چقدر بخشنده ایم
چقدر بخشنده ایم
سوره : آل عمران آیه : 134
متن عربی آیه :
الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي السَّرَّاء وَالضَّرَّاء
وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ
وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ
وَاللّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ
آنهايى كه از مال خود به فقرا در حال وسعت و تنگدستى انفاق كنند
و خشم و غضب فرو نشانند
و از بدى مردم درگذرند
(چنين مردمى نيكوكارند) و خدا دوستدار نيكوكاران است
تفسیر الميزان از تبیان
تفسیر مجمع البيان
«الّذين ينفقون فى السّرّاء والضّرّاء»
همان ان كه در گشايش و تنگنا، انفاق مىكننددر تفسير دو واژه «سرّا» و «ضرّا» دو نظر ارائه شده است:1. بعضى اين دو واژه را به معناى «تنگدستى و گشايش» گرفته اند.2. و برخى آن دو را به «شادمانى و اندوه» معنا كرده اند و معتقدند آيه شريفه بيانگر اين واقعيت است كه اين فراز و نشيبها وحالات گوناگون روحى، هرگز آنان را از انفاق در راه خدا باز نمىدارد.
«والكاظمين الغيظ والعافين عن النّاس»
و آنان كه به هنگام جوشش خشم، آن را فرو مىبرند و از كسانى كه به آنان خسارت و آزار رسانده اند، انتقام نمىگيرند و بجاى آنشكيبايى پيشه مىسازند.و نيز آنان كه از گناه و لغزش مردم درصورتيكه نظام جامعه گسيخته نشود، مىگذرند.
«واللّه يحبُ المحسنين»
آيه شريفه بيان مىدارد كه هر كه اينگونه شد و به اين ويژگيها آراسته گرديد، نيكوكار است؛ و خداوند نيكوكاران را دوست دارد و به آنان پاداشى عظيم مىدهد.به اعتقاد دسته اى از مفسّران، ممكن است احسان و نيكى، خود يكى ديگر از ويژگيهاى پرواپيشگان و شرط تقوى باشد. و در تفسير واژه «احسان»، برخى برآنند كه منظور اين است كه به كسانى نيكى كنى كه در مورد تو بدرفتارى كرده اند؛ چرا كه نيكى به كسانى كه به تو نيكى كرده اند، نوعى دادوستد و معامله است، نه نيكى و نيكوكارى.
پرتوى از روايات
نخستين ارزشى كه آفريدگار هستى آن را از ويژگيهاى اهل بهشت شمرده و مردم را بدان ترغيب فرموده، خصيصه انسانى و اخلاقى بخشندگى و سخاوت است. در اين مورد، روايات ارزنده و انسانسازى نيز رسيده است كه به برخى از آنها نظر مىافكنيم:
1.از پيامبر گرامى آورده اند كه فرمود: السّخاءُ شجرة فیالجّنة اغصانها فى الدّنيا من تعلّق بغصن من اغصانها قادته الىالجنّة والبخل شجرة فىالنّار اغصانها فىالدّنيا فمن تعلّق بغصن من اغصانها قادته الىالنّارّ.»(201)
بخشندگى و سخاوت، درخت پرميوهاى است در بهشت كه شاخه و برگ آن تا دنيا گسترش يافته است؛ هر كه به شاخهاى از آن درآويزد، او را به بهشت پرطراوت خدا راه مىنمايد. و بخل و تنگ چشمى، درختى است از درختهاى دوزخ كه شاخساران آن تا دنيا امتداد يافته است؛ هر كه به شاخهاى از آن چنگ زند، او را به دوزخ راه خواهد نمود.
2. اميرمؤمنان(ع) فرمود: «الجنّةُ دارالاسخياء.»(202)
بهشت، خانه و قرارگاه سخاوتمندان است.
3. و نيز فرمود:
«السّخى قريب مناللّه قريب منالجنّة قريب منالنّاس و بعيد منالنّاروالنجيل بعيد مناللّه بعيد منالجنة بعيد منالنّاس و قريب منالنّار.»(203)
بخشنده، به خدا و بهشت و مردم نزديك و از آتش دوزخ دور است؛ و بخيل، به عكس او، از خدا و بهشت و مردم دور و به آتش دوزخ بسيار نزديك است.
ارزش انسانى و اخلاقى ديگر
آفريدگار هستى در ادامه آيه شريفه ، فروبردن خشم را نيز از ويژگيهاى ديگر بهشتيان و پرواپيشگان عنوان مىسازد.1. از پيامبر گرامى آورده اند كه فرمود: «من كظم غيظه و هو قادر على انفاذه ملأهُاللّه يومالقيامه آمناً و ايماناً.»(204)
هر كه خشم خود را فرو برد درحاليكه مىتواند انتقام بگيرد، خداوندوجود او را در روز رستاخيز، سرشار از شادمانى، امنيّت و ايمان مىسازد.
2. همچنين روايت كردهاند كه فرمود: «كاظمالغيظ كضاربالسّيف فى سبيلاللّه فى وجه عدوّه.»(205)
فرو برنده خشم همانند كسى است كه با شمشير آخته روياروى دشمنان خدا ايستاده و درراه او شمشير مىزند.
3. و نيز فرمود: «ليسالشّديد بالصّرعه انمّا الشّديدالّذى يملك نفسه عندالغضب ثمّ ذكرالعافين عنالنّاس...»(206)
قهرمان آن نيست كه در ميدان كشتى پيروز شود، بلكه كسى است كه بههنگام غضب زمام نفس خويش را بهكف داشته باشد. و آنگاه اين آيه شريفه را تلاوت كرد كه: «والعافين عن النّاس...»
4. همچنين از آن حضرت است كه: «انّ هؤلاء فى امّتى قليل الّا من عصماللّه.»(207)
اين دسته از مردم، در جامعه و امّت من بسيار اندكند و فقط خدا بايد آنان را مدد رساند؛ امّا در جامعه هاى پيشين شمار آنها بسيار بوده است.
نكته اى ظريف و درسى انسانساز در اين آيه شريفه هست و آن اينكه:
«گذشت از لغزشهاى ديگران، اگرچه واجب نيست، بسيار مورد رضاى خداست».
پيامبر گرامى(ص) در اين خصوص فرموده است:«ما عفا رجلٌ مظلمة قط الّا زادهُاللّه بها عزّاً.»
هيچ انسانى از حقّ خويش درمورد ديگرى نگذشت، جز اينكه خدا به بركت آن عمل انسانى، شكوه و عزّتى به او ارزانى داشت.
نيكوكاران و از پى آن، خداوند از نيكوكاران سخن بميان مىآورد و بروشنى مىفرمايد كه آنان را دوست دارد.نيكوكار، انسان شايسته اى است كه فقط بخاطر خدا نعمتى خالص به ديگرى مىبخشد و براى خشنودى او كارهاى شايسته انجام مىدهد.
در اين مورد آورده اند كه روزى يكى از كنيزان چهارمين امام نور، با ظرفى، آب بر دست آن بزرگوار مىريخت كه ظرف آب از دستش افتاد و آب جوشان، دستهاى آن حضرت را سوزاند. امام چهارم سربلند كرد و نگاهى به كنيز انداخت؛ كه آن بنده هوشمند خدا گفت:
خداوند مىفرمايد:« والكاظمين الغيظ».حضرت فرمود: خشم خويش را فرو بردم.گفت: مىفرمايد « والعافين عن النّاس»فرمود: گذشت كردم.گفت: مىفرمايد « واللّه يحبّ المحسنين».فرمود: برو كه تو را در راه خدا آزاد ساختم
خداوند هيچ كس را جز به قدر توانايی اش تكليف نمى كند. +