مناظر زیبای باغ انگور در بدو فصل پائیز

 images
 

به گزارش دیارملکان، علی صیادی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد:

سالانه حدود ۲۵۰ هزار تن انگور از ۱۱ هزار هکتار از تاکستان‌های ملکان برداشت می شود

امسال هم به علت سرما زدگی زمستان بعضی از باغات محصول خوبی ندارند ولیکن باغداری در شهرستان ملکان یک عشق است که ما بین مردم و باغات ایجاد شده و با آن زندگی می کنند...

بویوک آلله سن مصلحت صاحبی سن ... 

 .

 

تصاویر زیر کاملا" شخصی گرفته شده و اوایل فصل پائیز را نشان میدهند همیشه برای من زیبایی فصل پائیز یک زیبایی مخصوص است و طبیعت هزار رنگ را نشان میدهد و ...

برگ درختان سبز در نظر هوشیار

هر ورق اش دفتری است معرفت کردگار


انگور های ملکان

انگور های ملکان

 

به باغ انگور در شهرملکان خوش آمدید :

تمامی عکس ها اختصاصی و در سالهای قبل گرفته شده اند

 هرگونه  copy , paste  منوط به قید منبع مجاز است 

غوره کشمش

 

انگور طلائی (قیزیل اوزوم )

 

 

کشمش قرمز ( قرمزی اوزوم ) طبی ترین انگور

 

       

انگور سیاه  

  

دسته چین 

انگور فخری زرد   

    

    کشمش (بیدانه )

شاهینی (شاهنی اوزومی )

 

انگور صاحبی 

  

حسینی 

غوره شیرین 

یکی از انواع انگور سیاه (مَلَحی)

 

و ...

امام صادق (ع):

منبع

یک  از امام صادق (ع):


هر مسلمانی که حاجت مسلمانی را روا کند، خدای متعال به او خطاب کند که: «ثواب تو به عهده من است و به غیر بهشت برایت راضی نباشم. » (اصول کافی، ج 3، ص 279)


سروده سید حمیدرضا برقعی برای امام جعفر صادق (علیه السلام)

به منبر می رود دریا، به سویش گام بردارید
هلا! اسلام را از چشمه ی اسلام بردارید

مبادا از قلم ها جابیفتد واژه ای اینک
که بر منبر قدح کج کرده ساقی جام بردارید

«سَلونی» را هدر کردند روزی مردمان، امروز
بپرسیدش! از اسرار جهان ابهام بردارید

الا ای شاعران! چشمان او آرایه وحی است
برای ما از آن باران کمی الهام بردارید

نسیم صبح صادق می وزد از گیسوی صادق
از آن مضمون پیچیده جناس تام بردارید

به فرزندان، به اهل خانه جز ایشان که می گوید
غلام خسته ام خفته، قدم آرام بردارید

اگر فرمان او باشد، نباید پلک برهم زد
به سوی شعله چون هارون مکّی گام بردارید

«رُویَّ عَن امامِ جعفر الصّادق لَه الرّحمَه...»
به جز احکام او چشم از همه احکام بردارید

به جای حج به سوی کربلا رفتن خداجویی است
کفن باید به جای جامه احرام بردارید

اگر در گوش نوزادی اذان می خواند، می فرمود
که با آب فرات و تربت از او کام بردارید

میان شعله ها آیات ابراهیم می سوزد
میان گریه ختم سوره انعام بردارید

 

 

سالروز شهادت ششمین پیشوای شیعیان جهان، رییس مذهب جعفری، حضرت امام جعفر صادق (ع) تسلیت باد

سالروز شهادت ششمین پیشوای شیعیان جهان،

رییس مذهب جعفری،

حضرت امام جعفر صادق (ع) تسلیت باد

چرا امام جعفر صادق (ع) رییس مذهب شیعه نام گرفت؟

/سالروز شهادت رئیس مذهب شیعه /

چرا امام جعفر صادق (ع) رییس مذهب شیعه نام گرفت؟

امام جعفر صادق (ع)

لقب رییس مذهب شیعه، بدین جهت برای امام ششم شیعیان شهرت یافت که معارف شیعی در دوران ایشان و در سایه تعالیم حضرتش، فرصت انتشار یافت.

به گزارش ایسنا، امام صادق (علیه السلام) در روز ۱۷ ربیع الاول سال ۸۳ هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود. پدر گرامی آن حضرت، امام محمد باقر (علیه السلام) و مادر ارجمندش ام فروه، دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر است.

 نام شریفش جعفر و لقب معروفش صادق و کنیه اش ابوعبدالله است.

 شهادت آن حضرت در ۲۵ شوال سال ۱۴۸ هجری قمری، در ۶۵ سالگی، به دستور منصور دوانیقی، خلیفه ستمگر عباسی، به وسیله سمی که به آن بزرگوار خوراندند، در شهر مدینه اتفاق افتاد و محل دفنش در قبرستان بقیع است.

امام جعفر صادق (علیه السلام) تلاش و کوشش خود را با مساعی علمی آغاز و حوزه فکری و ثمربخش خویش را که بزرگان فقها و متفکران از آن بیرون آمدند، در صفوف امت، افتتاح کرد و با تربیت شاگردانی دانشمند، ذخیره علمی بزرگی برای امت برجای گذاشت.

بعضی از شاگردان نامی آن بزرگوار عبارتند از: هشام بن حکم و مؤمن طاق و محمد بن مسلم و زرارة بن اعین و ... که هر یک چهره‌های درخشانی از تربیت شدگان مکتب آن حضرتند. حرکت علمی او آن سان گسترش یافت که سراسر مناطق اسلامی را دربر گرفت و مردم از علم او سخن‌ها می‌گفتند و شهرتش در همه شهرها و دیارها پیچیده بود.

مهمترین فعالیت‌های امام صادق (ع) چه بود که موجب شد مذهب شیعه را جعفری بنامیم؟

 کاری که امام صادق (ع) انجام دادند، بسیار بدیع و اندیشیده بود. با استفاده از زمینه مناسبی که امام باقر (ع) فراهم آوردند و هسته اولیه علم و تدریس را پایه گذارده بود، شروع به فعالیت فرهنگی کردند.

سازماندهی فکری مکتب:

مجلس درس تشکیل دادند و در آن به شاگردان فهماندند که ماچه می‌گوییم. نظر ما در دین و مذهب چیست؟ از آیات قرآن چه برداشتی داریم. در طول حیات پربارشان بزرگ‌ترین مکتب فقهی را بنا نهاد. تکیه اصلی او بیان اندیشه اسلام بود. بخش مهمی از احادیث و علوم قرآنی را براساس شیوه علمی عرضه کردند و حدفاصل فرقه‌های گوناگون را برشمردند و نشان دادند که کدام فرقه تا کجا درست و استوار سخن می‌گوید و در کجا راه باطل را می‌پیماید.

زیرا وابسته به امام صادق (ع) و حاصل تلاش‌ها و برنامه‌های ایشان بود یعنی آنچه را که امامان پیشین مورد عمل قرارداده بودند ایشان آنها را به ثمر رساندند. مذهب جعفری مکتب امام علی (ع) نبود و مکتب علی علیه السلام همان اسلام راستین است و جز حضرت علی (ع) کیست که اسلام را بهتر و کامل تر از علی (ع) بشناسد. ایشان همگام پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و وصی وبرادر ایشان بودند. زندگیشان سراسر در کنار رسول الله گذشته بود.

ایشان مکتب شیعه را که همان اسلام راستین است معرفی کردند. خطوط فکری آن را عرضه و شاگردان را تشویق به تدوین کردند. برپایه تشویق ایشان اصول اربعماء تنظیم شد و براساس آن تشیع شکل و سازمان خویش را نشان داد. ایشان نشان دادند تشیع هم مذهب است و هم حکومت و بین این دو جدایی نیست. روش شیعه روش اهل بیت علیهم السلام است.

ادامه نوشته

✨ چهار #ذکر الهی ✨

✨ چهار #ذکر الهی ✨

💠 حضرت امام جعفر  صادق علیه السّلام:

🌟 در شگفتم برای کسی که از چهار چیز  بیم دارد، چگونه به چهار چیز  پناه نمی‌برد؟

1️⃣ در شگفتم برای کسی که #ترس بر او غلبه کرده، چگونه به ذکر


"حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ" (سوره آل عمران، آیه 171) پناه نمی‌برد!

2️⃣ و در شگفتم برای #اندوهگین است، چگونه به ذکر "لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنْ الظَّالِمِینَ" (سوره انبیا، آیه 87) پناه نمی‌برد!
 
3️⃣ و در شگفتم برای کسی‌که مورد #مکر و #حیله واقع شده، چگونه به ذکر "اُفوِّضُ أمری إلَی الله إنّ الله بصیرٌ بالعباد" (سوره غافر، آیه 44) پناه نمی‌برد!

4️⃣ و در شگفتم برای کسی‌که طالب #دنیا و زیبایی‌های دنیاست، چگونه به ذکر "مَا شَاءَ اللَّهُ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ" پناه نمی‌برد!

📚 #من_لا_یحضره_الفقیه ، ج۴، ص۳۹۲

🌺 @manavi2 🌺

امام صادق(ع):

http://opload.ir/im/12m95/e787394967de1.jpg

✔️امام صادق(ع):

🔺درهاى معصیت را با گفتن

«اعوذ باللّه من الشّیطان الرّجیم»

ببندید و درهاى طاعت را با گفتن

«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم» بگشایید.

📒 میزان الحکمه ج۹ ص۳۵۳

ناامید کردن گناهکار

🌷❤ فضای معنوی ❤🌷


🔴
ناامید کردن گناهکار


☀️امیر مومنان حضرت علی علیه السلام فرمود:

✨أی بُنَیَّ، لا تُؤیِس مُذنِباً، فَکم مِن عَاکفٍ عَلَی ذَنبِهِ خُتِمَ لَهُ بِخَیرٍ، وَکم مِن مُقبِلٍ عَلَی عَمَلِهِ مُفسِدٍ فی آخِرِ عُمرِهِ، صَائِرٍ إِلی النَّارِ، نَعُوذُ بِاللهِ مِنهَا.

✍️ ای فرزندم! هیچ گنهکاری را نومید مکن؛

زیرا ای بسا کسی که عمری گناه می کند،

اما فرجامش به نیکی ختم می شود

و ای بسا کسی که عمری عمل می کند،

لیکن در پایان عمرش گرفتار فساد می شود

و رهسپار دوزخ می گردد؛

پناه می برم به خدا از آتش دوزخ.

📙بحار الانوار ج۷۷ ص ۲۳۹

📜 #حدیث
 
 

اسرار خلقت

http://opload.ir/im/12m95/1ab7bc83705d2.jpg

از لابلای تصاویر تلگزام

http://opload.ir/im/12m95/2f101eb2b1183.jpg

ﻣﻦ ﺧﻨﺪﻩ ﺯﻧﻢ ﺑﺮ ﺩﻝ...

http://opload.ir/im/12m95/271ac44e0cd42.jpg

ﻣﻦ ﺧﻨﺪﻩ ﺯﻧﻢ ﺑﺮ ﺩﻝ...
ﺩﻝ ﺧﻨﺪﻩ ﺯﻧﺪ ﺑﺮ ﻣﻦ...
ﺍﯾﻨﺠﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯿﺨﻨﺪﺩ ﺩﯾﻮﺍﻧﻪ ﺑﻪ ﺩﯾﻮﺍﻧﻪ...
ﻣﻦ ﺧﻨﺪﻩ ﺯﻧﻢ ﺑﺮ ﻏﻢ...
ﻏﻢ ﺧﻨﺪﻩ ﮐﻨﺪ ﺑﺮ ﻣﻦ...
ﺍﯾﻨﺠﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯿﺨﻨﺪﺩ ﺑﯿﮕﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺩﯾﻮﺍﻧﻪ...
ﻣﻦ ﺧﻨﺪﻩ ﮐﻨﻢ ﺑﺮ ﻋﻘﻞ...
ﺍﻭ ﺧﻨﺪﻩ ﮐﻨﺪ ﺑﺮ ﻣﻦ...
ﺍﯾﻨﺠﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯿﺨﻨﺪﺩ ﻭﯾﺮﺍﻧﻪ ﺑﻪ ﺩﯾﻮﺍﻧﻪ...
ﻣﻦ ﺧﻨﺪﻩ ﮐﻨﻢ ﺑﺮ ﺗﻮ...
ﺗﻮ ﺧﻨﺪﻩ ﮐﻨﯽ ﺑﺮ ﻣﻦ...
ﺍﯾﻨﺠﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯿﺨﻨﺪﯾﻢ ﻫﺮ ﺩﻭ ﭼﻮ ﺩﻭ ﺩﯾﻮﺍﻧﻪ...
ﻣﻦ ﺧﻨﺪﻩ ﮐﻨﻢ ﺑﺮ ﺍﻭ...
ﺍﻭ ﺧﻨﺪﻩ ﮐﻨﺪ ﺑﺮ ﻣﻦ...
ﺩﯾﮕﺮ ﺑﻪ ﭼﻪ ﻣﯿﺨﻨﺪﻡ ﺩﻝ ﺭﻓﺖ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺧﺎﻧﻪ...!!! ‌
    @kafeloks

کتاب و آب

http://opload.ir/im/12m95/da5ab0bc871d1.jpg

کتاب و آب هر دو در بحران هستند


اولی از مصرف کم و دومی از مصرف زیاد.

  @divargeram

مادران و تیپ های شخصیتی آنان

 

مادران و تیپ های شخصیتی آنان

مادران بر اساس نظریات اجتماعی دارای پنج تیپ شخصیتی هستند و بر همان مبنا فرزندان خود را تربیت می کنند.
 

مادر کمال گرا یا وسواسی:

«پولتر» می گوید: «مادران کمال گرا معمولاً زنانی هستند بیش از حد کنترل گر، دلواپس و مضطرب که در نظر آن ها ظاهر بسیار مهم است. فرزندان او تمایل دارند از خودشان عیب جویی کنند. احساس نالایق بودن و از لحاظ عاطفی احساس پوچی می کنند.»

فرزندان مادر کمال گرا

توانایی ها: در روابط خود با دیگران یک حس قوی تعهد دارید. در هرکاری که انجام می دهید وظیفه شناس و قابل اطمینان هستید و برای سخت کوشی و پشتکار به عنوان ویژگی اصلی شخصیتی ارزش قائل می شوید.
ارثیه ی عاطفی: همیشه احساس می کنید نظر دیگران بسیار مهم تر از نظر خودتان است و اغلب یک حس تشدیدشونده دارید مبنی بر این که جهان در حال تماشای شما و قضاوت در مورد شماست.

مادر غیرقابل پیش بینی:

این نوع مادران نگران، عصبانی، فوق العاده عاطفی و شدیداً تحت تأثیر احساسات هستند. به همین خاطر، شیوه ی مادری شان تماماً بر مبنای حالت های خلقی و روحی آنان است. این تیپ شخصیتی بیش ترین هرج و مرج را در میان پنج تیپ شخصیتی مادران دارد. این مادران مشکل ها، مسائل و بحران ها را از طریق عواطف و روابطش در ذهن خود به وجود می آورند و آن ها را به فرزندانش منتقل می کنند.

فرزندان مادر غیرقابل پیش بینی

توانایی ها: مهارت عالی در مردمی بودن و توانایی در هم دلی و هم دردی عاطفی با اطرافیان. اغلب بهترین انگیزه دهنده هستید و حمایت عاطفی تان را در قبال خانواده، دوستان و همکاران تان نشان می دهید.
ارثیه ی عاطفی: اغلب به ‎دلیل بزرگ شدن با یک نیاز عمیق به ‎مراقبت از دیگران و مسائل عاطفی بقیه، غرق در عواطفی مثل عصبانیت، نگرانی و افسردگی هستید. پیش از موقع انتظار یاد می گیرید که چه گونه انسان ها و موقعیت ها را به منظور کنترل احساسات شدید بقیه درک کنید.

مادر بهترین دوست:

این نوع مادر بر این باور است که اگر مادری را بپذیرد، زندگی اش پایان می یابد؛ به همین خاطر، از نقش مادر بودن خودداری می کند. در عوض فرزند و پدر نقش رازدار عاطفی و همسری را تقبل می کنند و کودک عملاً بدون مادر می ماند.

فرزندان مادر بهترین دوست

توانایی ها: شما اهمیت مرزهای بین والدین، فرزندان، همکاران و آشنایان را به خوبی درک می کنید. به خاطر تجربه کردن یک نوع حس نداشتن مادر اغلب به این موضوع آگاهید که شما راهنما هستید و نقش مسئول را به عنوان یک بالغ تقبل می کنید.
ارثیه ی عاطفی: از لحاظ عاطفی احساس کم توجهی و ترس از عدم پذیرش می کنید. ممکن است در روابط خود احساس رنجش و ناخوشایندی کنید که به دوست داشته نشدن و عدم قدردانی از شما منجر می شود.

مادر من اول:

مادران من اول، قادر نیستند فرزندان شان را به عنوان اشخاصی جدا نگاه کنند و خودبین و بدون اعتماد به نفس هستند. فرزندانش از همان سال های اولیه یاد می گیرند که وظیفه ی آن ها این است که مادرشان را برجسته و خوب جلوه دهند.

فرزندان مادر من اول

توانایی ها: شما بسیار در حمایت از دیگران خوب عمل می کنید. دارای شمّ قوی و درون بین در مواجهه با هر نوع شخصی در روابط هستید. وفادار و پشتیبان هستید. قادرید به نیازهای بقیه احترام بگذارید و مشکل ها را حل کنید.
ارثیه ی عاطفی: به قدرت تصمیم گیری خود باور ندارید. برای شما سخت است که به احساسات تان در هرموضوعی که پیش می آید اعتماد کنید. به این دلیل که نظر مادر خود را بسیار مهم تر و قدرتمندتر از نظر خود تلقی می کنید.

مادر کامل: 

مادر کامل بهترین اصول تیپ های شخصیتی دیگر مادران را با هم تلفیق می کند. به دلیل تعادل عاطفی، فرزندان خود را به عنوان هویت های مجزا می داند و به آن ها کمک می کند تا استقلال خود را به دست آورند. او لزوماً خود بی عیب نیست؛ اما در هرشرایط عاطفی که هست به مادر بودن خود - بدون توجه به مسئولیت های دیگرش خارج از خانه متعهد است.

فرزندان مادر کامل

توانایی ها: چون دوست داشته شدن را درک کرده اید می توانید خطر کنید، تغییرات را بپذیرید و با بقیه بدون ترس از طرد شدن رابطه برقرار کنید.
ارثیه ی عاطفی: شما این توانایی و بینش را دارید که درک کنید بقیه ی مردم، همکاران و آشنایان تان تصورات و نظریات خودشان را دارند. قادر خواهید بود راه خود را در چالش مستقل شدن پیدا کنید و احساس درگیری عاطفی با مادرتان نخواهید داشت.

منبع: مادران و تیپ های شخصیتی آنان،پیام زن - اردیبهشت ماه 1393 شماره 266.

آلوچه قرمز (رسیده) خوش طعم و زیبا

http://opload.ir/im/12m95/d300529913592.jpg

علف هایی

علف هایی که بیشتر اوقات می بینیم و از آنها رد می شویم به همین سادگی ...

تازه کشاورزها این ها را با عف کش یا به عنوان علف هرز می چینند و ...

http://opload.ir/im/12m95/9c291686b6ee3.jpg

 

http://opload.ir/im/12m95/48405080a52e1.jpg

باغ انگور سنتی زیبا ، مرتب

http://opload.ir/im/12m95/5ed3587819334.jpg

مواردی که باید قبل از خواب از آن ها پرهیز کرد

مواردی که باید قبل از خواب از آن ها پرهیز کرد

 

مواردی که باید قبل از خواب از آن ها پرهیز کرد :

 

_ پرهیز از مصرف موادى که مانع خوابیدن مى شوند، از قبیل چاى، به خصوص چاى پررنگ و نیز چاى سبز، قهوه، کاکائو، نسکافه، شکلات، غذاهاى سنگین و سرخ کرده، گوشت شتر، گاو، گوساله، آب یخ، مواد غذایى محرك و پر ادویه، عدس و حبوبات نفاخ، مواد غذایى تلخ، تند، ترش و شور، غذاهاى آماده و کارخانه اى و فریزرى
_ پرهیز از سر و صداى زیاد
_ پرهیز از نگاه کردن به اشیاى براق و نورانى
_ پرهیز از فعالیت هاى شدید ذهنى یا جسمى، از قبیل بازى هاى رایانه اى
_ پرهیز از حضور مداوم و طولانى در فضاهاى مجازى اینترنتى
_ پرهیز از مشاجره و عصبانیت
_ پرهیز از استفاده از چراغ خواب

 

 

 @bmihospitalchannel

 

http://www.bmihospital.com

 

    غذاهای خانگی مطمئن ترین غذاها در طول سفر هستند.

غذاهای خانگی مطمئن ترین غذاها در طول سفر هستند.

 

 

 

اگر مجبور به صرف غذا در اغذیه فروشی ها و رستوران های بین راه هستید، از تهیه بهداشتی غذاها مطمئن شوید. در غیر این صورت از مصرف غذا در اماکن غیر بهداشتی دوری کنید.
قبل از خرید موادغذایی بسته بندی شده، حتماً به پروانه ساخت از وزارت بهداشت و تاریخ تولید و انقضای محصول توجه کنید. همچنين کنسروها را قبل از مصرف حتماً بجوشانید.
در مسافرت از مصرف شیر و فرآورده های لبنی غیرپاستوریزه از جمله: خامه، کره، پنیر و کشک غیرپاستوریزه، خودداری کنید.و اگر مجبور به استفاده از شیرخام غیرپاستوریزه هستيد، حتماً آن را جوشانده و ده دقیقه در حال جوش به هم بزنید.
اسهال 20 تا 50 درصد مسافران را مبتلا می کند. برای پیشگیری از اسهال در مسافرت، از غذاخوری های غیربهداشتی استفاده نکنید و در تهیه و مصرف غذا و میوه، نکات بهداشتی را به دقت رعایت کنید.
در صورت ابتلا به اسهال در مسافرت، بکوشید مایعات بیشتری مصرف کنید و اگر به اسهال خونی یا اسهال همراه با تب بالا دچار شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید..
مصرف خودسرانه داروها اثری در کاهش دوره اسهال ندارند.
این بیماری در کودکان شایع تر است و موجب تهوع، استفراغ و سردرد در افراد حساس می شود.
غذاهای خام و نیم پز ممکن است آلوده به عوامل عفونی باشند، بنابراین در مسافرت از مصرف آنها پرهیز کنید، و از مصرف موادغذایی، به ویژه نوشیدنی های دست فروشان در مسافرت بپرهیزید.
مصرف میوه و سبزی باید پس از شست و شوی کامل، به حد کافی انگل زدایی و گندزدایی شود.

 

 Related image

 @bmihospitalchannel

http://www.bmihospital.com

علامت هشدار دهنده سرطان :

علامت هشدار دهنده سرطان :

 

علامت هشدار دهنده سرطان :

1 .تغییر در عادات دفعی ادرار و مدفوع (پایدار)
2 .زخمی که بهبود نمی یابد
3 .خونریزی غیر عادی
4 .وجود تغییر در توده پستان
5 .سوء هاضمه
6 .تغییرات قابل ملاحظه در خال و زگیل ها
7 .سرفه خشک و خشن

 

http://www.bmihospital.com

نازنین آمد و دستی به دل ما زد و رفت

نازنین آمد و دستی به دل ما زد و رفت
پرده ی خلوت این غمکده بالا زد و رفت
کنج تنهایی ما را به خیالی خوش کرد
خواب خورشید به چشم شب یلدا زد و رفت
درد بی عشقی ما دید و دریغش آمد
آتش شوق درین جان شکیبا زد و رفت
خرمن سوخته ی ما به چه کارش می خورد
که چو برق آمد و در خشک و تر ما زد و رفت
رفت و از گریه ی توفانی ام اندیشه نکرد
چه دلی داشت خدایا که به دریا زد و رفت
 بود ایا که ز دیوانه ی خود یاد کند
آن که زنجیر به پای دل شیدا زد و رفت
سایه آن چشم سیه با تو چه می گفت که دوش
عقل فریاد برآورد و به صحرا زد و رفت

 دانلود آهنگ جدید حامد نیک پی و رضا روحانی خواب و خیال

Image result for ‫نازنین آمد و دستی‬‎

حسد ریشه و اساس بسیاری از گناهان و آلودگی‌ های اخلاقی است

 
 

حسد ریشه و اساس بسیاری از گناهان و آلودگی‌ های اخلاقی است

حسادت،تمنای سلب نعمت است از دیگری که به صلاح او باشد،یعنی حسود دوست دارد نعمت ها از طرف مقابل گرفته شود،خواه آن نعمت به حسود برسد! یا نرسد.  حسادت، آتشی شیطانی است که  وقتی بر جان آدمی می ‌افتد، چاره‌ای در برابرش نیست، می‌ سوزاند و هم تن خاکی را به غم و آزردگی و اندوه گرفتار می‌ کند و هم روح را به گرفتاری در بند و وسوسه‌ های شیطانی در می‌ آورد؛ با خودش ایمان و آرامش و آسودگی را می‌ برد!

 نشانه های حسد
1.ناراحتی از رسیدن نعمت به دیگری،بدون نشان دادن عکس العمل.
2.غیبت و عیب جویی.
3.دشمنی،عداوت و کارشکنی.
4.بی مهری یا قطع رابطه از شخص،و پنهان کردن صفات برجسته او به طوری که حتی نمی خواهد سخنی از او بشنود.


حسادت، آتش شیطانی
بعضی افراد با شادی و پیشرفت اطرافیانشان خوشحال می ‌شوند و با اندوه و شکست آن ‌ها، غمگین؛ گویی که عضوی از یک پیکرند. اما هستند کسانی که برایشان مهم نیست بر سر دیگران چه می ‌آید؛ مثل تکه ‌های زائد و غیر مفید یک پیکره که بود و نبودشان هیچ فرقی ندارد.می‌خواهند همه خوبی ‌ها برای آن‌ ها باشد، دیگران همیشه ضرر کنند و هیچ‌ گاه موفق نباشند! به شادی و موفقیت دیگران حسادت می‌ کنند؛ هرگز در غم و شادی دیگران سهیم نمی‌ شوند؛ هرگز همراه دیگران لبخند نمی ‌زنند، همراه آن ‌ها گریه نمی ‌کنند و این هدیه تلخی است که خودشان، به خودشان داده‌اند.


این افراد که به نعمت ‌هایی که خدا به دیگران داده و به موفقیت ‌هایی که نصیب آنان شده، حسد می ‌برند، به آنچه خدا از فضلش به بندگانش بخشیده، حسد می ‌وزند: �أَمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ� (1)

 

صله رحم کنید تا خوش اخلاق و محبوب شوید

 

صله رحم کنید تا خوش اخلاق و محبوب شوید


خلق خوش و قلب مهربان  را  همگان می ستایند. انسان خوش اخلاق برای اطرافیانش نوید شادی و مهربانی و آرامش است به همین دلیل است که انسان مهربان روی دل اطرافیان را به سوی خود می گرداند.   


چگونه خوش اخلاق و محبوب  شویم؟

خداوند در قرآن مجید خطاب به رسول  رحمت  می فرماید:

فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ... (159 آل عمران)

به سبب رحمت خداست كه تو با آنها اينچنين خوشخوى و مهربان هستى. اگر تندخو و سخت‏دل مى‏بودى از گرد تو پراكنده مى‏شدند

بر اساس  آیه شریفه  رحمت خداوند موجب  خوش خویی  و مهربانی انسان می شود و او را د رمیان اطرافیان محبوب می سازد.  رحمت و مهربانی  وصف خداوند عالم است و  هر رحمتی که در خلق پیدا می شود هدیه خداوند و شعاعی از رحمت الهی است بنابراین کسی که می خواهد خلقش نیگو شود باید بهره اش را از رحمت آفریدگارش بیشتر کند.

صله رحم موجب نزول رحمت خدا می شود

رَحِم و رحمت در واژه از یک ریشه اند  اما این اشتراک تنها در قاموس واژگان  نیست بلکه در واقع هستی نیز رَحِم و رحمت قرین یکدیگرند. رسول خدا(ص) در حدیثی قدسی می فرمایند:

 إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ أَنَا الرَّحْمَنُ خَلَقْتُ الرَّحِمَ وَ شَقَقْتُ‏ لَهَا اسْماً مِنِ اسْمِي فَمَنْ وَصَلَهَا وَصَلْتُهُ وَ مَنْ قَطَعَهَا قَطَعْتُه‏ (1)

من رحمان هستم و نام رحم را از اسم خود مشتق کرده ام . پس هر کس صله رحم کند و با بستگان خود پیوند برقرار سازد،من او را با رحمت خود وصل خواهم کرد و هر کس قطع کند، من رحمت خود را از او خواهم برید.

بنابراین صله رحم یکی از موجبات جلب رحمت خداوند به شمار می آید.رحمتی که قلب انسان را لطیف و اخلاق انسان را خوش می گرداند. حاصل این گفتار را در کلامی از امام باقر علیه‏السلام می توان مشاهده نمود.

صلةُ الأرحامِ تُحَسِّنُ الخُلُقَ وتُسَمِّحُ الکَفَّ وتُطَیِّبُ النَّفْسَ ، وتَزِیدُ فی الرّزقِ وتُنسِئُ فی الأجَلِ (2)؛
صله رحم خلق و خوى را نیکو ، دست را بخشنده ، جان را پاکیزه و روزى را زیاد مى‏کند و اجل را به تأخیر مى ‏اندازد .


نویسنده : سید مهدی خدایی


(1)بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏47 ؛ ص212 

(2) الکافی : ۲ / ۱۵۲ / ۱۲ 

ترجمه و شرح خطبه 120 نهج البلاغه

ترجمه و شرح خطبه 120 نهج البلاغه: موعظه‌هایی از امیرالمؤمنین

متن نهج البلاغه

و من كلام له (علیه السلام) يذكر فضله و يعظ الناس:
تَاللَّهِ لَقَدْ عُلِّمْتُ تَبْلِيغَ الرِّسَالاتِ وَ إِتْمَامَ الْعِدَاتِ وَ تَمَامَ الْكَلِمَاتِ وَ عِنْدَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ أَبْوَابُ الْحُكْمِ وَ ضِيَاءُ الْأَمْرِ. أَلَا وَ إِنَّ شَرَائِعَ الدِّينِ وَاحِدَةٌ وَ سُبُلَهُ قَاصِدَةٌ مَنْ أَخَذَ بِهَا لَحِقَ وَ غَنِمَ وَ مَنْ وَقَفَ عَنْهَا ضَلَّ وَ نَدِمَ. اعْمَلُوا لِيَوْمٍ تُذْخَرُ لَهُ الذَّخَائِرُ وَ تُبْلَى فِيهِ السَّرَائِرُ وَ مَنْ لَا يَنْفَعُهُ حَاضِرُ لُبِّهِ فَعَازِبُهُ عَنْهُ أَعْجَزُ وَ غَائِبُهُ أَعْوَزُ وَ اتَّقُوا نَاراً حَرُّهَا شَدِيدٌ وَ قَعْرُهَا بَعِيدٌ وَ حِلْيَتُهَا حَدِيدٌ وَ شَرَابُهَا صَدِيدٌ. أَلَا وَ إِنَّ اللِّسَانَ الصَّالِحَ يَجْعَلُهُ اللَّهُ تَعَالَى لِلْمَرْءِ فِي النَّاسِ خَيْرٌ لَهُ مِنَ الْمَالِ يُورِثُهُ مَنْ لَا يَحْمَدُهُ.

 

فرهنگ لغت

العِدَات: جمع «عِدَة»، وعده ها.
قَاصِدَةٌ: مستقيم.
عَازِب: پنهان، دور، غائب.
اعْوَز: ناياب تر.
الصَّدِيد: خونابه اى كه از زخم خارج ميشود، آب جوشان.
اللِّسَان الصَّالِح: ذكر خير.

 

ترجمه

به خدا سوگند، رساندن پيامها و وفاى به وعده ها و معنى كلمات را به من آموختند. ابواب حكمت، نزد ما اهل بيت است و چراغ دين را ما افروخته ايم.
بدانيد، كه راههاى دين همه يك راه است، راهى هموار و مستقيم. هر كه قدم در آن نهد به مقصد رسد و غنيمت برد و هر كه بدان راه نرود گمراه شود و پشيمانى برد.
براى روزى كه همه اندوخته ها براى آن روز است عمل كنيد. روزى كه رازهاى درون آشكار شود، كسى را كه عقل حاضر خود سود ندهد، عقلى كه غايب از اوست، عاجزتر از آن است كه سودش دهد. از آتشى كه گرميش سخت است و ژرفايش بسيار و زيورش آهن [و نوشيدنيش چرك وريم،] بپرهيزيد.
بدانيد ذكر خيرى كه خدا در دهان مردم اندازد از مالى كه به ميراث مى گذارد تا ديگران بخورند و زبان به سپاس نگشايند، بسى بهتر است.
 

از سخنان آن حضرت است در فضيلت خود و موعظه ياران:
به خدا سوگند كه تبليغ احكام الهى، و تحقق بخشيدن وعده ها (ى حق)، و همه كلمات به من تعليم داده شده. ابواب حكمت و روشنى امر نزد ما اهل بيت است.
بدانيد كه قوانين دين يكى است، و راههاى آن راست و روشن است، كسى كه آن را پيش گيرد به حق رسد و غنيمت برد، و هر كه از آن باز ايستد گمراه گردد و پشيمان شود.
عمل كنيد براى روزى كه ذخيره ها براى آن اندوخته شود، و پنهانها در آن آشكار گردد.
كسى كه عقل موجودش او را سود ندهد عقل ناموجود و از دست رفته اش از سود رساندن به او عاجزتر خواهد بود.
بپرهيزيد از آتشى كه حرارتش شديد و عمقش زياد، و زيورش غل و زنجير آهنين، و آشاميدنيش آب گنديده و جوشان است.
بدانيد نام نيكى كه خداوند براى انسان در بين مردم قرار دهد بهتر است از ثروتى كه براى وارثى به ارث بگذارد كه آن وارث سپاسگزار آن نباشد.
 

بقیه در

ترجمه و شرح خطبه 120 نهج البلاغه: موعظه‌هایی از امیرالمؤمنین

نشانه هاى از معاد در دنیا

Related image

نشانه هاى از معاد در دنیا

پرسش : چگونه صحنه معاد را دراین جهان مى توان دید؟

پاسخ اجمالی: پاسخ تفصیلی:

قرآن مى گوید شما همواره با چشم خود صحنه هاى معادرا در زندگى روزانه مى بینید که چگونه موجوداتى مى میرند و بار دیگر زنده مى شوند باز هم از مسیله معاددر شک و تردید هستید؟!


«و اللهالذى ارسل الریاح فتثیر سحاباً فسقناه الى بلد میت فاحیینا به الارض بعد موتها کذلک النشور»(1)؛

(خداوند کسى است که امواج باد را ماموریت داد که ابرها را به حرکت درآورند و به سوى سرزمین هاى مرده برانند و به وسیله آن زمین مرده را زنده کنند، رستاخیز نیز چنین است).


در فصل زمستان نگاهى به چهره طبیعت مى کنیم همه جا بوى مرگ مى دهد درختان کاملا از برگ و گل و میوه برهنه شده، و چوب خشک بى هیچ حرکتى بر جاى باقى مانده، نه گلى مى خندد، نه شکوفه اى مى شکفد و نه جنبش حیات در کوه ها و صحراها به چشم مى خورد.
فصل بهار فرا مى رسد، هوا ملایم مى شود، قطرات باران حیات بخش نازل مى گردد، یک مرتبه جنبشى در سراسر طبیعت آشکار مى شود: گیاهان مى رویند، درختان برگ مى آورند، شکوفه ها و گل ها ظاهر مى شوند، پرندگان بر شاخه هاى درختان جاى مى گیرند و شور «محشر» بپا مى شود!
اگر زندگى بعد از مرگ مفهوم نداشت ما این صحنه را هر سال در برابر چشم خود نمى دیدیم، اگر زندگى بعد از مرگ امرى محال، و سخنى جنون آمیز باشد، به صورت یک امر حسّى در برابر چشمانمان تکرار نمى شود.
گاهى نیز قرآندست ما را گرفته، به سوى آغاز آفرینش مى برد، آفرینش نخستین را یادآور مى شود و به آن مرد عرب بیابانى که قطعه استخوان پوسیده اى را به دست گرفته، خدمت پیامبر اسلامآورده و فریاد مى زند:

«اى محمّد! چه کسى قادر است این استخوان پوسیده را زنده کند؟ به من بگو چه کسى مى تواند؟!» و گمان مى کند دلیل دندان شکنى بر ضد مسیله معادبه چنگ آورده؛ قرآنبه پیامبر دستور مى دهد:

«قل یحییها الذى انشاها اوّل مره»(2)؛

(بگو همان کسى که او را در آغاز از ماده بیجان، از همین آب و خاک آفرید، بار دیگر او را زنده مى کند).
چه تفاوتى میان آغاز خلقت و آفرینش مجدد است؟!


و لذا در آیات دیگر در یک جمله بسیار کوتاه و پرمعنى مى گوید:
«کما بدانا اول خلق نعیده»(3)؛

(همان گونه که در آغاز آفریدیم باز مى گردانیم).
گاه قدرت عظیم خدارا در پهنه آفرینش زمین و آسمان، یادآور شده مى گوید:
«آیا خدایى که آسمان ها و زمین را آفرید قادر نیست همانند آن را بیافریند؟ آرى او بر این کار قادر است و او خلق کننده آگاه است، هر زمان چیزى را اراده کند به آن فرمان مى دهد: موجود باش، آن هم موجود مى شود(4)».
کسانى که در این مسایل تردید مى کردند افرادى بودند که فضاى فکرشان از محیط کوچک خانه محقّرشان فراتر نمى رفت وگرنه مى دانستند بازگشت مجدد ساده تر از آغاز خلقت است و تجدید حیات مردگان در برابر قدرت خداوندى که آسمان ها و زمین را آفریده مسیله پیچیده اى نیست.
گاه رستاخیز «انرژى ها» را در نظر ما منعکس کرده، مى گوید: «الذى جعل لکم من الشجر الاخضر ناراً فاذا انتم منه توقدون»(5)؛ (ببینید خداوندى که از درخت سبز و شجر اخضر، آتش مى آفریند قادر است که انسان ها را بعد از مرگ زنده کند).
هنگامى که در این تعبیر عجیب قرآندقیق مى شویم و از علوم روز کمک مى گیریم علم به ما مى گوید: موقعى که چوب درختى را مى سوزانیم و آتشى از آن به دست مى آید، این حرارت و گرما همان انرژى و حرارت و نور آفتاب است که در طول سالیان دراز در آن ذخیره شده، ما خیال مى کردیم آن نور و حرارت مرده و نابود شده، امّا امروز مى بینیم از نو جان مى گیرد و لباس تازه اى از حیات در تن مى پوشد.
آیا براى خداوندى که این قدرت را دارد که ده ها سال نور و حرارت آفتاب را در بدنه درختى ذخیره کند و در یک لحظه همه آنها را بیرون فرستد، تجدید حیات مردگان امر مشکلى است؟(6)
به هر حال مى بینیم که قرآنبا چه منطق مستدل و روشن به آنها که در مسیله معادشک و تردید داشتند و حتّى ادعاى آن را دلیل بر جنون مى پنداشتند پاسخ دندان شکن مى دهد، و امکان معادرا به روشنى اثبات مى کند که فقط گوشه اى از آن را آوردیم.(7)

پی نوشت:
(1). سوره فاطر، آیه 9.
(2). سوره یس، آیه 79.
(3). سوره انبیاء، آیه 103.
(4). سوره یس، آیات 81 و 82.
(5). سوره یس، آیه 80.
(6). توجّه داشته باشید که از نظر علمى تنها درختان سبز هستند که مى توانند در برابر نور آفتاب گازکربنیک را گرفته و تجزیه کنند کربن را در خود نگاه دارند و اکسیژن را آزاد کنند، و انرژى آفتاب را نیز همراه آن در خود ذخیره نمایند.
(7). گرد آوري از کتاب: پنجاه درس اصول عقائد برای جوانان، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى ‏، مدرسه الامام على بن ابى طالب( ع)، قم‏،1376 ه. ش‏، ص 363.
    

تاریخ انتشار: « 1396/04/19 »

 

تو را گم می كنم هر روز و پیدا می كنم هر شب

🌺 🌺

http://opload.ir/im/12m95/81a3437f6f9b2.jpg
 🌺 🌺


تو را گم می كنم هر روز و پیدا می كنم هر شب


بدین سان خواب ها را با تو زیبا می كنم هر شب

تبی این گاه را چون كوه سنگین می كند آن گاه


چه آتش ها كه در این كوه برپا می كنم هر شب

تماشایی است پیچ و تاب آتش ها، خوشا بر من


كه پیچ و تاب آتش را تماشا می كنم هر شب

مرا یك شب تحمل كن كه تا باور كنی ای دوست


چگونه با جنون خود مدارا می كنم هر شب

چنان دستم تهی گردیده از گرمای دست تو


كه این یخ كرده را از بی كسی، ها می كنم هر شب

تمام سایه ها را می كشم بر روزن مهتاب


حضورم را ز چشم شهر حاشا می كنم هر شب

دلم فریاد می خواهد ولی در انزوای خویش


چه بی آزار با دیوار نجوا می كنم هر شب


كجا دنبال مفهومی برای عشق می گردی؟


كه من این واژه را تا صبح معنا می كنم هر شب

 محمد علی بهمنی

@mahedovom🖊

گوجه سبز

گوجه سبز رسیده

http://opload.ir/im/12m95/1d0d0299552e1.jpg

خواص گوجه سبز برای سلامتی:

گوجه سبز مزایایی برای بدن دارد. این مزایا عبارتند از:

  • این میوه سرشار از اسیدهای آلی مختلف، فلاونوئیدها، اسیدهای فنلی و ترکیبات آنتی اکسیدانی است و می تواند متابولیسم بدن را بهبود ببخشد.
  • این میوه می تواند خستگی را کمتر نماید.
  • خاصیت دفع سموم دارد.

استفاده از گوجه سبز در دوران بارداری:

عوارض جانبی شناخته شده ای برای مصرف گوجه سبز در دوران بارداری وجود ندارد با اینحال بهتر است قبل از مصرف، با پزشک متخصص مشورت گردد.

استفاده از گوجه سبز:

این میوه خوشمزه برای مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد:

  • گوجه سبز رسیده به عنوان یک میوه خوشمزه استفاده می شود.
  • از این میوه می توان مربای خوشمزه ای تهیه کرد.
  • این میوه به طور گسترده در تهیه پای و تارت مورد استفاده قرار می گیرد.
  • می توان آن را با بستنی وانیلی نیز مصرف کرد.

استفاده از گوجه سبز به همراه آجیل‌ها:

این دستور یکی از شگفت انگیزترین دستورهایی است که در مورد گوجه سبز وجود دارد. کافیست آن را با آجیل و شکر ترکیب کنید.

مربای گوجه سبز:

با طعم خوبی که این میوه دارد، می توان مربای خوبی از آن تهیه کرد. به کمک آب و شکر، می توانید این مربا را به راحتی در منزل خود تهیه کنید. قبل از پختن آن، هسته‌هایش را خارج کنید و خوب بشویید. سپس آن را در آب و شکر بپزید.

تارت گوجه سبز:

این میوه برای تهیه تارت عالی است. طعم و شیرینی ان باعث می شود تارت بسیار خوشمزه باشد.

کیک:

به کمک شیر، شکر، کره ، خامه، آرد و این میوه می توانید کیک های خوبی تهیه کنید.

پودینگ:

این میوه برای تهیه پودینگ‌های کلاسیک به همراه ارد و شکر به کار می رود. تهیه آن زیاد دشوار نیست.

کیک اسفنجی و گوجه سبز:

این گزینه یکی از محبوب ترین کاربردهای گوجه سبز است. برای تهیه آن علاه بر گوجه سبز به عسل، شیر، کره، شکر و آرد نیاز خواهید داشت.

نگهداری گوجه سبز:

گوجه سبزهای نرسیده را می توان در دمای اتاق نگهداری کرد. میوه رسیده را تنها به مدت چند روز و در یخچال می توان به خوبی حفظ نمود. بهترین روش برای نگهداری آن، تهیه مرباست.

عوارض جانبی گوجه سبز:

عوارض جانبی شناخته شده ای برای این میوه وجود ندارد. اما بهتر است قبل از مصرف آن ، مواردی را رعایت کنید. در برخی از افراد پوست میوه ممکن است واکنش‌هایی را ایجاد کند.

گوجه سبز به خاطر طعم بی نظیری که دارد در سرتاسر جهان محبوب است. این میوه مزایای زیادی برای سلامتی دارد و می توان از آن به خوبی استفاده کرد.

منبع مطلب

خاطراتِ عمرِ رفته در نظرگاهم نشسته

https://hammihan.com/users/users2015/status/thumbs/thumb_HamMihan-201517966410561548481463499140.3391.jpg

خاطرات عمر رفته در نظرگاهم نشسته


در سپهر لاجوردی آتش آهم نشسته


ای خدای بی‌نصیبان، طاقتم ده، طاقتم ده!


ای قبله‌گاه ما غریبان، طاقتم ده، طاقتم ده!


ساغرم شکست ای ساقی

رفته‌ام زدست ای ساقی

در میان توفان!


برموج غم نشسته منم

در زورق شـکستـــه منـــم

ای نـاخـــدای عــالـم
تا نـام مـن رقـم زده‌شـد

یک‌بـاره مـهـــر غـم زده‌شــد

بــر ســرنـوشـت آدم


ساغرم شکست ای ساقی رفته‌ام زدست ای ساقی


تـو تشنـه‌ کـامم کُشتی

در ســــراب نــــاکــــامـی‌هــا ای بــلای نافرجامی‌ها


نبــرده لـب بــــرجــامــی می‌کشم به‌ دوش ازحسرت بار مستی و بدنامی‌ها
برموج غم نشسته منم

در زورق شـکستـــه منـــم

ای نـاخـــدای عــالـم
تا نـام مـن رقـم زده‌ شـد

یک‌بـاره مـهـــر غـم زده‌ شــد

بــر ســرنـوشـت آدم


ساغرم شکست ای ساقی رفته‌ام زدست ای ساقی


حکایت از چه‌کنم؟

شکایت از که‌کنم؟

که خود به دست خود آتش بردل خون شده نگران زده‌ام!


حکایت از چه‌کنم؟

شکایت از که‌کنم؟

که خود به دست خود آتش بردل خون شده نگران زده‌ام!


برموج غم نشسته منم

در زورق شـکستـــه منـــم

ای نـاخـــدای عــالـم
تا نـام مـن رقـم زده‌ شـد یک‌بـاره مـهـــر غـم زده‌ شــد بــر ســرنـوشـت آدم
تـو تشنـه‌ کـامم کُشتی

در ســــراب نــــاکــــامـی‌هــا

ای بــلای نافرجامی‌ها
نبــرده لـب بــــرجــامــی

می‌کشم به‌ دوش ازحسرت

بار مستی و بدنامی‌ها
بر موج غم نشسته منم

در زورق شـکستـــه منـــم

ای نـاخـــدای عــالـم
تا نـام مـن رقـم زده‌شـد

یک‌باره مـهـــر غـم زده‌شــد

بــر ســرنـوشـت آدم


ساغرم شکست ای ساقی رفته‌ام زدست ای ساقی


ساغرم شکست ای ساقی رفته‌ام زدست ای ساقی


ساغرم شکست ای ساقی رفته‌ام زدست ای ساقی…

 

http://opload.ir/im/12m95/bab3b46f21a71.gif 
 
 

حکایت دل

 ❤ http://opload.ir/im/12m95/533136be4f561.jpg

میدانید امام حسین که داشت  یک نفر یک نفر دنبال یار می
گشت، در روز عاشورا عده ای را از صف یارانش بیرون
کرد؟

گفت من نمیخواهم شما شهید شوید!

همان حسینی که فریاد میزند :
هل من ناصرٍ ينصرنى ( کسی نیست که مرا یاری کند )
صبح عاشورا بین یاران شهادت طلبش که آمده بودند
جانشان را فدا کنند فرمود :

_هرکس به دیگری بدهی دارد و حق مالی برگردن اوست
من نمیخواهم امروز خونش با خون ما مخلوط شود .

_اباعبدلله این عده را از کربلا بیرون کرد.
من و شما که از یاران ایشان بالاتر نیستیم .

تازه ایشان بحث کلاه برداری و دزدی نکرده اند
 فرمودند اگر از کسی قرض کرده اید و به او پس نداده اید
نمیخواهم اینجا باشید.

آنوقت فکر میکنید این امام حسین
عزادار خودش را اگر ظلم کند ميبخشد؟!

یعنی محب امام حسین بالاتر از کسی است که صبح
عاشورا در کربلا آمده است تا شهید شود ؟!

حساب خودتان را بکنید پس

👤حسن رحیم پور

@hekayate_del  حکایت دل

حکایت دل

 Related image

بخونید زیباست

نزدیکی های عید بود، من تازه معلم شده بودم و اولین حقوقم را هم گرفته بودم، صبح بود، رفتم آب انبار تا برای شستن ظروف صبحانه آب بیاورم.
از پله ها بالا می آمدم که صدای خفیف هق هق گریه مردانه ای را شنیدم، از هر پله ای که بالا می آمدم صدا را بلندتر می شنیدم...

پدرم بود، مادر هم او را آرام می کرد،
می گفت: آقا! خدا بزرگ است، خدا نمیگذارد ما پیش بچه ها کوچک شویم! فوقش به بچه ها عیدی نمی دهیم!...
اما پدر گفت:
خانم! نوه های ما، در تهران بزرگ شده اند و از ما انتظار دارند، نباید فکر کنند که ما........
حالا دیگر ماجرا روشن تر از این بود که بخواهم دلیل گریه های پدر را از مادرم بپرسم،
دست کردم توی جیبم، 100 تومان بود
کل پولی که از مدرسه (به عنوان حقوق معلمی) گرفته بودم
روی گیوه های پدرم گذاشتم و خم شدم و گیوه های پر از خاکی را که هر روز در زمین زراعی همراه بابا بود بوسیدم.
آن سال، همه خواهر و برادرام ازتهران آمدند مشهد، با بچه های قد و نیم قدشان....
پدر به هرکدام از بچه ها و نوه ها 10 تومان عیدی داد؛ 10 تومان ماند که آن را هم به عنوان عیدی به مادر داد.
اولین روز بعد از تعطیلات بود، چهاردهم فروردین، که رفتم سر کلاس.
بعد از کلاس، آقای مدیر با کروات نویی که به خودش آویزان کرده بود گفت که کارم دارد و باید بروم به اتاقش؛
رفتم، بسته ای از کشوی میز خاکستری رنگ کهنه گوشه اتاقش درآورد و به من داد.
گفتم: این چیست؟
گفت: "باز کنید؛ می فهمید".
باز کردم، 900 تومان پول نقد بود!
گفتم: این برای چیست؟
گفت: "از مرکز آمده است؛ در این چند ماه که شما اینجا بودی بچه ها رشد خوبی داشتند؛ برای همین من از مرکز خواستم تشویقت کنند."

راستش نمی دانستم که این چه معنی می تواند داشته باشد؟!
فقط در آن موقع ناخودآگاه به آقای مدیر گفتم: این باید 1000 تومان باشد، نه 900 تومان!
مدیر گفت: از کجا می دانی؟
کسی به شما چیزی گفته؟
گفتم: نه، فقط حدس می زنم، همین.
در هر صورت، مدیر گفت که از مرکز استعلام می‌گیرد و خبرش را به من می دهد.
روز بعد، همین که رفتم اتاق معلمان تا آماده بشوم برای رفتن به کلاس، آقای مدیر خودش را به من رساند و گفت: من دیروز به محض رفتن شما استعلام کردم، درست گفتی!

هزار تومان بوده نه نهصد تومان!
آن کسی که بسته را آورده صد تومان آن را
برداشته بود
که خودم رفتم از او گرفتم؛
اما برای دادنش یک شرط دارم...
گفتم: "چه شرطی؟"
گفت: بگو ببینم، از کجا این را می دانستی؟!
گفتم: هیچ، فقط شنیده بودم که خدا ده برابر کار خیرت را به تو بر می گرداند، گمان کردم شاید درست باشد...

خاطره‌ای از
👤 شفیعی کدکنی
Related image

@hekayate_del  حکایت دل

آفرینش قلب

http://opload.ir/im/12m95/9159c41295e41.jpg

آفرینش قلب

یکی از اعضای اساسی بدن انسان قلب است که همچون تلمبه خانه بسیار کوچک ولی مهم عمل می کند. قلب هر انسان به اندازه مشت بسته او می باشد که حدود 250 تا300 گرم وزن دارد و در میان قفسه سینه و بین دو شش متمایل به سمت چپ بدن جاسازی شده است. قلب دارای چهار دریچه مهم است که هر یک وظیفه مخصوص به خود را دارند. قلب تلمبه خانه ای است که خون را به رگها و شریانها می رساند و در دو مسیر به گردش در می آورد. اول اینکه در گردش کوچک خون که حالت تصفیه دارد یعنی اکسیژن دریافت می کند و انیدرید کربنیک از دست می دهد که این در همان حالت باز و بسته شدن قلب است.
مسیر دوم، گردش بزرگتر خون است که خون مواد غذائی لازم را به همراه اکسیژن به همه سلولهای بدن می رساند و باز و بسته شدن قلب است که خون حامل گاز کربن و مواد زائد از راه شش ها تصفیه می شود و به خارج فرستاده می شود و دستگاههای مخصوص زوائد خون به وظائف دفع زوائد عمل می کنند.
غذاها و ویتامینهای متعددی که در خون باید باشد حساب شده جذب می شوند و در صورت کم و زیاد شدن همانند چربی یا قند و مواد غذائی دیگر باعث اختلال در بدن می شود. چه بسا باعث لخته شدن خون در مسیر رگهای خونی شده که باعث سکته های متعدد قلبی یا مغزی می گردند. اگر چه افراط و تفریط در بهره وری از غذاهای متنوع موجب بیماریهای متعدد می شود ولی با این حال خون چون دارای موجودات و سربازان زنده و هوشیاری می باشد متوجه اوضاع هست که در صورت ورود افراطی یا تفریحی مواد غذائی، مقدار نیاز و لازم را جذب و اضافات را نمی پذیرد و دفع می کند. مثلاً قند و چربی مورد نیاز را جذب و مابقی را دفع می کند. همه این نیازمندیها را به واسط پمپاژ قلب به داخل رگها رسانده تا به سلولهای بدن برسانند. همانطور که با ریختن سطل آبی به زیر درخت ریشه های آن درخت آب را جذب و به سوی شاخه ها و برگها و میوه ها پمپاژ و به همه اعضاء و جوارح درخت می رساند.
این همه نظم در آفرینش یک عضو از اعضای بدن انسان همانند قلب، انسان را وادار به تفکر بیشتر پیرامون وجود خداوند متعال می کند که خواب غفلت بیرون آمده و در فضای روشن عالم هستی در پیدایش خود و آنچه را که دست به دست هم دادند تا انسان متکون شود، بیش از پیش کوشا شود. باشد که با اسلحه تفکر خود را در بین عوالم هستی بیابد و با یافتن خویش به فلسفه خلقت بیشتر بیندیشد و در پیشگاه ذات احدیت زانوی عجز به خاک نهاده و پیشانی خود را بر خاک بساید و به عبادت خالق هستی بنشیند.

http://www.ghadeer.org/Book/1398/222666