشود. او دومین ثمره پیوند فرخنده علی ـ علیه السلام ـ و حضرت فاطمه دختر پیامبر اسلام (ص) بود.
حسین بن علی در دوران عمر خود به شجاعت و آزادگی و ایستادگی در برابر ظلم و ستم شهرت داشت.
مراحل زندگی حسین بن علی ـ علیه السلام ـ
حسین بن علی ـ علیه السلام ـ مدت شش سال از دوران كودكی خود را در زمان جد بزرگوار خود سپری كرد و پس از آن حضرت، مدت سی سال در كنار پدرش امیرمومنان ـ علیه السلام ـ زندگی كرد و در حوادث مهم دوران خلافت ایشان به صورت فعال شركت داشت. پس از شهادت امیر مومنان (در سال 40هجری) مدت ده سال در صحنه سیاسی و اجتماعی در كنار برادر بزرگ خود حسن بن علی ـ علیه السلام ـ قرار داشت و پس از شهادت امام حسنـ علیه السلام ـ (در سال 50هجری) به مدت ده سال، در اوج قدرت معاویه بن ابی سفیان، بارها با وی پنجه درافكند و پس از مرگ وی نیز در برابر حكومت پسرش یزید قیام كرد و در محرم سال 61 هجری در سرزمین كربلا به شهادت رسید.
آخرین بخش زندگی امام حسین، یعنی دوران امامت آن حضرت، مهمترین بخش زندگی او به شمار میرود و در این كتاب، بیشتر پیرامون همین بخش سخن خواهیم گفت.
مبارزات حسین بن علی ـ علیه السلام ـ در دوران قبل از امامت
حسین بن علی ع از دوران نوجوانی كه شاهد انحراف دسگاه حكومت اسلامی از مسیر اصلی خود بود، از موضعگیریهای سیاسی پدر خود پیروی و حمایت میكرد؛ چنانكه در زمان خلافت عمر بن خطاب، روزی وارد مسجد شد و دید عمر بر فراز منبر نشسته است، با دیدن این صحنه، بالای منبر رفت و به عمر گفت: از منبر پدرم پایین بیا و بالای منبر پدرت برو!
عمر كه قافیه را باخته بود، گفت: پدرم منبر نداشت! آنگاه او را در كنار خود نشانید، و پس از آنكه از منبر پایین آمد، او را به منزل خود برد و پرسید: این سخن را چه كسی به تو یاد داده است؟ او پاسخ داد: هیچ كس![1]
در جبهههای نبرد با ناكثین و قاسطین
حسین بن علی ـ علیه السلام ـ در دوران خلافت پدرش، امیرمومنان ع،در صحنههای سیاسی و نظامی در كنار آن حضرت قرار داشت. او در هر سه جنگی كه در این دوران برای پدر ارجمندش پیش آمد، شركت فعال داشت.[2]
در جنگ جمل فرماندهی جناح چپ سپاه امیر مومنان ـ علیه السلام ـ به عهده وی بود[3] و در جنگ صفین، چه از راه سخنرانیهای پرشور و تشویق یاران علی ـ علیه السلام ـ جهت شركت در جنگ، و چه از رهگذر پیكار با قاسطین، نقشی فعال داشت [4]در جریان حكمیت نیز یكی از شهود این ماجرا از طرف علی ـ علیه السلام ـ بود.[5]
حسین بن علی ـ علیه السلام ـ پس از شهادت علی ـ علیه السلام ـ در كنار برادر خویش، رهبر و پیشوای وقت، حسن بن علی ع قرار گرفت، و هنگام حركت نیروهای امام مجتبی (ع) به سمت شام، همراه آن حضرت در صحنه نظامی و پیشروی به سوی سپاه شام حضور داشت، و هنگامی كه معاویه به امام حسن ـ علیه السلام ـ پیشنهاد صلح كرد، امام حسن، او و عبدالله بن جعفر را فراخواند و درباره این پیشنهاد، با آن دو به گفتگو پرداخت [6] و بالاخره پس از متاركه جنگ و انعقاد پیمان صلح، همراه برادرش به شهر مدینه بازگشت و همانجا اقامت گزید.[7]
پی نوشت ها:
[1] . ابن حجر العسقلانى، الاصابه فى تمییز الصحابه، ط1، بیروت، دارحیأ التراث - العربى، 1328 ه.ق، ج1، ص -333 حافظ ابن عساكر، تاریخ دمشق، (جلد مربوط به شرح حال حسین بن على)، تحقیق: شیخ محمد باقر محمودى، ط 1، موسسه المحمودى للطباعهو النشر، 1398 ه.ق،ص 141
[2] . ابن حجر، همان كتاب، ص 333.
[3]. حافظ ابن عساكر، همان كتاب، ص 164.
[4] .نصر بن مزاحم، وقعه صفین، ط 2، قم، مكتبه بصیرتى، صفحات: 114 و 249 و 530.
[5] . نصر بن مزاحم، همان كتاب، ص 507.
[6] . ابن اثیر، الكامل فى التاریخ، بیروت، دارصادر، ج 3، ص 405.
[7] . ابن حجر، همان كتاب، ص 333.
معنا و مفهوم رزق
برای افزایش رزق و روزی حتما بخوانید
معنا و مفهوم رزق
رزق به معنى عطاء و بخشش مستمر است ، واز آنجا که روزى الهى عطاى مستمر او به موجودات است به آن رزق گفته مىشود. البته مفهوم آن تنها در نیازهاى مادى خلاصه نمى شود بلکه هر گونه عطاىمادى و معنوى را شامل مى گردد . بنا بر این هر گونه بهره اى را که خداوندنصیب بندگان مى کند از مواد غذائى و مسکن و پوشاک ، و یا علم و عقل و فهم وایمان و اخلاص وفرزند و همسر و خانواده و...به همه اینها رزق گفته مى شود .
قرآن می فرماید«إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتینُ»رازق خداست ، رزّاق مثل خبّاز، حدّاد، بنّا، بقّال، کسی که صبح تا به شبکارش این است که نان میپزد و با آهن سر و کار دارد و. . . رزّاق یعنیدائماً روزی میدهد .«هُوَ الرَّزَّاقُ»؛ یعنیدائمی است و قدرت هم دارد و به خودی خود قطع نمی شود مگر عاملی سدّ راه آنشود . ما اگر عقیده داشته باشیم که روزی دهنده (دائمی و با قدرت) خداونداست ، دیگر برای هیچ چیز دروغ نمیگوئیم . گاهی ممکن است با دروغ و کلک درظاهر پول زیادی هم بدست آید، ولی چون رزق او نیست،از دست می رود.
دوم: اندازه گیری هم با خداست.
اصول و فروع دین
طبقه بندی موضوعی حقوق و احکام کلیات
پرسش
اصول و فروع دین را نام برده و مختصراً توضیح دهید؟
پاسخ اجمالی
دسته بندی اصول دین و فروع دین به این شکلی که در میان ما متداول است از احادیث و روایات ائمه (ع) اخذ نشده است؛ بلکه دانشمندان علوم دینی معارف دینی را به این صورت دسته بندی کردند. تاریخ بحث ها در باره به نیمه دوم قرن اول هجری باز می گردد ولی دقیقاً مشخص نشده است که توسط چه کسی به این نام (اصول دین) خوانده شده است. بلکه اصولاً چنین مباحث علمی در پی مباحثات و تفکرات دانشمندان شکل گرفته و نتیجه یک حرکت علمی همه جانبه از سوی عالمان دینی بوده است و فرض واضع مشخص، فرضی صحیحی نیست.
پاسخ تفصیلی
اصل هر چیز، همان ریشه و اساس آن است که بنایش را روی آن می سازند، بنابراین، اصول دین چیزی است که ساختمان دین روی آن بنا گردیده است. [1]
اصطلاح اصول دین «اگر به معنای خاص [2] آن (یعنی اساسی ترین عقاید)، که در علم اعتقادات به کار برده می شود؛ استعمال شود، شامل عقاید اساسی در هر دین می شود که دین بدون آن عقاید تحقق نمی یابد.
همه ادیان توحیدی دارای سه اصل کلی مشترک می باشند: «اعتقاد به خدای یگانه، اعتقاد به زندگی ابدی برای هر فردی از انسان در عالم آخرت و دریافت پاداش و کیفر اعمالی که در این جهان انجام داده است (معاد) و اعتقاد به بعثت پیامبران از طرف خدای متعال برای هدایت بشر به سوی کمال نهایی و سعادت دنیا و آخرت» [3] .
اما این اصطلاح و استعمال واژه «اصل» در مورد این گونه اعتقادات اساسی، تابع اصطلاحات و قرار داد است [4] . و آیه یا روایتی که مستقیماً دلالت بر این مطلب کند وجود ندارد، بلکه دانشمندان اسلامی با توجه به اهمیت یکسری از مسائل آن ها را جزء اصول دین بر شمرده اند.
غیر از این اصول سه گانه که بین همه ادیان توحیدی مشترک است و بنیان این ادیان بر آن بنا نهاده شده است، علمای شیعه دو اصل امامت و عدالت را به این اصول اضافه کرده اند. اگر چه امامت از توابع نبوت است ولی به خاطر اختلافی که در صدر اسلام در صف مسلمانان ایجاد شد؛ شیعه برای ابراز این عقیده مهم خود، امامت و اعتقاد به آن را در اصول خود وارد کرد؛ زیرا با توجه به ادله عقلی و نقلی و سفارشات پیامبر اکرم (ص)؛ در صورت عدم استمرار نبوت توسط امامت دین ناقص و مردم در گمراهی واقع می شوند [5] .
اما فروع دین: فروع دین اصطلاحی است (در مقابل اصول دین) که به احکام عملی اسلام اطلاق می شود، رتبه اصول دین چون از باب علم (به همراه یقین) است، مقدم بر فروع دین که از باب عمل است می باشد، یعنی تا علم و اعتقاد نباشد عمل معنا ندارد به همین خاطر به این سری از احکام عملی اسلام، «فروع دین» گفته می شود که بر پایه اصول و بر آن بنا می شود و به قول مرحوم فیض کاشانی اصول دین مانند درختی است که فروع دین ثمرات آن است و می فرماید: «اشرف از میان این دو (علم و عمل)، علم است، علم به منزله درخت و عبادت به منزله ثمره آن است» [6] شمارش فروع به هشت یا ده؛ از باب اهمیت این ها در بخش عبادات است؛ و گرنه تعداد واجبات و محرمات علاوه بر احکام معاملات که جزء فروع دین محسوب می شوند، بسیار زیاد است. [7] اما آنچه از فروع دین که مشهور است این ده مورد است:
اول : نماز
دوم : روزه
سوم : خُمس
چهارم : زکات
پنجم : حج
ششم : جهاد
هفتم : امر به معروف (دستور به خوبیها و نیکیها)
هشتم : نَهْى از مُنکَر (بازداشتن از بدیها و زشتیها)
نهم : تَوَلَّى (دوستى با دوستان خدا)
دهم : تَبَرَّى (دشمنى با دشمنان خدا)
گفتم:دعاچیست؟
🔲گفتند:طلب نیاز از بي نياز
🔲گفتم:التماس دعاچیست؟
🔲گفتند:خوبان رادردرگاه خدا
🔲واسطه قرار دادن
🔲پس با افتخار ميگویم:
🔲اي خوبان خدا التماس دعا
✅ @kashkooltel💯
معجزه
میکند
محبت را
هرچقدر کم باشد
دست کم نگیرید
تقدیم با احترام به دوستان عزیز
ســـلام

💧 ســـلام 💧
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
سلام او عاشیقه کی افتخاریلن یاشیوب
🏴میان مقتل و خیمه عباده گل داشیب
🏴سلام اوشاهه کی قانه بوروندی مقتلده
🏴یاریبدی سینسین اوخلار سوروندی
مقتلده
🏴سلام او سینیه کی اوخ دینده اووخ دمدی
🏴سلام اواللری کی ساریبانه یوخ دمدی
🏴سلام او سروره کی دینی سرافراز الدی
🏴سلام او لبلری کی خیزرانه ناز الدی
🏴سلام او سیده کی عرشه زینت اولدی قانی
🏴قانادی باغلی قوشا اوخشادی چخاندا جانی
🏴سلام او طفله کی باغلاممیبدی اوخ یاراسی
🏴اولونجه کولگه یره کشمییب غریب آناسی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
© @AzYourd
@Ulduz1
آللاه نهنهمیز قبره اۆرهکده یارا گئتدی
@AzYourd
♦️ حضرت زهرا (س) نوحهسی ♦️
◼️♦️ آللاه نهنهمیز قبره اۆرهکده یارا گئتدی
◼️♦️ دیلده یارا، قوْلدا یارا، باشدا قارا گئتدی
◼️♦️ قلبی یارالێ، دردی نهان، گئتدی مزاره
◼️♦️ آز عؤمر ائدیب، عالمده جوان، گئتدیمزاره
◼️♦️ باخدێ حَسَینینه نیگهران گئتدی مزاره
◼️♦️ قلبینده غمی گلمهدی آخر سانا گئتدی
◼️♦️ تاب ائیلهدی هر لحظه غم-وْ-درد-ی-نهانه
◼️♦️ اوْن سگگیز ایل عؤمرینده دؤنۆب قدّی کمانه
◼️♦️ نیسگیللهری قالدێ بیزه بۇ ائوده نیشانه
◼️♦️ هیجرینده بیزی سالدێ یانار اوْدلارا گئتدی
◼️♦️ یاندێ قاپێمێز اوْندا کی اغیار آراسێندا
◼️♦️ گۆل قالدێ اوْ ساعت ائلهبیل خار آراسێندا
◼️♦️ پهلولری سێندێ در-وْ-دیوار آراسێندا
◼️♦️ نیسگیللهرینی یازدێ در-وْ-دیوارا گئتدی
◼️♦️ وردیم اوْلۇب هر لحظه و هر آن نهنهم ائیوای
◼️♦️ قلبی یارالێ دیدهسی گیریان نهنهم ائیوای
◼️♦️ گۆل جیسمی گئدهن قبرینه پئنهان نهنهم
ائیوای
◼️♦️ هیجرینده ملهر دؤرد بالا قالدێ آنا گئتدی
کوکو
کوکو
تالاب قره قشلاق بناب
پرنده ای که هیچ وقت مسولیت لانه سازی
وبزرگ کردن جوجه هایش رابه عهده
نمیگیردودرلانه دیگر پرندگان
دزدکی تخم میگذارد
دوستداران طبیعت@
چرا همه آدمها به دنیا از دیدی متفاوت نگاه میکنند؟
بازهم زائرت نیستم از دور سلام
السّلام علیک یا ابا عبد اللّه، السّلام علیک و رحمه اللّه و برکاته
گینه گلدی ماه-ی-محرّمون
و محرمی که ماه شماست، بهترین ماه سال.
و این دلی که با شنیدن نامتان زیر و رو میشود،
قیمتی ترین کالای دنیا!
✋السلام علیک یا اباعبدالله✋
گینه گلـدی مـاه-ی-محـرّمـون
هامێ باتـدێ ماتمه یا حسین
وئـر ایـجــازه آدۇوۇ شیـعـهلـر
یـازا قـارا پـرچمــه یا حـسیـن
تؤکۆلۆر گؤزۆم یاشێ دامنه
بۇ نه دردیم اوْلسا دواسیدی
هامێ قارا کؤینهگیلهن گزیر
هامێ یئرده نوحه صداسیدی
خبر آلسالار کیم اؤلۆب گینه
دییهرهم آقامێن عزاسیدی
اوْ کی دردی وار ائدیر آدۇوۇ
اۆرهگینده زمزمه یا حسین
بیلیرهم مسیح ائدهر آرزو
اوْلا نوکر آل-ی-پیمبره
دئمیرهم کی نوکریوهم ولی
وار علاقهم عترت-ی-حیدره
علی اصغره گؤره امر ائله
یازا اکبر آدێمی دفتره
چوْخ عنایت ائیلهمیسهن منه
اوْدۇ قانعم کمه یا حسین
آقاجان کیمین قاپێسێن دؤیۆم
کی سنین کیمی اوْلا ذوالکرم
کرموندهن ائیلهمه نااۇمۇد
بۇ گدانی ای شه-ی-محترم
آچ اوْ باغلێ یوْللارێ ایل به ایل
گله شیعهلر دوْلا بوْش حرم
بیزی مَحرم ائیله اؤزۆن بۇیۇر
یوْل آچێخدێ مَحرمه یا حسین
سنی آند وئررهم اوْ حاله کی
یئره دادخواهیوی یێخدێلار
سۇ یانێندا توْپراقا حامل-ی-
علم-ی-سیپاهیوی یێخدێلار
دئدی گل هراییمه سیّدی
منی بیپناهیوی یێخدێلار
آپارێب اوْ جذبه خیامیدهن
سنی نهر-ی-علقمه یا حسین
گؤزۆ قانلێ باخدێ جمالیوه
دئدی ای شه-ی-زمن آغلاما
نوهی-ی-محمّدمصطفی(صلیالله علیه و آله السلام)
پسر-ی-ابوالحسن آغلاما
سنه جان دوْداقدا من آغلێرام
باشێم اۆسته باری سن آغلاما
دۇرۇب اللرۇندان اؤپهنمیرهم
اوْدۇ دۆشمۆشم غمه یا حسین
جالانێبدێ گرچه سۇ مشگیدهن
عموسین رقیّه امین بۆلهر
یئتیر اوْل امانتی زینبه
اؤزۆ آهێمێن اثرین بیلهر
علمیله مشگی مدینه ده
نئجه ساخلار امّبنین بیلهر
منه نوحه کیم دئسه سۇ سؤزۆن
اوْخۇسۇن مقدّمه یا حسین
قۇرۇیۇبدۇ گرچه دوْداقلارێم
من عزیز-ی-ساقی-ی-کوثرم
بابام الده سۇ گتیریب ولی
سن آقامسان ایچمهسوْن ایچمهرهم
آقالێق وارۇن آقاسان منه
علی اوْغلۇیام، سنه نوکرم
بۇ شرفله ائیلهرم ایفتیخار
شُهدای-ی-عالمه یا حسین
دئ باجۇن حلال ائلهسین منی
اوْنا یاخشێ قارداش اوْلانمادێم
سۇیۇ خئیمهیه یئتیرهنمهدیم
غم-وْ-غۆصصه دهن قۇتۇلانمادێم
هله دردیم آرتدێ گلهنده سن
باشۇوا اَقلّی دوْلانمادێم
سَند-ی-جهادیمی مُهر ائله
وئریم عمره خاتمه یا حسین
قوْشار: کلامی زنجانی
گئنه آخشام اولدی ،غم قلبیمه دولدی
گئنه آخشام اولدی ،غم قلبیمه دولدی
گئنه آخشام اولدی ،غم قلبیمه دولدی
آیلار گئچیب الله، محرم اولدی
باشه قارا سالام، من سینه مه وورام
سنه قربان اولام ، حسینیم ای وای
بو آیین اونودا، آتا قوجاغیندا
سوت امر جیرانی قانه بلللر
بالا قیز لار چولده سو جامی اللرده
آتا فراغینده گوز یاش الللر
سنه قربان اولام باشه قارا سالام
من سینه مه وورام حسینیم ای وای
یخیلیب عباسیم نهر فرات اوسته
بئلیم سیندی زینب علمدار اولدی
بویانیبدیر قانه وفالی سرداریم
نوای قرانه وفادار اولدی
اوجا بوی قارداشیم ئولوب دی اللرده
یاتیبدی چوللرده قراریم یوخدی
دئیون اصغر یاتسین یاتیب پرچمداریم
یارالی اعضا سی قالیب صحرا ده
سنه قربان اولام باشه قارا سالام
من سینه مه وورام حسینیم ای وای
شاعر : کلامی زنجانی
إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ


ترجمه آیه شریفه: «(پروردگارا!) تنها تو را مى پرستیم و تنها از تو یارى مىجوییم». [1]
عبادت خدا ارائه و نشان دادن مملوکیّت خود به پروردگار است. [2] استعانت، طلب معونت و عَون است [3] و عون به معنای مطلقِ نصرت و یاری کردن است. [4]
آیات ابتدایی سوره حمد سخن از توحید ذات و صفات مى فرماید و در آیه شریفه «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ»، سخن از توحید عبادت و توحید افعال است. توحید عبادت آن است که هیچ کس و هیچ چیز را شایسته پرستش جز ذات خدا ندانیم تنها به فرمان او گردن نهیم، و از بندگى و تسلیم در برابر غیر ذات او بپرهیزیم. توحید افعال آن است که تنها مؤثر حقیقى را در عالم او بدانیم، نه اینکه دنبال سبب نرویم، بلکه معتقد باشیم هر سببى که تأثیرى دارد به فرمان خدا است. [5] این تفکّر و اعتقاد انسان را از همه کس و همه موجودات بریده و تنها به خدا پیوند مى دهد. [6]
امام رضا(ع) می فرماید: «إیّاک نعبد»، ابراز رغبت و تقرّب جستن عبد به سوى خداى تعالى و اظهار اخلاص در عمل براى او است و نه غیر او، و «إیّاک نستعین»، درخواست توفیق و عبادت زیاد از خدا و درخواست ادامه نعمت هاى داده شده و یارى خداوند است. [7]
چند نکته تفسیری: [8]
1. تنها خداوند شایسته و بایسته پرستش است و تنها حقیقتى که شایسته یارى جستن مى باشد، خداوند است. [9]
2. با توجّه به آیات پیشین که در بردارنده اعتقادات انسان بوده و در این آیه بیان عمل انسان یعنی پرستش استمی توان به دو نتیجه رسید، اول این که اندیشه هاى آدمى، پایه و اساس اعمال و رفتار او است، دوم این که ربوبیت خدا بر هستى، رحمانیت و رحیمیّت او و مالکیّتش بر روز قیامت، دلیل شایستگى او براى پرستش است. [10]
3. نادیده انگاشتن خویش در محضر خدا، از آداب پرستش او است. به کارگیرى «ما» به جاى «من» گاهى براى اظهار عظمت است و گاهى براى پرهیز از انانیت و خودبینى. قرینه هاى کلامى تعیین کننده مراد است و در این جا به مناسبت عبودیت، پرهیز از انانیت و خودبینى مقصود است. لذا «نعبد» به صورت متکلم مع الغیر آمده است.
4. انسان در پرستش خدا و خلوص در آن، نیازمند امداد الاهى است. متعلق «نستعین» همه وظایفى است که از سوره حمد مى توان استفاده کرد و از آنها لزوم یکتا پرستى است که از «إیّاک نعبد» به دست مى آید.
5. انسان در عین دارا بودن اختیار در عبادت خدا، بدون اعانت او بر انجام آن توانا نیست، [11] و نیازمند یارى خداوند در تمامى امور خویش است.
این پرسش، پاسخ تفصیلی ندارد.

[1] . فاتحه، 5.
[2] . ر.ک: نمایه های «شیوه های عبادت»، سؤال 8931 (سایت: 9418) ؛ «عبادت برای خود یا خدا؟»، سؤال 378 (سایت: 389) ؛ «درجات عبادت و حضور قلب»، سؤال 14743 (سایت: 14486) .
[3] . بستانى، فؤاد افرام - مهیار، رضا، فرهنگ ابجدى، ص 60، واژه «اسْتِعَانَة»، انتشارات اسلامی، تهران، چاپ دوم، 1375ش.
[4] . فراهیدى، خلیل بن احمد، کتاب العین، ج 2، ص 253، انتشارات هجرت، قم، چاپ دوم، 1410 ق؛ جوادی آملی، عبدالله، تسنیم، ج 1،ص 425، نشر اسراء، قم.
[5] . ر.ک: نمایه های «مراتب توحید»، سؤال 1913 (سایت: 3445) ؛ «خدا و صفات ثبوتی و سلبی»، سؤال 2330 (سایت: 2859) .
[6] . مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج1، ص 42 و 43، دار الکتب الاسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش.
[7] . شیخ صدوق، محمد بن على، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: غفارى، على اکبر، ج 1، ص 310، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ دوم، 1413 ق.
[8] . هاشمی، علی اکبر، تفسیر راهنما، ج 1، ذیل آیه 5، سوره حمد، مرکز فرهنگ و معارف قرآن، قم، (با اندکی تصرّف و ویرایش).
[9] . تقدیم مفعول «إیاک» بر فعل «نعبد» و «نستعین» دلالت بر حصر دارد.
[10] . با توجه به آیات ابتدایی سوره حمد تا آیه مورد بحث: « رب العالمین. الرحمن الرحیم. مالک یوم الدین. إیاک نعبد» .
[11] . با توجه به معنای ایاک نستعین.
جغرافیای تاریخی شهرستان ملکان
جغرافیای تاریخی شهرستان ملکان
تاريخ جديد ملكان كه در گذشته ملك كندي ناميده مي شد به دويست سال پيش برمي گردد ولي در مورد منطقه ملكان و مسكوني بودن آن نظرياتي وجود دارد كه همه حكايت از قدمت اين منطقه دارد. منطقه ملكان به دليل مساعد بودن آب هواي جغرافيايي يكي از مهمترين گذرگاههاي تاريخي به شمار مي آيد. مناطق عباس آباد و قوريجان از آنجايي كه در يك دشت وسيع قرار گرفتند از 8 هزار سال قبل محل اسكان انسانها بوده است. و بارندگي هزاره 5 و 6 قبل از ميلاد كه چندين برابر دورهی امروزين بوده است باعث تشكيل درياچه فصلي ميشد که آثار تا قبل از انقلاب اسلامي مشهود بود واكثر مردم شاهد بودند كه در محل بيمارستان فعلي بركهاي پر از آب بود كه به عباس آباد گؤلي معروف بود. وجود اين درياچه در قديم باعث مي شد كه انسان از قسمتهاي كوهستاني براي چرانيدن دام واز دشت آن براي كشاورزي استفاده بكند. سفالهايي كه از تپه هاي بايقوت بدست آمده است مربوط به هزاره 5 قبل از ميلاد مي باشد و اين مناطق با فرهنگ بين النهرين ارتباطاتي داشته است و يكي از عواملي كه باعث يكجا نشيني انسانها شد روي آوردن به كشاورزي بود و خيشهاي كه از مناطق بدست آمده مربوط به 3 هزار سال قبل از ميلاد مي باشد كه باعث تخصصي تر شدن حرفه ها شده است و مردم كم كم وارد مرحله شهرنشيني مي شوند.
در مورد وجه تسميه اين شهرستان دو نظريه وجود دارد
1) از آنجا كه ارباباني زيادي بر آن حاكم بودند و شاه واربابان نيز ملك ناميده مي شدند پس اربابان نيز از اين قاعده مستثني نبودند شايد نام ملك كندي يا ملكان بر گرفته از جمع ملك يعني مالكان و مخفف آن ملكان باشد.
2) يكي از اربابان معروف اين شهر در گذشته ملك نيا بوده است شايد ملك كندي از نام اين ارباب گرفته شده باشد. ملك كندي در حدود 200 سال پيش به صورت روستاي كوچكي در محدود هي باغ اربابي و مسجد صحرا واقع شده بود كه از طرف شرق به حمام قديمي و تپهاي به نام تيچان تپه و از طرف جنوب به اراضي باير و بدون كشت و قسمتي از باغهاي چم چال به مالكيت نصرت السلطنه و مالكان آن آقايان ستارسلطان و صمد خان بود محدود مي شد. ملك كندي تماما متعلق به سلطنت قاجار بود و مالك آن نصرت السلطنه بوده است و نصرت السلطنه در سال 1320ه . ش ملك كندي را به آقاي محسني معروف به اصغر بقال انتقال داده است و در سال 1324 ه . ش آقاي محسني ملك كندي را به آقايان حاج نجف مدديان و مظفرخان صولتي واگذار كرده است در سال 1324 ه . ش آقاي جمشيد خان اسفندياري بعد از آنها مالكيت آن را به دست گرفت.