عیب پوشی خداوند

 
منبع : اکبری، محمود؛ عیب جویی و عیب زدایی، ص

یکی از صفات خداوند «ستّار العیوب» بودن است یعنی عیب های بندگانش را در دنیا می پوشاند. به این صورت که کسی از گناهان پنهان افراد اطلاعی ندارد و خداوند آنها را می پوشاند و اگر عیوب و گناهان ظاهر می گشت، همچون قیامت که

«یعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِیماهُمْ»[1]

که مجرمین از ظاهرشان شناخته می شوند، همه انسان ها از یکدیگر تنفر داشتند و به یکدیگر اعتماد نمی کردند.

امام علی علیه السلام در این خصوص فرمودند:

«الْحَذَرْ الْحَذَرْ فَوَ اللّهِ لَقَدْ سَتَرَ حَتَّی کانَّهُ غَفَرَ»[2]

«بر حذر باشید، بر حذر باشید! از عیب ها و گناهان به خدا قسم، خداوند عیب ها را پوشانیده آن چنان که گویی بخشیده است».

و خداوند از تجسّس در عیوب دیگران، غیبت کردن، و افشاگری و عیب جویی و نهی کرده است.

 

کس چه می داند ز تو جز اندکی

از هزاران جرم و بد فعلی یکی

 

نیک می دانی تو و ستّار تو

جرمها و زشتی کردار تو

 

هر چه کردی جمله ناکرده گرفت

طاعت ناکرده آورده گرفت

 

عیب پوشی در دعاها

«یا الهی فَکمْ مِنْ عَیبٍ سَتَرْتَهُ عَلَی فَلَمْ تَفْضَحْنی».[3]

«بارالها! چه بسیار عیوبی را که تو از دیگران پنهان نمودی و آبروی مرا نبردی».

«اللَّهُمَّ لاتَدَعْ خَصْلَةً تُعابُ مِنّی الَّا أصْلَحْتَها».[4]

«بارالها! هر خصلت ناپسندی را که از من عیب می دانی وامگذار جز آن که اصلاحش نمایی.»

«وَلَا عَائِبَةً اؤَنَّبُ بِهَا الَّا حَسَّنْتَهَا»[5]

«و نیز خوی زشتی که به وسیله آن مورد سرزنش قرار می گیرم وامگذار جز آن که آن را نیکو گردانی».

«ارْسِلْ عَلی عُیوبی سَحَابَ رَأْفَتِک».[6]

بر عیوب من ابرهای رأفت و مهربانیت را بفرست.

و در فراز دیگری می فرماید:

«وَ تَسْتُرَ عَنّی فاضِحَاتِ السَرَائِرِ».[7]

«رسوایی های پنهانی مرا بپوشان».

«یا مَنْ اظْهَرَ الْجَمیلَ وَ سَتَرَ الْقَبِیحَ».[8]

«ای کسی که زیبایی ها را آشکار و زشتی ها و بدی ها را می پوشانی».

نظیر این مضامین در دعاهای 34 صحیفه سجادیه و آخر دعای صباح و دعاهای ماه رمضان دعای کمیل آمده است.

فواید عیب پوشی خداوند

عیب پوشی خداوند فوایدی دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می نماییم:

1- اگر عیوب و گناهان انسان ها ظاهر بود، شخصیت و آبروی افراد محفوظ نمی ماند چرا که همه از همدیگر متنفر بودند و هرگز کسی مرده دیگری را (از روی نفرت) دفن نمی کرد.

امام علی علیه السلام در این مورد فرمودند:

«لَو تَکاشَفْتُمْ مَا تَدافَنْتُمْ».[9]

«اگر پرده های عیوب کنار رود، یکدیگر را از روی نفرت دفن نمی کنید.»

2- عیب پوشی سپری است در برابر گناهان و اگر گناه و لغزش های افراد معلوم شود جرأت بر گناه بیشتر می شود؛ زیرا افرادی که آبرویی درجامعه ندارند از ادامه ی گناه باکی ندارند و می گویند: ما که رسوا هستیم بگذار تا رسواتر شویم.

اگر غیبت و تجسّس و عیبجویی مردم تحریم شده برای این است که افراد خطاکار، راه توبه داشته باشند.

3- پایه های امتحان الهی مستحکم می شود: کمال با آزادی عمل است و این با عیب پوشی میسّر است نه با کشف گناه؛ اگر افرادی به سبب کشف گناه و نمایان شدن خطاهایشان گناه نکنند، برای آنها کمال محسوب نمی شود. چون آزادی عمل نداشته اند و اگر در انجام گناه و انجام ندادن آن آزاد باشند و از تصمیم سوء آنها کسی با خبر نشود و در عین حال گناه نکنند، ارزش دارد و کمال محسوب می شود.

پی نوشت ها

[1] سوره الرحمن، آيه 41.

[2] نهج البلاغه، قصار 30.

[3] بحارالانوار، ج 6، ب 77، ص 181، صحيفه سجاديه، دعاى 16، ص 85.

[4] صحيفه سجاديه، دعاى 20.

[5] صحيفه سجاديه، دعاى 20.

[6] بحارالانوار ج 91 ص 142.

[7] مفاتيح الجنان، دعاى اول مناجات خمس عشرة( مناجات الغائبين).

[8] مفاتيح الجنان، اعمال روز جمعه.

[9] ميزان الحكمه، ج 7، ص 151.